به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۱۵۹۶۷۲

جزئیات افزایش هزینه معیشت کارگران

گروه اقتصادی: جزئیات اقلام مصرفی مواد غذایی یک خانوار کارگری که در کمیته دستمزد شورای عالی کار مورد توافق قرار گرفت اعلام شد. این اقلام شامل۱۳ قلم کالا بوده و هزینه مصرف روزانه هر نفر ۹ هزار و ۱۸۳ تومان تعیین شد.
جزئیات افزایش هزینه معیشت کارگران
فرامرز توفیقی، عضور شورای عالی کار درباره جزئیات هزینه معیشت کارگران گفت: اعضای کارگروه دستمزد به کاهش سطح معیشت کارگران با توجه به افزایش قیمت ها در شرایط ویژه اقتصادی کشور، از افزایش هزینه معیشت ماهیانه کارگران از 2 میلیون و 670هزار تومان اسفند96 به 3 میلیون و 450 هزار تومان در شهریورماه 97خبرداد.وی گفت: طبق محاسبات مورد تایید کارگروه دستمزد، هزینه اقلام خوراکی سبد معیشت کارگران با مبنا قرار دادن روز هجدهم شهریورماه، نسبت اسفند 96 به میزان 31 درصد کاهش پیدا کرده است.توفیقی با بیان اینکه مطابق این محاسبات هزینه اقلام خوراکی سبد معیشت حدود 212 هزار و 600 تومان و کل هزینه سبد معیشت جامعه کارگری نیز در این بازه زمانی 6 ماهه حدود 800 هزار تومان افزایش داشته است، ادامه داد: نظر جامعه کارگری این است که به دلیل آثار تورمی افزایش حداقل مزد، قدرت خرید کارگران از محل تامین سبد کالاهای اساسی و به صورت غیرنقدی افزایش یابد.

این فعال کارگری ادامه داد: با توجه به پیش بینی ارز 3500 تومانی در بودجه 97درآمد ارزی دولت به ازای هر دلار 700 تومان ناشی از مابه التفاوت نرخ ارز 3500 تا 4200 تومان افزایش یافته است بنابراین دولت می تواند از محل این منابع کالاهای اساسی سبد معیشت جامعه کارگری را تامین کند.اما جزئیات این سبد که به تأیید کمیته مزد رسیده است به شرح زیر است. این آمارها بررسی تغییرات اقلام خوراکی یک خانوار کارگری 6ماه گذشته است. بررسی نشان دهنده این است که «حداقل هزینه» سرانه «مصرف روزانه» اقلام خوراکی 9 هزار و 183 تومان است؛ این هزینه‌ استخراج شده، مجموع مبلغ مصرف اقلام خوراکی «برای یک نفر در روز» است، به نحوی که صرفا از حداقل مصرف مواد غذایی برخوردار باشد.
جزئیات افزایش هزینه معیشت کارگران
با توجه به این جدول «حداقل هزینه مصرف ماهیانه مواد غذایی» یک خانوار 3.3 نفره با توجه به آمار مرکز آمار هزینه مصرف روزانه یک نفر در ماه حدود 910 هزار تومان است که هزینه یک خانوار 3.3 نفره این هزینه حدود 3میلیون و 450 هزار تومان برآورد می شود.هزینه معیشت خانوارکارگری اسفند ماه سال گذشته 2میلیون و670 هزار تومان محاسبه شده بود که این رقم در حال حاضر به 3میلیون و 450 هزار تومان رسیده است.خلاصه اینکه چند روز گذشته جلسه کمیته مزد با دستور کار ترمیم مزد 97 برگزار شد و سه گروه کارگری و کارفرمایی و دولت بر سر افزایش800 هزار تومانی و تورم 31 درصدی هزینه های معیشت کارگران توافق کرده اند.علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت:با توجه به اینکه نماینده وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در نشست به کمیته مزد حضور نداشتند ، تعیین تکلیف نهایی احیای ستاد بن در شورای عالی کار انجام خواهد شد. وزارت کار زمان برگزاری نشست را مشخص می‌کند اما آنها به ما وعده داده اند که جلسه ابتدای هفته آینده برگزار می‌شود.
مرجع : تسنیم