به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۵۹۷۲۸

اشتباه بزرگ در تزریق پول‌های بدون پشتوانه

گروه اقتصادی: رشد روزافزون نقدینگی‌ و هجوم آن به بازارهای غیرمولد، اقتصاد را با مشکلاتی همراه کرده که رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران، علت آن را الگوی رفتاری نامناسب دولت می‌داند که با تزریق پول‌های بدون پشتوانه به بازار بر افزایش‌ نقدینگی دامن می‌زند و تورم و اختلاف طبقاتی بزرگترین تبعات آن خواهد بود.
اشتباه بزرگ در تزریق پول‌های بدون پشتوانه
با توجه به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی، نقدینگی در تیرماه امسال بیش از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۴.۷ درصد افزایش یافته است که به اعتقاد فعالان اقتصادی افزایش نقدینگی به سیاست‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد و اینکه دولت برنامه چندان منسجمی برای جذب سرمایه‌ها ارائه نکرده که باعث شده این سرمایه‌های سرگردان در بازارهای غیرمولد اعم از طلا و ارز بچرخد.در این میان اعضای اتاق بازرگانی نسبت به اینکه برنامه‌های مناسبی جهت جذب سرمایه‌ها در بخش تولید و صنعت ارائه نشده گلایه دارند؛ به گونه‌ای که رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران می گوید دولت مدتی‌ است که طبق الگوی نامناسب، مبالغ بسیار بالایی را بدون پشتوانه به بانک‌ها و بازار تزریق می‌کند. این پول‌ها و حجم بالای نقدینگی‌ها، تورم‌های شدید را باعث شده است.خسرو فروغان گران‌سایه اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد، حجم پول‌های سرگردان و بدون پشتوانه فراوان شده که آسیب‌های بزرگی را برای کشور به همراه خواهد آورد. اکثرگروه‌ها و فعالان اقتصادی اذعان دارند که عملکرد دولت در تزریق پول‌های بدون پشتوانه به بازار اشتباه است.

رییس کمسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در حال حاضر بعضا برای جمع‌آوری نقدینگی‌ها یا کم کردن حجم آن، دلار در بازار تزریق می‌شود تا نقدینگی‌ها جمع شوند. این اقدام نیز باعث می‌شود که قشر متوسط، ضعیف‌تر شود که به‌دنبال آن تورم و فساد بوجود ‌می‌آید.فروغان گران سایه با تاکید بر اینکه بزرگترین آسیب ضعیف کردن اقتصاد جامعه و مردم ایجاد اختلاف طبقاتی خواهد بود، گفت: امروز اگر شاخصی را در نظر بگیریم و براساس شاخص‌های معتبر دنیا نگاه کنیم، اختلاف طبقاتی در مقایسه با سال گذشته بسیار زیاد شده و افزایش چشمگیری داشته است. اما اگر پیش‌تر رویم، شرایط نسبت به سال‌های قبل قابل قیاس نیست و با شدت و سرعت در حال افزایش است که نشان‌دهنده از بین رفتن فرهنگ اقتصادی و اعتماد جامعه است.وی تاکید کرد: سیاست‌های اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که اسکناس‌های بدون پشتوانه در بازار تزریق نشود و وعده‌های اقتصادی نیز محقق شود تا شرایط بیش از این سخت نشود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: نقدینگی تورم