به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۱۵۹۸۳۲

اشتباه مبتديانه يك روزنامه درباره سایپا

گروه اقتصادي: كانال امتداد نوشت: در شرایطی که در فضایِ اقتصادیِ کشور خبرها و گمانه‌زنی‌هایِ عوامانه‌یِ متعددی به چشم می‌خورد؛ از نشریات و مطبوعاتِ باسابقه انتظار می‌رود که در درجِ اخبار و تحلیل‌هایِ خود دقتِ بیشتری به خرج دهند.

روزنامه‌یِ جمهوریِ اسلامی در گزارشی با داده‌هایی اشتباه به بررسیِ میزانِ پرداخت هایِ پیش‌خریدکنندگانِ محصولاتِ سایپا پرداخته و با اعلامِ این که تعدادِ خریداران ۶ میلیون نفر بوده و نیز اینکه در این مرحله برایِ هر محصولِ سایپا ۲۵ میلیون تومان پول پرداخت شده  است؛ از حاصلِ ضربِ این دو عدد یعنی ۱۵۰۰۰۰ میلیارد تومان نتیجه گرفته که: «با این مبلغ پول می‌توان یکى از شرکت‌های بنـــز، BMW، لامبورگینی، شورولت، فورد، GMC، تویوتا، KIA و فیات را بطور کامل خریداری و بصورت سینه خیز به ایران احضار کنند.»
حال آنکه شرکتِ سایپا تنها ۵۰ هزار خودرویِ خود را پیش‌فروش کرده بود. عددِ ۶ میلیون خودرو آنقدر غیرِ قابل باور خواهد بود که بدانیم مجموعِ خودروهایِ کشور تا اواخرِ سالِ گذشته به ۲۰ میلیون خودرو رسیده بود که با احتسابِ رشدِ روزانه ۱۰۰۰ خودرو حتی به ۲۱ میلیون خودرو هم نخواهد رسید.

از مطلبِ جمهوریِ اسلامی بر می‌آید که سایپا به میزانِ حدودِ ۳۰ درصدِ تمامِ خودروهایِ موجود در سطحِ کشور را پیش فروش کرده است. در واقع ۶ میلیون مجموعِ تعدادِ مراجعات به سایت ِسایپا در بازه‌یِ پیش‌فروش بوده است که از تعدادِ تمامِ مراجعاتِ هر فرد به سایتِ سایپا برایِ خرید (شاملِ خریدِ موفق یا نا موفق) و یا حتی مشاهده برایِ هر فرد حاصل آمده است.

نکته‌یِ دیگر آنکه قیمتِ خودروهایِ پیش‌فروش شده نیز نه تنها ۲۵ میلیون تومان نبوده بلکه بینِ ۱۱ میلیون تا ۲۱ میلیون متغیر است. در این میان خودروهایِ سایپا ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۵۱ با ۱۱ میلیون تومان و تیبا ۱۴ میلیون، تیبا ۲ و ساینا با ۱۵ میلیون تومان پیش‌فروش شده است. البته نیسان وانتِ عادی و دوگانه سوزِ سایپا نیز با نرخ هایِ ۱۹ و ۲۱ میلیون تومان پیش‌فروش شده‌اند که حتی با در نظر گرفتنِ سهمِ برابر برایِ ۸ مدل خودرویِ پیش فروش شده برایِ سایپا به حدودِ عددِ ۱۵ میلیون برایِ هر خودرو میرسیم. بنابراین با حاصلضربِ قیمت در مقدارِ پیش‌فروشِ سایپا که ۱۵ میلیون تومان در ۵۰ هزار خودرو بوده است به عددِ ۷۵۰ میلیارد تومان خواهیم رسید نه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که ۲۰۰ برابرِ آن است!

 
برچسب ها: محصولاتِ سایپا