به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۵۹۸۸۶

جزييات حمله موشکی اسراييل به دمشق

گروه بين‌الملل: رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله موشکی کرده‌است، اسرائیل واکنشی به این گزارش نشان نداده‌است و دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید یک «انبار مهمات متعلق به نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان» هدف قرار گرفته‌است.
جزييات حمله موشکی اسراييل به دمشق
خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی که نامش فاش نشده می‌گوید پدافند هوایی آن کشور، شب ۲۴ شهریور ماه، «موشک‌های اسرائیلی» را ره‌گیری و «شماری را سرنگون کرده‌است». این خبرگزاری گفته «تلفات یا خساراتی گزارش نشده است». رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری آلمان به نقل از شهروندانی در پایتخت سوریه می‌گویند آن‌ها صدای انفجار از اطراف فرودگاه شنیده‌اند.

رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه (نزديك به مخالفان بشار اسد) که مقر آن در لندن است، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته این حمله یک انبار مهمات در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داده‌است.  عبدالرحمان می‌گوید اخیرا تسلیحات نظامی تازه‌ای برای گروه حزب‌الله لبنان یا نیروهای ایرانی به این انبار انتقال پیدا کرده بود. دیدبان حقوق بشر سوریه هنوز اطلاعی از تلفات انسانی احتمالی از این حمله ندارد، اما گفته خسارات مادی برجای گذاشته‌است.

مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند، اما خبرگزاری تسنیم که گفته می‌شود به سپاه پاسداران وابسته است، گزارش داده اسرائیل «چهار موشک به سمت فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک کرد که دو موشک به فرودگاه اصابت کرده و دو موشک توسط پدافند ارتش سوریه منهدم شده است». روزنامه اسرائیلی ها‌آرتص به نقل از یک مقام ارتش آن کشور گفته اسرائیل به گزارش‌های خارجی واکنشی نشان نمی‌دهد. این اظهار نظر به این معنی‌ست که ارتش اسرائیل به‌طور مستقیم مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌ است. این کشور به‌ندرت مسئولیت حملات به سوریه را برعهده می‌گیرد، با این حال یک مقام رسمی ارتش روز ۱۳ شهریور گفته بود آن‌ها طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ بار به اهدافی که عمدتا متعلق به جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده، حمله کرده‌اند.
 
روزنامه آمریکایی فارن‌پالیسی نیز در گزارش‌هایی در هفته گذشته، با طرح آن‌چه «گسترش جنگ مخفی اسرائیل علیه ایران» توصیف کرده، از مشارکت فعالانه اسرائیل در عملیات جنگی سوریه سخن گفته‌ بود.
مقام‌های دولت اسرائیل بارها تاکید کرده‌اند حاضر به پذیرش حضور ایران و گسترش نفود جمهوری اسلامی در مرزهای خود نیستند و با آن مقابله خواهند کرد.