به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۵۹۹۴۶
مدیرعامل خانه موسیقی تاکید کرد:

اصلاح یک تفکر غلط درباره موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: مدیرعامل خانه موسیقی معتقد است که در ایام سوگواری نیز می‌توان با حفظ شأن این ایام به فعالیت در حوزه موسیقی ادامه داد تا کسب و کار فعالان این حوزه تعطیل نشود.
اصلاح یک تفکر غلط درباره موسیقی
حمیدرضا نوربخش درباره تعطیل شدن فعالیت موسیقی در ایام محرم و صفر گفت: همیشه درباره ماهیت و کارکرد موسیقی یک تصور غلط مبنی بر این‌که موسیقی یک امر لهوی است، وجود داشته؛ به همین دلیل در ایامی مثل محرم از فعالیت موسیقی جلوگیری می‌شود.او افزود: طبیعتا زمانی که به موسیقی به چشم یک امر لهوی نگاه می‌شود، تنها در برخی موارد خاص کاربرد خواهد داشت. این تصور غلط باعث شده مردم در بعضی زمان‌ها و مکان‌ها با موسیقی فاصله بگیرند؛ در صورتی که اگر این تصور غلط اصلاح شود، بسیاری از مشکلات موسیقی حل خواهد شد.نوربخش با بیان این‌که هنرمندان موسیقی نیز یک هویت اجتماعی دارند، گفت: موسیقی‌دان‌ها نیز باید همانند دیگر مشاغل کار خود را به صورت مداوم انجام دهند؛ چراکه از این راه کسب درآمد می‌کنند، نه این‌که به‌دلیل یک دید و تفکر اشتباه که نسبت به موسیقی وجود دارد، کار آن‌ها برای مدت طولانی تعطیل شود.او همچنین اشاره کرد که موسیقی سبک‌ها و انواع مختلفی دارد و می‌توان از جنبه‌های مختلف آن برای ایام مرتبط استفاده کرد.

نوربخش در همین راستا اضافه کرد: در ایام محرم و عزا می‌توانیم از نوع درست موسیقی سوگواری و نوحه استفاده کنیم و باعث تعطیلی کار اهالی موسیقی نشویم.مدیرعامل خانه موسیقی معتقد است، می‌توان در خیلی از موضوعات اجتماعی از موسیقی برای تهییج جامعه استفاده کرد.او تصریح کرد: به‌عنوان مثال در دوران انقلاب اسلامی، موسیقی تأثیر زیادی در تهییج جامعه داشته و مجموعه‌ای از بهترین آثار موسیقی ما مربوط به دوره انقلاب است.این هنرمند با اشاره به این‌که می‌توان با کمک موسیقی نام و یاد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را پاس داشت، بیان کرد: موسیقی ما تنها دارای یک وجهه شاد نیست، بلکه شادبودن بخشی از آن است. احترام به امام حسین (ع) و واقعه عاشورا در ایام محرم امری پذیرفته شده است و ما می‌توانیم یک موسیقی درخور این ایام با رعایت و حفظ حرمت واقعه عاشورا داشته باشیم.او همچنین با طرح این پرسش که مگر صدا و سیما در ایام محرم پخش موسیقی را تعطیل می‌کند؟ گفت: چرا زمانی که رسانه ملی به فعالیت موسیقایی خود ادامه می‌دهد از ما انتظار دارند کنسرت برگزار نکنیم و کار خود را تعطیل کنیم؟ این تصورات غلط است و باید اصلاح شود.

نوربخش در پاسخ به بیان راهکار موردنظر خود جهت ادامه فعالیت موسیقی در ایام سوگواری، اظهار کرد: رسانه‌ها باید کمک کنند این مباحث در سطح جامعه مطرح شود. آن‌ها باید با استفاده از نظرسنجی از مردم و درخواست از مسوولان برای بیان توجیه خود درباره توقف فعالیت موسیقی در ایام سوگواری، به رفع این مشکل کمک کنند.وی ادامه داد: به عنوان مثال اجازه فعالیت موسیقایی در ماه رمضان داده نمی‌شد، ولی به‌خاطر اصرارهایی که صورت گرفت با فعالیت موسیقی در این ایام موافقت شد. چراکه در جهان اسلام از ماه رمضان به عنوان یک ماه مبارک و در واقع یک ماه برای شادی یاد می‌شود؛ نه ماهی برای عزاداری.  نوربخش تصریح کرد: ذهن مسوولان ما باید اصلاح شود تا تصورات لهوی درباره موسیقی نداشته باشند؛ چراکه این امر توهین به موسیقی است.  
مرجع : ایسنا
برچسب ها: موسیقی