به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۵۹۹۷۱

ترامپ برای سومین بار تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی وضع کرد

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۱۷ سپتامبر از وضع تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای چینی خبر داد.
ترامپ برای سومین بار تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی وضع کرد
دونالد ترامپ در پایان نشست افتتاحیۀ شورای ملی کارگران آمریکا که در کاخ سفید برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «شما امروز در چین خواهید دید که بلافاصله پس از بسته شدن بازارهای مالی، ما خبر جدیدی را اعلام خواهیم کرد و به این ترتیب پول زیادی وارد خزانۀ ایالات متحده آمریکا خواهد شد. پول زیادی به دست می‌آید اما خبر آن را امروز پس از بسته شدن بازارهای مالی می‌شنوید.» اگرچه  ترامپ اعلام کرد جزئیات این خبر را پس از بسته شدن بازارهای مالی اعلام می‌کند اما همین سخنان او نیز باعث شد که بازارهای بورس آمریکا کار خود را در روز دوشنبه با افت ارزش شاخص سهام به پایان برسانند.

بنا بر تصمیم جدید آمریکا تعرفه‌هایی به ارزش تقریبی ۱۷۰ میلیارد یورو (۲۰۰ میلیارد دلار) به طیف گسترده‌ای از کالاهای وارداتی چینی شامل ۶ هزار محصول مختلف از جمله تجهیزات الکترونیک، تجهیزات اینترنت و اتصال به وای‌-فای، دستگاههای دریافت و انتقال داده‌های صوتی و تصویری، محصولات مصرفی از مبلمان گرفته تا کیف‌های دستی و لوازم خانگی برقی، محصولات ساختمانی و تولیدات کشاورزی وضع می‌شود. واشنگتن در نظر دارد که در اولین مرحله، تعرفۀکالاهای چینی را ۱۰ درصد افزایش دهد و در نهایت از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم را به ۲۵ درصد برساند.

انتشار این خبر باعث شد که بازارهای مالی چین نیز کارشان را در روز سه‌شنبه با افت شاخص سهام آغاز کنند. انتظار می‌رود که چین بار دیگر در قبال این تصمیم دونالد ترامپ دست به رفتار متقابل بزند. جنگ تجاری پکن و واشنگتن از ماه ژوئیه آغاز شده و این سومین دور از وضع تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا بر واردات کالاهای چینی است. چند هفتۀ پیش نیز خبر وضع دور دیگری از تعرفه‌ها به ارزش ۴۳ میلیارد یورو به بخشی از کالاهای چینی منتشر شد که قرار است اجرای آنها از ۲۴ سپتامبر آغاز شود.