به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۱۵۹۹۷۷

ضرورت جلوگیری از تکرار حوادث خودسوزی

گروه جامعه: رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر با اشاره به حادثه خودسوزی روبه‌روی شهرداری تهران گفت: برخی مکان‌ها دارای ریسک خطر خودتخریبی و دیگرتخریبی هستند و باید یک تیم اقدام فوری برای موقعیت‌های اینچنینی آموزش و تربیت شود. مذاکرات در این خصوص با نهادهای ذی‌ربط آغاز شده است.
ضرورت جلوگیری از تکرار حوادث خودسوزی
هفته گذشته مردی 45 ساله روبه‌روی شهرداری تهران خود را به آتش کشید و به علت جراحات چند روز بعد فوت کرد.گزارشِ مشروحِ علتِ این حادثه هنوز در صحن شورا ارائه نشده است اما خبر می‌رسد که موضوع به شورای تامین استان تهران ارجاع داده شده است. سوال اساسی این است که آیا یگان حفاظت از شهرداری تهران با برخوردی متفاوت؛ می‌توانست جلوی این حادثه را بگیرد؟الهام فخاری (رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر) با بیان اینکه باید در این مکان‌ها تدابیر ویژه‌ای در برخورد با افراد اندیشیده شود، گفت: در مکان‌هایی که ریسک خطرهای خودتخریبی و دیگر تخریبی بالاست و افراد برای بیان اعتراضات خود به این اماکن مراجعه می‌کنند، باید حتما تدابیر ویژه‌ای درنظر گرفت و آمادگی کامل را برای هر نوع اتفاقی داشت.وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌هایی که مکان‌هایی از این دست دارند، باید یک تیم اقدام فوری با در نظر گرفتن شرایط خاص روانشناسی و اجتماعی؛ فرد را از وضعیت اضطرار خارج کند. این تیم باید بتواند فرد را آرام کرده و او را به یک مکان ویژه منتقل کرده و به او برای حل مساله کمک کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر با اشاره به حادثه خودسوزی روبه‌روی شهرداری تهران گفت: اگر در آن زمان تیم اقدام فوری در شهرداری وجود داشت، شاید این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.وی با بیان اینکه در هیچ شرایطی یک فرد به خاطر مشکل با هیچ اداره یا همسایه‌ای دست به خودسوزی و خودکشی نمی‌زند، گفت: این اتفاق ناشی از واکنش هیجانی و درماندگی در فرد بود. موقعیت‌های فیزیکی مانند مجلس، شهرداری، شورای شهر و دیگر نهادهای مشابه باید دارای تیم اقدام فوری باشند. با وجود این تیم می‌توان از وقوع حوادث تلخی مانند خودسوزی مقابل شهرداری جلوگیری کرد.فخاری با اشاره به اینکه در تمام دنیا چنین پروتکل‌هایی وجود دارد، افزود: این تیم باید آموزش کامل دیده باشد. ما در حال حاضر با چندین سازمان و شرکت مرتبط در حال مذاکره هستیم تا تیمی که آماده شرایط خاص باشد را آموزش دهیم. نکته این است به چیزی بیش از یگان حفاظت برای شرایط اینچنینی نیاز است. این تیم کمک می‌کند که فرد از شرایط حاد و هیجانی خارج شده، آرام شود و مدیریت شود و پس از آنکه به وضعیت باثباتی رسید، درخصوص مشکل او تصمیم‌گیری می‌شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: خودسوزی