به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۸ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۱۶۰۰۶۱
رفتار خصمانه روسیه،‌ بهانه مناسب حضور نظامی آمریکا

درخواست لهستان از ترامپ؛ پايگاه نظامي

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرد پیشنهاد لهستان مبنی بر ساخت پایگاه نظامی ایالات متحده در این کشور در حال بررسی است.
آندرزیج دودا، رئیس‌جمهوری لهستان در دیدار از کاخ سفید. عکس از رویترز
آندرزیج دودا، رئیس‌جمهوری لهستان در دیدار از کاخ سفید. عکس از رویترز
دونالد ترامپ، ضمن اعلام این خبر گفت کشورش نگرانی لهستان از احتمال تجاوز روسیه را درک می‌کند. آندرزیج دودا، رئیس‌جمهوری لهستان روز سه‌شنبه ضمن دیدار خود از کاخ سفید خواستار آن شد که ایالات متحده در کشورش پایگاه نظامی تأسیس کند. وی همچنین به رئيس‌جمهور آمریکا گفت لهستان حاضر است ۲ میلیارد دلار از هزینه‌های این طرح را بپردازد. اما آنچه لبخند رضایت را در کنفرانس خبری بر لب رئیس‌جمهوری آمریکا نشاند پیشنهاد نامگذاری این پایگاه به نام «فورت ترامپ» یا «دژ ترامپ» بود.
 
رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز به نوبه خود پاسخ داد که با نظر دودا درباره اینکه روسیه اخیرا در منطقه «متجاوزانه رفتار کرده» موافق است. وی از پیشنهاد مالی رئيس جمهوری لهستان تشکر کرد و گفت این طرح را بررسی می‌کند. وی در این‌باره به خبرنگاران گفت:‌ «این طرح برای ما بسیار جدی است. می‌دانم که لهستان به این کار تمایل زیادی دارد، و این کاری است که ما در حال بررسی آن هستیم.»

لهستان از سال ۱۹۹۰ به همراه مجارستان و جمهوری چک به اعضای پیمان ناتو پیوست و از آن پس دیگر کشورهای هم مرز با روسیه در حاشیه دریای بالتیک نیز با وجود مخالفت شدید موسکو به ناتو پیوستند.
ایالات متحده نیروهای خود را به شکل موقت و گردشی در لهستان مستقر کرده اما دولت ملی‌گرای لهستان پیش از این بارها خواستار ایجاد پایگاه نظامی دائم ایالات متحده در خاک خود شده است.
 
اما ساخت پایگاه دائمی هزینه‌ بسیاری دارد که شامل ساخت شهرک برای اسکان خانواده نظامیان و نیز مدرسه، بیمارستان‌ و مراکز خدماتی نیز می‌شود. دودا با اشاره به تسخیر کریمه از سوی مسکو و پیامدهای دخالت های کرملین در سیاست گرجستان، روسیه را به «پایمال کردن پیوسته قانون بین‌الملل» متهم کرد. وی با اعلام اینکه حضور نیروهای مسلح آمریکا در این منطقه مطلقا موجه است افزود:‌ «من معتقدم که برای پیشگیری از جنگ هیچ راهی موثرتر از این نیست که نشان دهیم آماده‌ایم هر لحظه به حمله‌ پاسخ دهیم.»

روسای جمهور دو کشور همچنین نگرانی خود را نسبت به خط لوله گاز روسیه ابراز کرده و گفتند که این پروژه می‌تواند اروپا را از نظر تأمین انرژی به مسکو وابسته کند امری که رئيس‌جمهوری لهستان آن را خطر «باج‌گیری سیاسی» نامید. ترامپ اما گفت نمی‌خواهد تحریمی علیه کشورهای اروپایی سهیم در این پروژه اعمال کند. وی افزود:‌ «فقط فکر می‌کنیم برای مردم آلمان جای تأسف است که آلمان هر سال میلیاردها دلار برای تأمین انرژی به روسیه می‌پردازد.» ترامپ همچنین اعلام کرد ایالات متحده برنامه تسهیل صدور ویزا برای شهروندان لهستان را بررسی می‌کند.
مرجع : يورونيوز
برچسب ها: دونالد ترامپ