به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۶۰۰۹۰

شایع‌ترین اختلالات روانی در دانشجویان

گروه جامعه: طبق یک مطالعه بین‌المللی جدید، یک سوم از دانشجویان سال اولی دانشگاه‌های سراسر جهان علائم اختلالات روانی را از خود بروز می‌دهند.
شایع‌ترین اختلالات روانی در دانشجویان
هدف از این مطالعه بررسی شیوع اختلالات روانشناختی شامل افسردگی حاد، مانیا، اختلال اضطراب عمومی، اختلال هراس، اختلال مصرف الکل و اختلال مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان تازه وارد از سراسر جهان بوده است.این یافته ها بخشی از طرح خلاقانه سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر اساس یک سری تحقیقات بهداشتی مبتنی بر وب بوده که طی چند ماه آغازین سال تحصیلی دانشگاه ها از هزاران دانشجوی "تازه وارد" به عمل آمده است. در این مطالعه ۳۵ درصد از ۱۳ هزار و ۹۸۴ دانشجویی که پرسشنامه های مربوطه را پر کرده‌اند، اعلام کردند که حداقل از یک اختلال روانی در طول زندگی خود رنج برده و ۳۱ درصد از آن ها تجربه چنین اختلالاتی را در طول ۱۲ ماه اخیر گزارش کرده اند. این یافته حاصل ارزیابی پاسخ‌های دانشجویانی است که در هشت کشور صنعتی استرالیا، بلژیک، آلمان، مکزیک، ایرلند شمالی، آفریقای جنوبی، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا پرسشنامه‌های مربوطه را پر کرده بودند.افسردگی حاد و به دنبال آن اضطراب، شایع‌ترین اختلالات روانی میان این دانشجویان بوده و سن متوسط شروع این اختلالات در آن ها تنها ۱۴.۲ سالگی بوده است.

مولف اصلی این مطالعه که پژوهشگر افسردگی و خودکشی در دانشگاه کلمبیای آمریکا است با اشاره به این که میزان این اختلالات به شکل هشدار دهنده ای بالا بوده و نشان دهنده یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی است، گفت: شیوع واقعی این اختلالات ممکن است بسیار بالاتر از میزان اعلام شده در مطالعه باشد، چرا که مولفان این مطالعه تنها بر شایع‌ ترین انواع اختلالات روانی تمرکز کرده‌اند.وی افزود: اختلالات روان در سراسر جمعیت دانشجویان وجود داشته که به ما نشان می دهد به درکی بهتر از اختلالات روانی در محیط دانشگاه‌ها نیاز داریم.هم چنین این اختلالات در میان دانشجویان دختر در سنین بالاتر بیشتر رواج دارد. از نکات مهم این مطالعه آن است که بسیاری از این دانشجویان تازه وارد پیش از ورود به دانشگاه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کرده اند.یافته‌های این مطالعه به ویژه نشان داده که شیوع خودکشی در میان نوجوانان و جوانان انگلیسی بسیار مشکل آفرین بوده است. به طوری که خودکشی عامل اصلی مرگ افراد زیر ۳۵ سال در انگلیس بوده و طبق آمار سالیانه بیش از ۱۶۰۰ مورد خودکشی در این کشور رخ می‌دهد.

بنابر اعلام اداره ملی آمار انگلیس، طی پنج یا شش سال گذشته نرخ خودکشی ۱۵ تا ۱۹ ساله ها در این کشور افزایش یافته اما این نرخ هنوز به میزان بالای دهه ۱۹۸۰ میلادی انگلیس نرسیده است. بنابراین در حالی که نگرانی در مورد افزایش خودکشی دانشجویان وجود دارد اما شاید نگرانی بیشتر باید در مورد افزایش خودکشی میان جوانان باشد. چرا که ظاهراً بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند.به نوشته روزنامه گاردین، کارشناسان انگلیسی در همین رابطه در یک نشست رسانه ای که در مورد خودکشی دانشجویان برگزار شده است، اظهار داشتند که برای پیشبرد سیاست‌های مبتنی بر شواهد باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. در این نشست هم چنین بر نیاز به توسعه راه‌های نوآورانه بیشتر برای دانشجویانی که ممکن است به خدمات معمول در مراکز مشاوره ای دانشگاه ها دسترسی نداشته باشند تاکید شد. به عنوان مثال خدمات درمانی آنلاین از جمله مواردی است که می‌تواند در حل این معضل کارساز باشد.
مرجع : ایسنا