به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۶۰۰۹۷
مرکز آمار اعلام کرد:

رشد 1.9 درصدی اقتصاد ایران بدون نفت

گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در بهار امسال با احتساب نفت 1.7 درصد و بدون احتساب نفت 1.9 درصد بوده است.
رشد 1.9 درصدی اقتصاد ایران بدون نفت
به گزارش ایرنا، مرکز آمار گزارشی از نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدای امسال را براساس سال پایه 1390 اعلام کرد که براین اساس محصول ناخالص داخلی بدون احتساب نفت یک میلیون و 411 هزار و 385 میلیارد ریال بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که یک میلیون و 384 هزار و 589 میلیارد ریال بود 1.9 درصد رشد داشت.

همچنین در بهار امسال رشد ناخالص داخلی با احتساب نفت به رقم یک میلیون و 828 هزار و 440 میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال یک میلیون و 797 هزار و 663 میلیارد ریال بود که نشان از رشد 1.7 درصدی محصول ناخالص داخلی دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که بهار امسال رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی هشت دهم درصد، گروه صنعت چهار دهم درصد و گروه خدمات 3.2 درصد نسبت به دوره‌ی مشابه پارسال، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت طبقه بندی می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تامین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت­های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

بانک مرکزی نیز 25 شهریور ماه جاری رشد اقتصادی کشور در بهار امسال را با احتساب نفت 1.8 درصد و بدون نفت هفت دهم درصد اعلام کرد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٦، معادل 3.7 درصد بوده است. براساس اعلام این مرکز رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی یک ‌درصد، گروه صنعت (استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) 1.6 درصد و فعالیت‌های گروه خدمات 6.8 درصد رشد داشت. بنابراین بیشترین رشد در بخش خدمات رخ داده و کمترین رشد نیز در بخش کشاورزی گزارش شده است. همچنین رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت 4.3 درصد بوده که نشان می‌دهد عمده رشد اقتصاد پارسال از رشد بدون نفت نشات گرفته است.
 
 
برچسب ها: رشد اقتصادی