به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۱۶۰۱۱۸

خودداری فرانسه از معرفی سفیر به تهران

گروه بين الملل: به گفته یک مقام دولت فرانسه، تا زمانی که مقامات تهران در مورد توطئه بمبگذاری خنثی‌شده علیه سازمان مجاهدین خلق (منافقين) اطلاعات لازم را ندهند، پاریس سفیری به تهران معرفی نخواهد کرد.
خودداری فرانسه از معرفی سفیر به تهران
به گزارش دويچه وله، یک مقام دولت فرانسه گفته است که فرانسه پیش از آنکه مقامات جمهوری اسلامی در مورد توطئه خنثی شده بمبگذاری اطلاعات لازم را ندهند، سفیری برای تهران معرفی نخواهد کرد. رسانه‌ها روز دوشنبه ۲ ژوئیه ۲۰۱۸ (۱۱ تیر ۹۷) خبر دادند که چهار نفر به ظن بمبگذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق که قرار بوده در ۳۰ ژوئن برگزار شود، دستگیر شده‌اند. دستگیرشدگان عبارتند از یک زن و شوهر در بروکسل، یک فرد مظنون در پاریس و یک دیپلمات جمهوری اسلامی در آلمان که محل مأموریت او اتریش بوده‌است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران که هر گونه دخالت در این توطئه را رد می‌کنند، ادعا کرده‌اند که این توطئه مربوط به اختلاف درون‌سازمانی مجاهدین خلق است. از آن زمان مناسبات فرانسه و ایران رو به تیرگی گذارده است، و این در حالی است که کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای برجام و کمک به جمهوری اسلامی در تکاپو هستند. وزارت خارجه فرانسه در ماه گذشته آگوست از تمام دستگاه‌های دولتی این کشور خواست، از هر گونه سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند و آن را به تعویق بیندازند.

در تابستان سفیر فرانسه تهران را ترک گفت. تهران نیز باید سفیر جدیدی برای پاریس معرفی کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفته است، که کشورش کارداری در تهران دارد و گفت‌وگوها در سطح بالا میان دو کشور در جریان است. این مقام فرانسوی افزود که عدم معرفی سفیر حتما در ارتباط با مسئله توطئه بمبگذاری نیست «اما ایران قول داده که طی هفته‌های آینده اطلاعات عینی در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم مناسبات دیپلماتیک خود را همچون سابق، ادامه دهیم».

یک منبع دیپلماتیک فرانسه اما به وضوح تأیید کرد که روند معرفی سفیر جدید فرانسه به دلیل توطئه بمبگذاری متوقف شده است. از سوی دیگر، پاریس از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه و نیز برنامه موشک‌های دوربرد ایران بسیار ناخشنود است. چندی پیش وزیر خارجه فرانسه تأکید کرده بود که رهبری جمهوری اسلامی دیر یا زود باید در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی این کشور وارد مذاکره شود.