به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۱۶۰۱۱۹

آمریکا: ایران، داعش و القاعده بزرگترین تهديد تروریستي هستند

گروه بين‌الملل: آمریکا بار دیگر از دولت ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان نام برده و این کشور را به تشدید مناقشه ها در خاورمیانه و تلاش برای تضعیف دولت ها در این منطقه متهم کرده است.
آمریکا: ایران، داعش و القاعده بزرگترین تهديد تروریستي هستند
به گزارش بي بي سي، یک مقام وزارت خارجه آمريكا ضمن ارائه این گزارش از ایران در کنار داعش و القاعده به عنوان یکی از سه تهدید عمده در جهان نام برد. او گفت که هر سه اینها - داعش، القاعده و ایران - "هم توانایی و هم عزم حمله به آمریکا و متحدان ما را دارند." وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت تروریسم در جهان همچنین گفت که حملات تروریستی در اطراف جهان در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد افت کرده است.  براساس این گزارش آمار قربانیان این نوع حملات هم ۲۷ درصد کاهش یافته است که نشان می دهد کمتر مرگبار بوده اند.

 این گزارش می گوید که این افت یک دلیل عمده دارد: سقوط گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) در عراق، جایی که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و عراقی موفق به راندن این گروه از تقریبا تمامی نواحی تحت کنترل آن شده اند اما این گزارش هشدار می دهد که اعضای داعش از خاور میانه متفرق شده و درحال سربرآوردن در سایر نقاط از جمله جنوب شرقی آسیا هستند. براساس این گزارش عاملان داعش سال پیش حملاتی در انگلستان، اسپانیا، مصر، آمریکا و فیلیپین انجام دادند. این گزارش می گوید که داعش اکنون همچنین چین و منافع این کشور در اطراف جهان را تهدید می کند که پس از ملحق شدن بعضی از شهروندان چینی به آن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ناتان سیلز هماهنگ کننده امور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا گفت که القاعده هم هرچند برای چندین سال تحت الشعاع داعش بوده اما تهدیدی بالقوه در سراسر جهان است و از جمله مسئول بمبگذاری با کامیونی در اکتبر ۲۰۱۷ در موگادیشو، پایتخت سومالی است، که بیش از ۳۰۰ کشته به جا گذاشت. او گفت: "القاعده یک دشمن مصمم و صبور است."  این مقام وزارت خارجه گفت که از نظر آمریکا ایران هم پس از داعش و القاعده سومین تهدید عمده در جهان است. او حکومت ایران را متهم کرد که کل نیروی خود را پشت "توطئه برای حملات گذاشته است."

ایران که قبلا بارها این اتهامات را رد کرده، بسیاری از گروه هایی که آمریکا تروریستی می داند را گروه های "مقاومت مردمی" لقب می دهد. سیلز گفت: "ایران همچنان بزرگترین حامی تروریسم و مسئول تشدید مناقشه های متعدد و تضعیف منافع آمریکا در سوریه، یمن، بحرین، افغانستان و لبنان است."  گزارش وزارت خارجه آمریکا می گوید که ایران از نیروی قدس سپاه پاسداران برای ارائه کمک به "سازمان های تروریستی" و ایجاد "بی ثباتی" در خاورمیانه استفاده می کند.  وزارت خارجه آمریکا می گوید که ایران به مشارکت سپاه پاسداران و نیروی قدس - واحد برون مرزی سپاه - در مناقشه های عراق و سوریه اذعان کرده است.

 در این گزارش آمده است که ایران در سال ۲۰۱۷ از گروه های مختلف شیعه عراقی از جمله کتائب حزب الله حمایت کرد.  در این گزارش آمده: "ایران با ارائه مشوق های مالی یا اعطای اقامت، جنگجویان عمدتا شیعه از افغانستان و پاکستان را وادار به مشارکت در سرکوب بی رحمانه رژیم اسد در سوریه می کند یا اعزام آنها را تسهیل می کند."  این گزارش اشاره می کند که شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران همچنین مرتکب "نقض جدی حقوق بشر" علیه غیرنظامیان عمدتا سنی در عراق شده اند.  وزارت خارجه آمریکا می گوید که ایران از زمان پایان مناقشه اسرائیل و حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ به ارسال هزاران راکت، موشک و سلاح های سبک به این گروه ادامه داده که ناقض قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل است.
برچسب ها: تروریسم