به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۶۰۱۶۷
تاجرنیا: ساختار انتخاباتی ما امکان حضور نمایندگان شجاع را نمی‌دهد

مجلس خاصیت خود را از دست داده است

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تاخیر در تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان باعث شده تا چرخش افراد در کشور ما نزدیک به چهارنسل به تاخیر بیفتد و مدیریت کلان کشور همچنان در دست نسل اول قرار داشته باشد.
مجلس خاصیت خود را از دست داده است
علی تاجرنیا با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: در تمام دنیا بحث چرخش نخبگان، چه در سطح کارمندان چه در سطح مدیران میانی و مدیران سطح اول وجود دارد؛ این یک امر طبیعی است که در کشور ما تصویب قانونی برای این موضوع خیلی دیر اتفاق افتاد.  

جوان‌ترین نماینده مجلس ششم افزود: همین امر هم باعث شده تا چرخش افراد در کشور ما نزدیک به چهارنسل به تاخیر بیفتد و مدیریت کلان کشور همچنان در دست نسل اول قرار داشته باشد. این موضوع دلیلی ندارد جز اینکه نسل اول همچنان اصرار دارد تا در قدرت باقی بماند و مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد.

وی افزود: بنده کاملا موافق این طرح هستم و فکر می‌کنم اقدام مناسبی بود اما در عین حال یکی از نقاط ضعف این مصوبه را در استثناهایی می‌دانم که می‌تواند با برخی بداخلاقی‌ها نه تنها آن را حیز انتفاع خارج کند بلکه فضای بی‌اعتمادی را هم در افکار عمومی شکل دهد. امیدوارم دولت برای این مساله چاره‌ای در نظر بگیرد واگرنه این قانون خوب می‌تواند تبدیل به یک تهدید شود.

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند شرایط فعلی کشور آماده پذیرش چرخش نخبگان نیست، گفت:‌ اولا اگر چنین موضوعی واقعیت داشته باشد و جوانان ما از تجربه کافی برای به دست گرفتن مناصب برخوردار نباشند، قصور عمده از سوی همین افراد بوده که طی سالیان گذشته این احساس مسئولیت را نداشتند که فضای مدیریتی کشور نیازمند تغییر و تحول است؛ تا تلاش کنند مدیران جوان را پرورش دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود:  اما بنده این مساله را تنها یک بهانه می‌دانم؛ چراکه اگر بخواهیم در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ژرف‌اندیشی کنیم، می‌بینیم که کشور ما از پس از انقلاب در شرایط حساس به سر می‌برد؛ بنابراین هر زمان که مساله‌ای پیش می‌آید می‌توان این بهانه را مطرح کرد.

وی ادامه داد: این طور می‌شود که همه ساله شاهد درگذشت نمایندگان مجلس خبرگان، مدیران سطوح بالا و نمایندگان مجلس هستیم که تنها نشان‌دهنده و مبین این موضوع است که برخی از افراد در گذشته حاضر نشدند تجربیات خود را به نسل بعدی منتقل کرده و خودشان از سمت‌های مختلف کناره‌گیری کنند.

تاجرنیا گفت: در همین دولت دیدیم وزارت‌خانه‌هایی که در دست جوانان بود با بحران‌های کمتری مواجه شد در حالی که وزارت خانه‌هایی که در دست افراد با سوابق مدیریتی بالا و بعضا سی ساله قرار دارد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. پس این مساله در واقع بهانه‌ای بیش نیست. اگر هم شرایط کشور خاص و دچار مسائل بحرانی است، لازمه آن این است که با این استثناهایی که وجود دارد حداقل شاهد تغییر در سطوح مدیران میانی بوده و جهشی را در این سطح شاهد باشیم. بدیهی است که اگر هیچ اتفاقی در این حوزه رخ ندهد، یعنی مدیران ما به هیچ عنوان به گردش نخبگان اعتقادی ندارند.  

تاجرنیا در خصوص عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان و اعلام داوطلبانه شفافیت رای از سوی برخی نمایندگان، خصوصا نمایندگان فراکسیون ولایی گفت: در ابتدا باید بگویم متاسفانه پارلمان در کشور ما خاصیت خود را از دست داده و نمایندگان به جای انجام  وظایف خودشان در امر قانون‌گذاری و نظارت، تبدیل به لابی‌من‌هایی شده‌اند که تنها اموری را دنبال می‌کنند که به آنها بی‌ارتباط است.

وی افزود: نگاه این افراد به شکلی است که گویا تنها نگران رای‌آوری و تداوم حضور در مجلس هستند. البته این طرز نگاه دو عامل دارد؛ نمایندگان ضمن نگرانی از نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان نگران این موضوع هستند که جامعه رای آنها از آنها راضی بوده و رای دور بعدشان تضمین شود.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بنده عرض می‌کنم که در قانون اساسی، نماینده مجلس هیچگونه وظیفه‌ای در خصوص مسائل عمرانی، اداری و اجرایی حوزه انتخابیه خودش ندارد. نمایندگانی که در هفته چندین ساعت وقت خود را برای پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردم منطقه می‌گذارند و بیش از اینکه به وظیفه خود عمل کنند به دنبال این هستند که رای خودشان را برای دور بعد به دست بیاورند.

تاجرنیا افزود: بخش عمده‌ای از این عدم شفافیت مربوط به این است که ساختار انتخاباتی ما امکان حضور نمایندگان آزاد و شجاع را نمی‌دهد. دلیل عدم حمایت نمایندگان فراکسیون ولایی از شفافیت هم به علت حاشیه امنی است که فقط آنها از آن برخوردار هستند.

وی ادامه داد: حالا سوال این است که چرا در فراکسیون امید این اتفاق نیفتاد؛ دلیل این امر این است که آنهایی که باید امروز در مجلس حضور می‌داشتند، رد صلاحیت شدند و در حاشیه قرار گرفتند. تنها عده معدودی از کسانی که می‌توانستند در این جایگاه باشند از فیلتر شورای نگهبان رد شدند و در لیست امید قرار گرفتند. بخش عمده‌ای از بدنه‌ای که در لیست امید قرار دارند، افرادی هستند که با توجه به شرایط از میان بد و بدتر انتخاب شدند. به همین دلیل هم هست که این مساله مورد استقبال قرا نمی‌ گیرد.

این نماینده پیشین مجلس گفت: در تمام دنیا پارلمان متشکل از افرادی است که در چهارچوب فراکسیون‌های شفاف قرا گرفته‌اند. موضع احزاب مشخص است. نمایندگانی که به سبب حمایت احزاب و جناح‌های سیاسی در مجلس حضور پیدا کردند به لحاظ اخلاقی حق ندارند تصمیمی مغایر با سیاست‌های اعلامی حزب خود اتخاذ کنند؛ چراکه در خارج از کشور ما بی‌اخلاقی است که شما با تابلوی یک حزب یا جریان سیاسی وارد پارلمان شوید اما به آرمان‌های آن پشت کنید.

وی افزود: متاسفانه این آسیب در فراکسیون امید بیشتر از سایر فراکسیون‌ها بروز کرده و علت هم این است که آنها نگران رد صلاحیت‌ها نیستند و در موضوع مخالفتشان با دولت و سایر موضوعات شفاف عمل می‌کنند. در طرف دیگر هم افرادی هستند که از یک طرف رای طبقه متوسط و متمایل به اصلاح‌طلبان را احتیاج دارند و از طرف دیگر به خاطر تایید صلاحیت حاضر نیستند آرای خود را به افکار عمومی اعلام کنند یا ملاحظاتی در حوزه انتخابیه دارند و احساس می‌کنند اگر به این موضوع رای بدهند مردم چه برداشتی خواهند داشت.

تاجرنیا گفت: به نظر من اینها از عدم شجاعت و عدم صداقت با مردم ناشی می‌شود. یک نماینده مجلس باید بتواند از رایی که داده دفاع کند و این حداقل انتظار مردم از نماینده‌ای است که به او رای داده‌اند و براساس تصمیمات او می‌خواهند در دوره آینده مجددا به او رای دهند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: مجلس علی تاجرنیا