به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۶۰۱۷۱

آمریکا: ایران مسئول حمله به‌ما در عراق است

گروه بين‌الملل: سخنگوی وزات خارجه آمریکا بار دیگر ایران را "عامل بی‌ثباتی در منطقه" و "مسئول حمله" به مراکز آمریکایی در عراق معرفی کرد. هدر نائورت می‌گوید ایران از طریق شبه‌نظامیان تحت فرمان خود به تلاش‌هایی از این دست ادامه می‌دهد.
آمریکا: ایران مسئول حمله به‌ما در عراق است
به گزارش دويچه‌وله، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستي خبری بار دیگر تأکید کرد که واشینگتن حکومت جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به مراکز آمریکایی در عراق می‌داند. هدر نا‌ئورت گفت: «همان‌طور که وزیر خارجه [آمریکا] هفته گذشته اشاره کرد، ما شاهد شلیک موشک‌های کاتیوشا به مراکز خود در بصره بودیم. سفارت ما در بغداد هم هدف حمله قرار گرفته و [...] به مراکز کُردی در شمال عراق هم حمله شده است.»
 
نائورت به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی (حدک و حدکا) در اقلیم کردستان عراق اشاره کرده است. حمله‌ای که بر اثر آن ۱۵ تن کشته و حدود ۴۰ نفر زخمی شدند. فرمانده سپاه آن حمله را حامل "پیام معناداری برای دشمنان" خواند و به‌طور تلویحی از جمله خطاب به آمریکا گفت: «آن‌هایی که در شعاع دو هزار کیلومتری ایران پایگاه دارند بدانند که موشک‌های سپاه از دقت بالایی برخوردارند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه افزود: «از نظر ما ایران همچنان عامل بی‌ثباتی در منطقه است. آنها از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت خود همچنان به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد ادامه می‌دهند.»

نائورت "به صراحت" گفت: «هر آمریکایی‌ای که [در این درگیری‌ها] جان خود را از دست دهد، ما آنها [جمهوری اسلامی]  را مسئول می‌دانیم.» مدتی پیش گزارش‌هایی از "انتقال موشک‌های ایرانی به خاک عراق" و "آموزش موشکی شبه‌نظامیان شیعه آن کشور توسط ایران" منتشر شد. جمهوری اسلامی ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

کاخ سفید هم روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور هشدار داده بود که ایران را در قبال هرگونه خشونت شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در عراق که به تجهیزات یا نیروهای آمریکا آسیب برسانند، مسئول می‌داند. در بیانیه دولت ایالات متحده هم به حملات به کنسولگری آمریکا در بصره و حمله به محوطه سفارتخانه ایالات متحده در بغداد اشاره شده و به صراحت آمده بود: «ایران اقدامی برای توقف این حملات از سوی گروه‌های مورد حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی خود در عراق نکرد.» کاخ سفید در ادامه اعلام کرده بود که پاسخ آمریکا در دفاع از جان شهروندانش "سریع و قاطعانه" خواهد بود. تهران اتهامی چون ‌"بی‌ثبات‌کردن منطقه"، "دخالت در امور دیگر کشورها" یا "حمله به مراکز و شهروندان آمریکا در منطقه" را رد می‌کند.