به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۱۶۰۱۷۸

تاثیر زمان وعده‌های غذایی بر کاهش وزن

تاثیر زمان وعده‌های غذایی بر کاهش وزن
گروه علمي: این نکته که نوع رژیم غذایی و آنچه یک انسان در طول روز می‌خورد بر روی وزن او تاثیر می گذارد برای همه شناخته شده است. اکنون متخصصان تغذیه در تحقیقات خود دریافته‌اند که زمان خوردن مواد غذایی نیز بر روی وزن تاثیر گذار است.
 
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که بهتر است بیشترین میزان مصرف مواد غذایی در طول روز باشد تا عصر یا شب. تنظیم درست ساعت خورد و خوراک منجر به بهبود کنترل وزن، قند خون، تنظیمات هورمون، سطح کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن و برنامه خواب خواهد شد.

رمز شادی: صبحانه مفصل‌تر، شام سبک‌تر
در جریان یک تحقیق دوازده هفته‌ای، شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول ۵۰ درصد از کالری‌ مورد نیاز روازنه خود را در وعده صبحانه دریافت کردند. در مقابل، دسته دوم این مقدار کالری را در وعده غذایی شام مصرف کردند.
دسته اول که صبحانه مفصلی خورده بودند دو برابر دسته دوم وزن کم کردند. همچنین میزان کلسترول و سطح انسولین در طول روز برای کسانی که صبح غذای بیشتری مصرف کردند بهتر بود.
این آزمایش نشان می دهد که در طولانی مدت، صبحانه مفصل و شام سبک منجر به کاهش ریسک ابتلا به بیمارهای قلبی، دیابت و افزایش سوخت و ساز بدن خواهد شد.
تحقیق دیگری نیز نشان داد گروهی که صبحانه مفصل‌تری خورده بودند نسبت به دسته دوم خواب منظم‌تری و بهتری داشتند. خواب منظم نیز منجر به افزایش سطح شادی و نشاط در افراد می شود.

رژیم «روزه»
تحقیق ده هفته‌ای دیگری به بررسی رژیم‌هایی پرداخت که در آن فرد برای یک روز هیچ غذایی مصرف نمی‌کرد. در این بررسی برخی یک روز اجازه خوردن داشتند و روز بعد باید هیچ غذایی مصرف نمی‌کردند. در نوع دیگری از این رژیم، افراد برای پنج روز در هفته به صورت عادی غذا می خورند و دو روز دیگر تنها ۲۵ درصد از میزان کالری مورد نیاز بدن را مصرف می کردند. دسته دیگر نیز چندین ساعت غذا مصرف نمی کردند و به عنوان مثال از ساعت ۸ شب تا ۱۰ صبح چیزی نمی خورند.

این تحقیق ده هفته‌ای نیز نشان می دهد این نوع رژیم اثرات مثبتی بر میزان وزن و سلامتی دارد اما ۵۷ درصد از شرکت کنندگان می گویند چنین رژیمی را نمی توانند برای طولانی مدت دنبال کنند. با وجود نتایج مثبت این تحقیقات، متخصاصان تغذیه می‌گویند آزمایش‌هایی از این نوع کوتاه مدت هستند و در نتیجه نمی‌توان مطمئن بود که در پیش گرفتن چنین رژیم هایی در طولانی مدت و در سن‌های مختلف، همیشه نتایج مثبت داشته باشند.
مرجع : يورونيوز
برچسب ها: کاهش وزن