به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۱۶۰۱۸۰

درخواست بررسی ملاقات‌های کری و ظریف

درخواست بررسی ملاقات‌های کری و ظریف
گروه بين‌الملل: مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از فلوریدا از وزارت دادگستری ایالات متحده خواسته اعلام کند آیا دیدار جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با هدف حفظ توافق هسته‌ای ایران نقض قوانین فدرال بوده است یا خیر.
 
به گزارش صدای آمریکا، روبیو در نامه‌ای به جف سشنز، دادستان کل آمریکا، درخواست کرده روشن شود آیا جان کری «قانون لوگن» یا «قانون ثبت نمایندگی خارجی» را با ملاقات‌هایش با ظریف که همتای او در مذاکرات بر سر برجام بود، زیر پا گذاشته است؟ «قانون لوگن» افراد را از مذاکره بدون اجازه با یک دولت خارجی در ارتباط با هر مشاجره‌ای با آمریکا منع می‌کند. «قانون ثبت نمایندگی خارجی» اشخاص و شرکت‌هایی را که به نمایندگی از یک دولت خارجی، حزب سیاسی یا افراد فعالیت می‌کنند، ملزم می‌کند جزئیات تعاملات خود را آشکار کنند.

جان کری در یک مصاحبه رادیویی گفته با ظریف در مونیخ، نروژ و دیگر نشست‌های بین‌المللی ملاقات کرده است. این ملاقات‌ها پیش از این صورت گرفته است که پمپئو وزیر خارجه آمریکا شود. کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه «نشست روزانه با دانا پرینو» که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است، تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در رابطه با دیدارهای جان کری با محمدجواد ظریف به خبرنگاران گفت: کاری که کری انجام داده، نامناسب و بی‌سابقه است. او وزیر خارجه پیشینی است که با بزرگ‌ترین کشور حامی ترور در ارتباط بوده و به گفته کری، او با آن‌ها گفت‌وگو کرده و به آنان گفته که تا پایان این دولت منتظر باشند. ظریف به ادعای جان کری درباره دیدارهایش با وی واکنش نشان داد و اعلام کرد: دیدارهای من با آقای کری علنی بوده و اعلام نشده نبوده، زمانی که من به نیویورک می‌روم از صدر تا ذیل می‌آیند دیدار می‌کنند. از آقای کسینجر تا کری و نمایندگان دیدار می‌کنند و این یک واقعیت عادی و نشان دهنده میزان تاثیرگذاری جمهوری اسلامی است.

وی درباره جنجال میان دولت و وزیر خارجه پیشین آمریکا اظهار کرد: یک دعوای زرگری در آنجا درست شده که بیشتر اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کنند. پمپئو در گفت‌وگویی اختصاصی با لورا اینگرم در شبکه فاکس‌نیوز اعلام کرد وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اساسا راه اشتباهی در قبال ایران در پیش گرفته بود و ادعا کرد که آن‌ها (دولت ترامپ) می‌خواهند این اشتباه را برای آمریکا جبران کنند. پمپئو بیان کرد:‌ به نظر می‌رسد که وزیر کری نمی‌تواند خود را از صحنه خارج کند. باید این کار را بکنی. روزی که من وزیر پیشین شوم، صحنه را ترک خواهم کرد. وی افزود: آن‌ها (مقامات) نه تنها سودی نمی‌رسانند بلکه به طرقی رفتار می‌کنند که رسیدن به آنچه که به نفع مردم آمریکاست را با لطمه مواجه می‌کند. این انتقاد من است. تمامش کنید. رهایش کنید. شما عصر خود را گذراندید.

روزنامه العرب نزدیک به عربستان سعودی نیز در انتقاد از وزیر خارجه پیشین آمریکا نوشت: جان کری تنها یک سیاستمدار ساده آمریکایی است که هیچ چیز در مورد خاورمیانه نمی‌داند. وی سنگ بنای توافق آمریکا با ایران، با وساطت پادشاهی عمان را گذاشت. به گزارش «انتخاب» این روزنامه ادامه داد: رفتارهای جان کری از زمانی که در جایگاه رئیس کمیسیون امور خارجی سنا بود، تا زمانی که وزیر خارجه آمریکا شد، به نوعی عجیب و غریب است. تمام این رفتارهای او حکایت از آن دارد که شایستگی مسئولیت‌هایی با این حجم از اهمیت را نداشته است، برخلاف سناتور جان مک‌کین که توان بازگرداندن آمریکا به جایگاه سابق جهانی‌اش را داشت.

سایت العربیه نیز در مقاله‌ای به قلم ممدوح المهینی نوشت: علاقه جان کری به توافق هسته‌ای و دیدارش با ایرانی‌ها، به دلیل مقدم شمردن منافع شخصی‌اش بر همه چیز، خشم حتی برخی از دموکرات‌ها را برانگیخت. او در این میان به دنبال کسب پیروزی و موفقیتی بود تا در روزمه‌اش ثبت شود و بتواند در آینده برای رئیس‌جمهوری شدن در آمریکا بکوشد. برای او رسیدن به این هدف دشوار خواهد بود، زیرا که سابقه‌اش مملو از شکست‌هاست. او در گذشته نتوانست رئیس‌جمهوری شود و هنگامی که جان کری موفق شد بزرگترین معامله سیاسی زندگی‌اش را به سرانجام برساند، دونالد ترامپ آن را نابود کرد. به همین دلیل او با عصبانیت به ترامپ توهین کرد و گفت، عقل او به اندازه عقل یک پسربچه ۸ ساله و اضطراب‌هایش به اندازه اظطراب‌های یک دختران نوجوان است. در واقع اینها توهین‌های بامزه‌ای درباره کسی است که آینده شما را از بین برد. علیرغم اینکه او انکار می‌کند که برای ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی می‌کرد، همه آنچه انجام می‌داد، عکس این موضوع را ثابت می‌کند.
برچسب ها: کری و ظریف برجام