به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۶۰۱۹۱

«اضطراری»، دیالوگ محور نیست

گروه فرهنگ و هنر: کارگردان نمایش «اضطراری» عنوان کرد این نمایش ابزورد اثری دیالوگ‌محور نیست و سه داستان درباره سقط جنین را روایت می‌کند.
«اضطراری»، دیالوگ محور نیست
محمدرضا ستاری نویسنده و کارگردان نمایش «اضطراری» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش قرار است از ۸ مهرماه در تالار حافظ اجرای عمومی خود را آغاز کند. از آنجا که سبک ابزورد یکی از علایق من به حساب می‌آید و آثار اوژن یونسکو و ژان ژنه را بسیار دوست دارم در این زمینه مطالعات زیادی انجام داده‌ام.وی ادامه داد: زمانی که کتاب «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» اوریانا فالاچی را مطالعه کردم با تصویرهایی در ذهنم مواجه شدم که به ذهنیت من از تئاتر ابزورد نزدیک بود و همین مساله جرقه‌ای شد تا نمایشنامه‌ای بر این اساس بنویسم. این نمایش اثری دیالوگ محور نیست و تلاش کردم در این کار نسبت به نمایش‌های دیگری که اجرا کردم سبک و سیاق متفاوتی در پیش بگیرم.ستاری عنوان کرد: در این نمایش از جریان سیال ذهن بهره بردم و برخی از دیالوگ‌ها هم نزدیک به رمان فالاچی هستند اما کلیت کار با کتاب تفاوت‌های زیادی دارد. در این نمایش سه داستان متفاوت دنبال می‌شود. زندگی ۲ زن باردار که بنا به دلایلی باید جنینشان را سقط کنند و داستان سوم هم زندگی خود جنین است که دارد فضای بیرون از رحم مادرش را تصور می‌کند.

کارگردان «پچپچه‌های پشت خط نبرد» درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: کل صحنه نمایش غشای مادر است و با المان‌های مختلفی فضای رحم مادر را به تصویر کشیده‌ام. در نمایش آشپزخانه‌ای نیز وجود دارد که یک آشپز در آن در حال درست کردن غذا است و در انتها متوجه می‌شویم که او همان جنین است که در شکم مادر دارد برای خودش تغذیه‌سازی می‌کند.وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: فضاسازی نمایش به شکل امپرسیونیستی و اکسپرسیونیستی طراحی شده و در رنگ، حجم‌ها، صحنه‌پردازی و طراحی لباس فضای رحم مادر برای مخاطبان تداعی می‌شود.نمایش «اضطراری» با طراحی و کارگردانی محمدرضا ستاری از هشتم مهرماه در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت. تهیه‌کننده این نمایش سید عماد عامری است.در خلاصه‌ داستان نمایش آمده است: «ناامید شوید چون سقط پایان همه‌چیز است... صدایی از بیرون می‌شنوم که انگار همه قصد و نیت مرگباری دارند... آشفته‌ خاطرم... چرا نمی‌گذارند منم زندگی کنم؟ دلم می‌خواد ۳۱ دسامبر ۲۰۹۹ رو ببینم و جشن بگیرم... سلام... این صدای منه که دارم از درونِ غشای مادرم با شما صحبت می‌کنم... لطفاً دست نگه دارید. من یک جنین هستم.»در نمایش «اضطراری» عباس خداوردیان، شیوا جوانمرد، عاطفه امینی، طاها محمدی و وحیده اکبری‌نسب به ایفای نقش می‌پردازند.
مرجع : مهر
برچسب ها: سینما فیلم