کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ثبت ۱.۲ میلیون فقره برگشتی

معاملات با "چک" کم شد

ایسنا , 31 شهريور 1397 ساعت 11:31

گروه اقتصادی: آخرین گزارش‌ها در حالی حاکی از کاهش مبادلات چک بین مردم است که در مدت اخیر شواهد از عدم تمایل کسبه برای دریافت چک و معاملات غیر نقدی با توجه نوسان بازار و عدم ثبات قیمت‌ها که تا حد زیادی تحت تاثیر جریان بازار ارز بود، حکایت داشت.


تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرد، نشان می‌دهد که در مرداد ماه حدود ۹.۱ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۸۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد ۴.۶ درصد و همچنین مبلغ تا ۳.۹ درصد نسبت به تیرماه کاهش دارد. در حالی از چک‌های مبادله‌ای بخشی وصول و بخشی هم برگشت می‌خورد که در بین حدود ۹.۱ میلیون فقره چک مبادله شده بالغ بر ۷.۸ میلیون فقره با ارزشی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان وصول شده است.چک‌های وصولی از نظر تعداد ۳.۸ درصد و مبلغ تا ۳ درصد کاهش دارد. در کنار چک‌های وصولی بیش از ۱.۲ میلیون فقره چک برگشت خورده که این تعداد  ۹.۶ درصد نسبت به تیرماه کاهش دارد. ارزش چک‌های برگشتی به ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد که ریزش ۸.۵ درصدی داشته است.همچنین در این مدت در استان تهران بیش از ۳.۲ میلیون فقره چک با ارزشی حدود ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲.۸ میلیون فقره به ارزشی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی تا ۴۱۱هزار فقره به ارزش ۶۴۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

با کاهش مبادلات چک در مردادماه در حالی وصول و برگشتی‌ها نیز کاهش داشته که در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانی که در بازار ارز اتفاق افتاد و با افزایش قیمت و تورم در سایر بازارها همراه بود، برخی گزارش‌ها از این حکایت داشت که در مبادلات بین مردم استفاده از چک تا حد زیادی کاهش یافته و ترجیح را بر دریافت‌های نقدی گذاشته‌اند؛ چرا که با عدم ثبات در قیمت‌ها دریافت چک چندان به صرفه نبوده و از سوی دیگر اطمینانی برای وصول وجود نداشت.در کنار این موضوع گسترش استفاده از چک‌های صیادی در شبکه بانکی در ماه‌های اخیر وجود داشته است که این چک‌ها، امکان استعلام از صادرکننده چک را فراهم کرده و گیرنده چک می‌تواند آگاهی بیشتری نسبت به وصول چک دریافتی اقدام کند. دارندگان دسته‌چک تا آبان‌ماه فرصت دارند که چک‌های قدیمی را به چک‌های صیادی تبدیل کنند.بانک مرکزی پیش از این مردادماه را پایان زمان تعیین شده برای تعویض دسته‌چک‌ها اعلام کرده بود. از این رو اگر تا آبان‌ماه چک‌ها تعویض نشده باشند، در سایر بانک‌ها قابل پذیرش نیست.


کد مطلب: 160211

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/160211/معاملات-چک-کم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir