به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۱۶۰۲۷۹
70 درصد آلودگی‌های زباله‌ها به پسماندهای الکترونیکی مربوط می‌شود

بازیافت کابل با روش‌های سبز

گروه علم و فناوری: فعالان زیست‌محیطی در حالی توانستند با استفاده از روش‌های دوستدار محیط زیست فلزات پایه چون مس و قلع را بازیافت کنند که به گفته آنها این محققان در دستیابی به این نوع پسماندها باید با پیمانکارانی که بعضا اتباع سایر کشورها هستند، رقابت کنند.
بازیافت کابل با روش‌های سبز
ابراهیم مرشد از محققان و فعالان حوزه بازیافت پسماندهای الکترونیکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مطالعات خود موفق به بازیافت پسماندهای الکترونیکی مانند کابل، سیم، بردهای الکترونیکی و سایر پسماندهای الکترونیکی به روش‌های دوستدار طبیعت شدیم، گفت: در این زمینه مشکل اصلی ما تامین ماده اولیه و یا پسماند الکترونیکی است. وی با تاکید بر اینکه بازیافت پسماندهای الکترونیکی یک فعالیت تخصصی و علمی است، یادآور شد: 70 درصد آلودگی‌های کل پسماندها مربوط به پسماندهای الکترونیکی می‌شود و این در حالی است که پسماندهای الکترونیکی 30 درصد کل پسماندها را تشکیل می‌دهند.

مرشد با بیان اینکه ما در این شرکت با استفاده از روش‌های اصولی اقدام به بازیافت پسماندهای الکترونیکی می‌کنیم، در این باره توضیح داد: به عنوان مثال برای بازیافت کابل، آنها را در داخل دستگاهی می‌ریزیم که حرارتی ایجاد نمی‌کند، ضمن آنکه بخش‌های پلاستیکی کابل نیز کاملا با روش‌های دوستدار محیط زیست جداسازی می‌شود. این محقق با تاکید بر اینکه این روش بازیافت نسبت به روش آتش زدن کابل‌ها هزینه بالاتری را می‌طلبد، ادامه داد: در نتیجه ما در خرید این پسماندها دچار مشکل می‌شویم، ضمن آنکه حمایت‌های دولتی هم در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

مجوزهای زیست‌محیطی از بازیافت‌کنندگان دریافت شود​
وی با بیان اینکه این نوع پسماند به وفور تولید می‌شود، ولی در زمینه جمع‌آوری و در اختیار گرفتن این پسماندها برای ما مشکلات زیادی وجود دارد، خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود که در مزایده پسماند انبارهای سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها و ادارات و ارگان‌ها، مجوزهای زیست‌محیطی از بازیافت‌کنندگان دریافت شود. مرشد تاکید کرد: در این صورت ما با هم‌صنف‌ها و کسانی که مجوز زیست محیطی در زمینه بازیافت پسماندهای الکترونیکی دارند، رقابت خواهیم کرد نه با دلالان و افرادی که به صورت غیر قانونی در این زمینه وارد شده‌اند.

این فعال حوزه بازیافت پسماندهای الکترونیکی با اشاره به رویکرد شهرداری نسبت به روش‌های امحای این نوع پسماندها، اظهار کرد: شهرداری در این زمینه به صورت تخصصی وارد نشده است؛ چراکه برای جمع آوری پسماندهای خشک اقدام به تقسیم بندی مناطق کرده است. وی با بیان اینکه پسماندهای خشک شامل پسماندهای الکترونیکی نیز می‌شود، اضافه کرد: این مناطق به مزایده گذاشته می‌شود و پیمانکار منتخب، صاحب پسماندهای خشک هر منطقه خواهد شد و ما باید از این پیمانکار اقدام به خرید پسماندهای الکترونیکی کنیم.

به گفته این فعال حوزه بازیافت پسماند، محققان این حوزه با پیمانکارانی که بعضا اتباع افغان هستند بر سر این پسماندها رقابت می‌کنند. مرشد، خروجی این شرکت زیست‌محیطی را تولید فلزات پایه چون مس، قلع، روی و سایر فلزات از پسماندهای الکترونیکی عنوان کرد و یادآور شد: در طرح توسعه‌ای ما به دنبال بازیافت باتری‌های لیتیومی و نیکل کادمیومی هستیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازیافت زباله