به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۶۰۳۰۷

ترخیص روزانه 4700 کامیون کالا از گمرکات

گروه اقتصادی: رئیس کل گمرک ایران گفت: به طور میانگین روزانه چهار هزار و 700 کامیون و در برخی روزها تا 6 هزار کامیون کالا از گمرکات کشور ترخیص می شوند.
ترخیص روزانه 4700 کامیون کالا از گمرکات
«فرودعسگری» با تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی کشور، افزود: تا پیش از مصوبه دولت برای تسهیل در ترخیص کالاها، روند خروج کالا از گمرک تهران به زیر 60 کامیون در روز رسیده بود که با اجرایی شدن مصوبه های جدید، اکنون روند خروج کالا از این گمرک به بیش از 220 کامیون در روز رسیده است. وی اظهار داشت: در بخش واردات کالاهای اساسی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم؛ بر اساس تازه ترین آمارها واردات ذرت 26 درصد، دانه های روغنی 28 درصد، گوشت قرمز 39 درصد و جو 51 درصد افزایش داشته و دیگر کالاهای اساسی هم وضعیت مشابهی دارند.

عسگری درخصوص تصمیم های جدید برای تسهیل ترخیص کالا، گفت: کالاهایی که تا آخر مرداد ماه وارد گمرک شده اند مجاز خواهند بود با ثبت سفارش یک ماهه ترخیص شوند و در این زمینه وزارت صنعت موظف شده است سامانه ثبت سفارش را باز کند و این مشکل بزودی برطرف خواهد شود.

رئیس کل گمرک افزود: براساس مصوبه های اعلام شده، از این پس حقوق ورودی و همچنین مالیات برارزش افزوده به صورت ضمانت نامه بانکی دریافت خواهد شد. وی اضافه کرد: برای 117 فعال مجاز اقتصادی که در پرتال گمرک جمهوری اسلامی ایران رجیستر شده اند و همچنین برای 27 شرکت دانش بنیان نیز مجوزی صادر شده تا این شرکت ها بتوانند به صورت شناور با ضمانت نامه های یکساله کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند. عسگری با بیان اینکه سررسید این ضمانت نامه ها پانزدهم بهمن ماه خواهد بود، گفت: این شرکت ها قادرند در کل سال با تودیع ضمانت نامه های بانکی، کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.

رئیس کل گمرک در خصوص مشکل برخی واردکنندگان که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، افزود: برای این وارد کنندگان نیز مجوزی صادر شده است تا بتوانند 70 درصد کالاهای خود را به صورت نسیه از گمرک خارج کنند و حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده خود را پس از ترخیص کالا پرداخت کنند و و 30 درصد باقیمانده پس از اعلام کد 14 رقمی بانک ترخیص می شود.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری روز گذشته در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صادرات و واردات کشور که با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد، «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی در گمرک برگزار شد، 24 ساعت فرصت داد تا پیشنهادها و راهکارهای خود برای برون رفت رسوب کالا در گمرکات را اعلام کنند.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: گمرک