به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۶۰۳۲۶
پای میراث فرهنگی به این زادگاه کمال‌الملک می‌رسد؟

شما این در ۲۰۰ ساله را ندیدید؟

گروه فرهنگ و هنر: یک بار قدیمی‌ترین سنگ قبر زادگاه کمال‌الملک را دزدیده‌اند و بار دیگرسراغ درِ ۲۰۰ ساله‌ی روستا رفته‌اند، اما انگار پای میراث فرهنگی هنوز آن‌طور که باید به روستای «کلّه» باز نشده تا شاید فکری برای تبدیل این روستای ارزشمند به یک منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری کند.
شما این در ۲۰۰ ساله را ندیدید؟
ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که روستای «کلّه» کاشان به عنوان زادگاه کمال الملک دارد و مردم‌اش به واسطه‌ی اگاهی با آن تا جایی که توانسته‌اند سعی در نشان دادن‌اش داشته‌اند تا امروز توانسته این روستا را سرپا نگه دارد، اما گویا هنوز میراث‌فرهنگی هیچ راهی برای رسیدن به این روستا پیدا نکرده است. شهریار عطری، یکی از مالکان باغ افتخار غِفاری از وابستگان کمال‌الملک به ایسنا می‌گوید: یکی دو ماه گذشته درِ قدیمی ۲۰۰ ساله باغ را که از جای دیگری به این باغ الحاق شده بود، دزدیدند نخست تلاش کردیم بعد از اطلاع به نیروی انتظامی پیگیر ماجرا باشیم، چند روز نیز این اتفاق در فضای مجازی پیچید اما هیچ کمکی برای پیدا کردن در قدیمی نبود، حتی میراث فرهنگی گویا از آن مطلع نشده است.

او با بیان این‌که این در قدیمی در یک چهارچوب آجری با دیوارهای کاهگلی قرار داشت، اضافه می‌کند:  روستای کلّه قدمتی حدود هزار ساله دارد، دو درخت چنار خیلی قدیمی در روستا با قدمتی حدود ۷۰۰ سال است که هر تنه آن‌ها حدود یک متر و نیم عرض دارد، از سوی دیگر قبرستان تاریخی روستا چیزی حدود ۱۰ سنگ قبر قدیمی داشته است که بیشتر آن‌ها به سرقت رفته‌اند، اما باز هم هیچ حفاظتی از آن‌ها نمی‌شود. وی با تاکید بر این‌که منطقه کلّه به دلیل وجود خانه کمال‌الملک یک حالت توریستی پیدا کرده است، ادامه می‌دهد: با این وجود همه اقداماتی که برای به سروسامان رسیدن این روستا می‌شود از طریق شورای اسلامی روستا و مردم منطقه است، هیچ کمکی از سوی میراث فرهنگی به این روستا نشده است.

مجید حیدری، بومی روستا و عضو شورای شهر روستا این منطقه نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موقعیت منطقه‌ای و حضور خاندان غفاری از قرن هفتم و هشتم در کاشان و وجه تسمیه نام این روستا می‌گوید: نسل ابوذر غفاری صحابه پیامبر با ۴۰ پشت به محمد غفاری (کمال‌الملک) می‌رسد، خانه‌ی وی در روستا "کلّه" این روستا بعد از تالار و آبشار نیاسر مهمترین اثر ثبت ملی شده در منطقه نیاسر کاشان است که خوشبختانه در سال  ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیر انجمن میراث فرهنگی روستای کلّه در ادامه با بیان این‌که تا کنون میراث فرهنگی بعد از ثبت ملی روستا، فقط اعتباری چند میلیون تومانی برای مرمت حیاط و دیوارهای خانه کمال الملک هزینه کرده است، می‌گوید: بعد از ان دیگر اقدامات حفاظتی در این روستا و خانه‌ی کمال‌الملک توسط مردم روستا و شورای شهر و روستا و نیروی انتظامی انجام شده است.

او با اشاره به وجود خانه‌های پنج‌دری در این روستای تاریخی اظهار می‌کند: وجود این خانه‌ها در روستای کلّه آن‌قدر ارزش و اهمیت دارد که می‌تواند این منطقه را به روستای نمونه گردشگری تبدیل کند، اما با وجود درخواست‌های مردم و انجمن دوستداران میراث فرهنگی هنوز این کار از سوی میراث فرهنگی انجام نشده است. رییس موزه کمال‌الملک همچنین با اشاره به اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای جمع‌اوری آثار مربوط به کمال‌الملک و ایجاد موزه‌ی وی در این روستا داشته بیان می‌کند: در پنج کیلومتری روستای  «کلّه» روستای «چنار» قرار دارد که سهراب سپهری بخشی از عمر خود را برای نقاشی و سرودن شعر در آن گذراند، با تعریف یک مسیر مناسب می‌توان این منطقه در نیاسر کاشان را به یکی از مهمترین مناطق گردشگری کاشان تبدیل کرد.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: موزه کمال الملک