به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۴۵

قدیمی‌ترین جانور روی زمین شناسایی شد

گروه علم و فناوری: یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ملی استرالیا تایید کرد که "دیکینسونیا"(Dickinsonia) از حیوانات دوره زمین‌شناسی ادیاکاران، قدیمی‌ترین حیوانی بوده که به زمین قدم گذاشته است.
قدیمی‌ترین جانور روی زمین شناسایی شد
دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا(ANU) از روی مولکول‌های چربی که روی فسیلی در روسیه یافتند، تایید کردند که این فسیل متعلق به قدیمی‌ترین حیوانی بوده بر روی زمین زندگی کرده و حدود 550 میلیون سال پیش وجود داشته است.محققان دانشگاه ملی استرالیا یک فسیل سالم از "دیکینسونیا" را که ماده آلی آن دست نخورده بود، در یک ناحیه دور افتاده در شمال غربی روسیه در نزدیکی دریای سفید کشف کردند. آنها این کشف را "انقلابی" می‌نامند.

راز دیکینسونیا
دیکینسونیا، موجودی مانند عروس دریایی بوده که مدت‌ها است برای جامعه علمی یک معما است. آن را متعلق به دوره زمین‌شناسی ادیاکاران می‌دانند که یک شکل از زندگی بوده که در حال حاضر منقرض شده است و 570 میلیون سال پیش در دریاها ظاهر شده است.موجودات زیستی دوره ادیاکاران، اولین زندگی پیچیده در زمین هستند.با این حال، دانشمندان همیشه در تعیین دقیق اینکه کدام موجود، اولین موجود بوده مشکل داشتند.دیکینسونیا همچنین در دسته قارچ‌ها، آغازیان یا یک حیوان طبقه بندی شده است، اما هیچ کس درباره هیچ‌کدام مطمئن نبود.

اولین حیوان تاریخ
این کشف محققان دانشگاه ملی استرالیا تمام بحث‌ها را به پایان رساند. فسیل‌های دیکینسونیا که اخیرا کشف شده‌اند، مقدار قابل توجهی کلسترول دارند که نوعی از چربی است که به عنوان "نشانه حیات حیوانی" شناخته می‌شود."یوشن بروکس" استادیار ANU توضیح داد: چربی این فسیل نشان می‌دهد که دیکینسونیا قدیمی‌ترین فسیل شناخته شده از یک حیوان است و یک راز چند دهه‌ای را حل کرد.محققان برای مطالعه این فسیل، یک رویکرد جدید را برای باز کردن قفل تاریخی که در آن کدگذاری شده بود، توسعه دادند. در حالی که دیرینه شناسان معمولا ساختار فسیل را مطالعه می‌کنند، محققان ANU مولکول‌های داخل فسیل را استخراج کردند تا این کشف را ممکن کنند.

"الیا بابروفسکی" یکی از همکاران این مطالعه توضیح داد: اکثر سنگ‌هایی که حاوی این فسیل‌ها هستند، مانند آنهایی که ما یافتیم، در معرض حرارت و فشار زیادی قرار گرفته‌اند. این‌ها سنگ‌هایی هستند که بسیاری از دیرینه شناسان برای چندین دهه در حال مطالعه آنها هستند.وی همچنین گفت که دیکینسونیا و سایر فسیل‌های زیستی متعلق به دوره ادیاکاران، کلیدی برای درک زمان بین سلطه باکتری‌ها بر جهان و ظهور حیوانات بزرگ در حدود 540 میلیون سال پیش در اتفاقی به نام "انفجار کامبرین" هستند.این کشف، انفجار کامبرین را چند میلیون سال به عقب می‌راند. پروفسور بروکس افزود که حیوانات بزرگ 558 میلیون سال پیش وجود داشته و فراوان بوده‌اند.یافته‌های محققان در مجله Science منتشر شده است.
برچسب ها: فسیل