به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۱۶۰۳۸

همايون شجریان برای پدر مرغ سحر خواند

گروه فرهنگي و هنري: همایون شجریان در حضور پدر، در دومین شب از کنسرت "هوای گریه" با سر دادن نوای «مرغ سحر»، میزبان علاقه‌مندان آواز ایرانی شد.
همايون شجریان برای پدر مرغ سحر خواند
«هوای گریه» ديشب، از دل سازهای نوازندگان ارکستر مجلسی تهران و با صدای همایون شجریان به گوش رسید. هوای تابستانی اواخر شهریورماه جان می‌دهد برای گوش سپردن ‌به نوای خوش سازهایی که دست‌های هنرمندان، سکوت آن را با همنوازی باشکوه خود می‌شکند. نوازندگان ارکستر مجلسی تهران یکی یکی بر روی صحنه حاضر شدند و با تشویق‌های پیاپی بردیا کیارس و همایون شجریان را به روی صحنه فراخواندند. صدای تشویق‌ها آنی بالا گرفت که از حضور استاد آواز ایران در سالن خبر می‌داد. حاضران در سالن با فریادها و جملات محبت‌آمیز هر یک به گونه‌ای به محمدرضا شجریان ابراز ارادت می‌کردند و شجریان پسر به همراه کیارس از روی سن پایین آمد و با دسته‌گلی به استقبال شجریان پدر رفت. دو هنرمند به روی سن بازگشتند و فضای عادی بر سالن حکم‌فرما شد.

کیارس دستانش را بالا می‌گیرد و نت‌ها را یکی یکی نوازش می‌کند. نغمه‌های دور را به آرامی از دریچه سازها بیرون می‌کشد و با ملودی‌های آشنا به گوش می‌رساند که گویی در عالم دیگری هستی و بدون اینکه مقصد معینی داشته باشی وارد یک دنیای جدید می‌شوی... تصنیف «تو کیستی» با کلامی از فریدون مشیری اولین قطعه کنسرت بود که از آلبوم «باستاره‌ها» انتخاب شده بود و به گونه‌ای شروعی خوب برای کنسرت محسوب می‌شد. «خانه سودا» با کلامی از مولانا دومین تصنیفی بود که نواخته شد و هنرنمایی نوازنده تار را همراه داشت. اما پس از اینکه ساز نی پاشا هنجنی به آرامی به صدا در آمد، سالن بار دیگر غرق در تشویق‌ای مخاطبان شد چرا که قرار بود قطعه معروف «هوای گریه» با کلامی از سیمین بهبهانی اجرا شود.

اینجا رقص آرشه‌ها غوغا کرد و شجریان خواند:

نه بسته‌ام به کس دل... نه بسته کس به من دل... چو تخته پاره بر موج... رها رها رها من.... ز من هر آن که او دور... چو دل به سینه نزدیک... به من هر آن که نزدیک...از او جدا جدا من....

با اجرای این قطعه سالن حال و هوای متفاوت به خود گرفت و مقدمه‌ای شد تا شجریان این بار «افسونگر» را بخواند:
تو که بالا بلند و نازنینی... تو که شیرین‌لب و عشق‌آفرینی...در آن لب‌های افسونگر چه داری...
اما کلامی از سایه با تصنیف «غریبانه» اجرا شد و سپس ارکستر «عشق از کجا» را با کلامی از مولانا نواخت. دیگر نوبت «باستاره‌ها» بودن است؛ همان تصنیفی که شعرش را حسین منزوی سروده است. همان قطعه‌ای که شجریان در آن می‌خواند:
شب که می‌رسد از کناره‌ها... گریه می‌کنم با ستاره‌ها...وای اگر شبی ز آستین جان...بر نیاورم دست چاره‌ها... همچو خامشان بسته‌ام زبان...حرف من بخوان از اشاره‌ها...ما ز اسب و اصل افتاده‌ایم...ما پیاده‌ایم ای سواره‌ها... ای لهیب غم آتشم مزن...خرمنم مسوز از شراره‌ها
«حاصل عمر» رهی معیری، «دفتر دل» و «سکوت» فریدون مشیری مخاطبان را میهمان رقص آرشه‌ها و نواهای خوش می‌کند.

«نسیم وصل» با کلامی از رهی معیری آخرین قطعه این کنسرت بود و تشویق‌های پیاپی مخاطبان مانع ازآن شد که اعضای گروه سالن را ترک کنند. حاضران فریاد می‌زنند: «همایون! مرغ سحر را بخوان»؛ «به یاد استاد مرغ سحر»
شجریان و کیارس به روی صحنه بازگشتند و «مرغ سحر ناله سر کن» به عنوان قطعه بیز برای مخاطبان اجرا شد. پدرام فریوسفی کنسرت‌مایستر اجرا بود و قطعات کنسرت با تنظیم محمدجواد ضرابیان و سینا جهان‌آبادی همراه شد. هنگامی که چهره محمدرضا شجریان روی مانیتورهای سالن نقش می‌بست، تشویق‌ها بالا می‌گرفت. سالن کنسرت مملو از مخاطب بود و نظم سالن رعایت شد.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۳:۰۶
احسنت (127531)
معمـــــار
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۲۲:۰۴
خدا این پدر و پسر رو از شر بد پنداران و بد کردران محفوظ بدارد. (127992)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۳:۵۷
هزاران درود بر استاد مسلم آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان. بدونید که هنرتان و مردمی بودنتان تا ابد در حافظه تاریخ این مرز و بوم خواهد ماند. (127591)
کامند
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۴:۰۱
تنها کسی که در این دوران وانفسا می تواند بنعوعی آرامشی در دل این مردم خسته و از پا افتاده از جور نااهلان و نا بخردان بوجود آورد فقط استاد هست و بس. (127600)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۴:۳۳
زنده باد موسیقی فاخر ایرانی که هم معناست وعرفان وهم عشق. (127636)
امین
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۴:۳۵
جای ما خالی!!! بخدا! (127638)
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۴:۴۲
زنده دبادشجریان ها کانون تپش عشق وعلاقه به ایران. (127644)
تورانما
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۵:۲۸
عشق است شجریان. خداوند عمر طولانی ونفس گرم به استاد شجریان وپسر ش عنایت کند (127688)
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۵:۵۰
ای کاش ماهم بودیم . راهمان بسیاردور است . ازهمه جابیخبریم .خوش به حال آنهایی که بودند ودیدند وشنیدند . سلامتی اساتید عزیزمان را ازخداوندبزرگ مسئلت مینماییم. (127710)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۱۶:۱۹
محمدرضا شجريان صدايي براي همه نسلها (127742)