کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر آموزش و پرورش: نمی‌توان دور مدرسه حصار کشید که آسیب‌ها وارد نشوند

"فقر" در خانواده‌ها علت بروز آسیب‌هاست

ایلنا , 2 مهر 1397 ساعت 12:23

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش گفت: ریشه آنچه که ما امروز در مدرسه به عنوان آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم، به بیرون از مدرسه مربوط می‌شود.


سید محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش)  در پاسخ به این سوال که یکی از وعده‌های شما در آغاز روزهای وزارت تربیت نسلی بانشاط بود، فکر می‌کنید، چقدر این امر محقق شده‌است؟ گفت: فراموش نکنیم مدرسه یک جامعه کوچک است و جایی نیست که دورش را حصاری تا آسمان بکشیم و بعد فکر کنیم که می‌توانیم داخل این حصار را تبدیل به بهشت کنیم.اگر ما در جامعه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم، حتما در داخل مدرسه هم نشانه‌هایی از این آسیب‌ها وجود خواهد داشت.وی ادامه داد: باید همه هنر بنده و همکارانم این باشد که میزان اثرگذاری جامعه به مدرسه کاهش یابد که البته اینطور هم هست. بنابراین وقتی ما صحبت از آسیب‌های اجتماعی در مدارس می‌کنیم، حتما در مقیاس بیشتر و بزرگتر در جامعه آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.او تصریح کرد: نکته بعدی اینکه آسیب‌های اجتماعی که ما امروز در مدارس داریم، خوشبختانه فراوانی‌اش کم است و در حد نگران کننده‌ای نیست، ولی این موضوع به قدری مهم است که باید برای همه ما قابل تامل باشد.

 وزیر آموزش و پروش به ریشه‌دار بودن آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: بخش عمده آسیب‌های اجتماعی در مدرسه ریشه در خانواده‌ها و اجتماع دارد، به عنوان مثال طلاق در بروز آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.البته مصرف مواد مخدر توسط پدر یا مادر نیز آسیب‌های جدی برای فرزندان به دنبال دارد.وی فقر در خانواده‌ها را از علل دیگر بروز آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در واقع ریشه آنچه که ما در مدرسه به عنوان آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم به بیرون از مدرسه مربوط می‌شود، اما من نباید به عنوان یک مسئول و معلم در آموزش و پرورش بگویم، این آسیب‌ها چه ربطی به من دارد، نه این طور نیست. این رفتار و برخورد غیر مسئولانه را هیچ معلمی نخواهد داشت. تلاشی که ما در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم واقعا تلاش قابل تقدیری است.

بطحایی در خصوص راه‌های مقابله با آسیب‌هایی که دانش آموزان دچارش شده‌اند و این امر موجب شده شادی و نشاط تا حدی از مدارس گرفته شود، گفت: امروز از طریق سامانه‌ای که در معاونت پرورشی وجود دارد، مدام رفتارهای دانش آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه نشانه‌های آسیب‌های اجتماعی در بچه‌ها مشاهده شود، بلافاصله قبل از اینکه اتفاقی بیافتد و دانش آموز درگیر آسیب شود، معاونت و تیم‌های مشاوره وارد عمل می‌شوند و تا جایی که در بضاعتشان است، تلاش می‌کنند که قبل از وقوع اتفاق، جلویش را بگیرند.وی با اشاره به راهکارهای دیگری که برای حل بحران آسیب‌های اجتماعی در مدارس وجود دارد، گفت: یک موضوع دیگر طرح "نماد" یعنی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان است که در حوزه معاونت سلامت و تندرستی دنبال می‌شود. این طرح برای زمانی است که به هر دلیلی دانش‌آموزان در معرض خطر قرار گرفته‌اند و یا رفتارهای پرخطر از آنها دیده شده است، در چنین شرایطی معاونت با همکاری نهادهایی از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی وارد عمل می شوند و تا حدی که بضاعتشان اجازه بدهد، دانش آموزانی که در معرض خطر هستند را از آسیب‌ها دور می کنند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: البته این‌ها باعث نمی‌شود که ما خیالمان راحت باشد و بگوییم همه چیز امن است، خیر، اینطور نیست و شاید برخی هم بگویند آنچه که امروز در مدرسه اتفاق می‌افتد، برخلاف آن چیزی است که بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در روز اول کاری خود گفته است.وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به شدت نیازمند بخش‌های تخصصی در نهادهای مختلف هستیم، گفت: همچنین نیازمند بخش‌های تخصصی در NGO‌های دولتی هستیم تا بتوانیم قبل از اینکه یک دانش‌آموز خودش را از بالای پل پرت کند به دلیل نِحله‌های کاذبی که بچه‌های ما را در معرض خطر قرار داده، وارد موضوع بشویم و آن دانش‌آموزان را از خطر دور کنیم.وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: آموزش و پرورش در حوزه آسیب‌های اجتماعی در مدارس هرآنچه در توان داشته را گذاشته است و البته پیشرفت‌های قابل توجه و مهمی هم بدست آورده‌ایم که در فرصتی مناسب آن را عنوان خواهیم کرد.


کد مطلب: 160429

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/160429/فقر-خانواده-ها-علت-بروز-آسیب-هاست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir