کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتباط روده و مغز عامل شکل گیری حس جدید

ایرنا , 2 مهر 1397 ساعت 12:24

گروه علمی: محققان دانشگاه دوک ارتباط بسیار سریعی را بین سلول های معده و مغز شناسایی کردند که در آن سیناپس های عصبی، به جای پیام رسانی هورمون ها، ارتباط را به صورت مستقیم و تنها در چند ثانیه برقرار می کنند. نتایج این تحقیقات، مبنای بیولوژیکی وجود حس ششم را تقویت می کند.


پیش از این مشخص شده است که بخش های مختلف مغز، گرسنگی و میزان مصرف انرژی را مدیریت می کنند. تاکنون تصور بر این بود که سلول های روده هورمون های خاصی را برای تعامل با بخش های مختلف مغز ترشح می کنند تا برای مثال احساس سیری را تحریک کنند. اما بر خلاف حواسی مانند بینایی و لامسه، این فرآیند جهت ارتباط مغز و روده به صورت غیرمستقیم و بسیار زمان گیر عمل می کند. اکنون محققان دانشگاه دوک یک ارتباط عصبی مستقیم بین مغز و روده را شناسایی کردند که امکان برقراری سریع ارتباطات حسی را بدون نیاز به هورمون ها فراهم می کند و ضمن اطلاع رسانی به مغز درباره سیری، می تواند در آینده بسیاری از شرایط و اختلالات مربوط به اشتها را توضیح دهد. 

در این تحقیقات ویروس هاری به گونه ای مهندسی شد که یک برچسب فلوروسنت سبز را حمل کند. پس از وارد کردن این ویروس به بدن موش و ردگیری آن محققان شاهد واکنش بلادرنگ عصب واگ بودند. در واقع یک سیگنال در زمانی کوتاه تر از 100 میلی ثانیه از سلول های روده به ساقه مغز مخابره شد. محققان به دلیل قابلیت سلول های روده در برقراری ارتباط سیناپسی با عصب واگ، نام این سلول ها را به نوروپاد تغییر دادند. به اعتقاد محققان نتایج این تحقیقات، مبنای بیولوژیکی وجود یک حس جدید را تایید می کند. این حس جدید نقطه شروعی است بر چگونگی اطلاع مغز از پر شدن معده از غذا و کالری و ایده 'حس روده' به عنوان وجود حس ششم را تقویت می کند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.


کد مطلب: 160430

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/160430/ارتباط-روده-مغز-عامل-شکل-گیری-حس-جدید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir