به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۱۶۰۵۰۵

نشست پومپئو، بولتون و هیلی درباره ایران

نشست پومپئو، بولتون و هیلی درباره ایران
گروه بين‌الملل: در آستانه سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، مسئولان سیاسی دولت آمریکا از اعمال "فشار حداکثری" بر ایران سخن گفته‌اند. آن‌ها از کشورهای دیگر نیز خواسته‌اند در اتحاد با آمریکا مانع از حمایت ایران از تروریسم بشوند.
   
مایک‌ پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و همچنین نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری شرکت کردند و درباره سیاست دولت ترامپ در برابر ایران توضیح دادند. این کنفرانس خبری پیش از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که دونالد ترامپ در سخنرانی مسائل مهمی را بیان خواهد کرد. یکی از محورهای اصلی سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، سیاست آمریکا در قبال ایران خواهد بود. در نشست خبری روز دوشنبه، چهره‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا اعلام کردند که هدف از تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران، وادار کردن رژیم ایران به تغییر رویکرد خود در منطقه است.
 
سخنان تند جان بولتون
جان بولتون در این کنفرانس خبری دولت ایران را مسئول حملاتی دانست که در سوریه و لبنان صورت می‌گیرند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در عین حال مسئولیت سقوط هواپیمای روسیه در سوریه را برعهده ایران نهاد. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود به نقل از بولتون چنین نوشته است: «چنانکه من بارها گفته‌ام، هدف سیاسی ما در قبال ایران، تغییر رژیم این کشور نیست. ما تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران تصویب کرده‌ایم، تحریم‌های بیشتری نیز علیه این کشور اجرا خواهند شد و انتظار ما از ایران تغییر بنیادین رفتار این کشور [در منطقه] است.»

بولتون در سخنان خود از "فشار حداکثری" علیه ایران سخن گفت. مایک پومپئو نیز در سخنان خود ایران را یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان خواند. گفته می‌شود که ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از همه کشورها دعوت خواهد کرد تا برای تغییر رفتار حکومت ایران در منطقه از سیاست آمریکا در قبال این کشور پیروی کنند. این در حالی است که بر اساس خبری که رویترز از نیویورک ارسال کرده، حسن روحانی، تلاش‌های آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران را "اقدامی خطرناک" توصیف کرده است.

مجاهدین خلق ایران جایگاهی در میان مردم ایران ندارد
در همين حال، الیزابت استیکنی، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با دویچه‌وله به سوالات ما پیرامون سیاست آمریکا در قبال حکومت جمهوری اسلامی پاسخ داد. او از جمله گفت فعالیت‌ها و سخنان برخی سیاست‌مداران آمریکا سیاست رسمی این کشور نیست و سازمان مجاهدین خلق ایران جایگاهی در میان مردم ایران ندارد.