به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۱۶۰۵۵۰

دبیران فیلم فجر چه کسانی بودند؟

گروه فرهنگ و هنر: با انتخاب دوباره ابراهیم داروغه‌زاده به‌عنوان دبیر جشنواره‌ فیلم فجر، این مدیر سینمایی برای دومین بار پیاپی این سمت را عهده‌دار شد.در ادامه «ایسنا» مروری دارد بر اسامی دبیران مختلف فیلم فجر در سال‌های متمادی، سال گذشته ابراهیم داروغه‌زاده به‌عنوان سیزدهمین دبیر جشنواره فیلم فجر هدایت مهم‌ترین رویداد هنری کشور را برعهده گرفت.
دبیران فیلم فجر چه کسانی بودند؟
پس از آنکه محمد حیدری؛ دو دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر بود، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نبود که کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده بود و امسال هم که برای دومین‌بار این مسئولیت(دبیری فیلم فجر ) را برعهده می‌گیرد همچنان معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است.داروغه‌زاده در آخرین گفت‌وگویش که اوایل شهریور ماه در حاشیه‌ جشنواره‌ فیلم سلامت گفته بود:«طبیعتا تمایل ندارم که دبیری جشنواره را برعهده بگیریم» و درباره‌ دبیری دوره‌ پیش‌رو جشنواره هم اعلام کرده بود:همانطور که می‌دانیم انتخاب دبیر جشنواره برعهده رئیس سازمان سینمایی است و ما تابع دستورات و نظر ایشان هستیم اما این وظیفه سنگینی است که معاونت نظارت و ارزشیابی همزمان بخواهد، دبیری جشنواره را هم داشته باشد.»

در حالی حکم دبیری فیلم فجر با کمی تاخیر نسبت به سال‌های گذشته اعلام می‌شود که تکلیف ریاست محمد مهدی حیدریان بر سازمان سینمایی با توجه به قانون بازنشستگان که به‌تازگی تصویب شده است،نامشخص است. حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزت‌ا... ضرغامی، سیف‌ا... داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاه‌حسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان 11 نفر دیگری هستند که در طول این سال‌ها به عنوان دبیر برپایی مهمترین رویداد سینمایی را عهده‌دار بودند.در میان دبیران دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با 10 دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بوده است.

علیرضا رضاداد هم با 6 دوره در رتبه دوم قرار دارد.رضاداد به‌عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره‌ فجر بود و بعد از سال‌ها با حکم ایوبی در دوره 32 به جشنواره برگشت و در دوره 33 نیز عهده‌دار این مسئولیت بود.زنده‌اد سیف‌ا... داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده‌ است. او همزمان با دوران معاونت سینمایی‌اش در دوره‌های 16 تا 19 دبیر بود.عزت‌ا... ضرغامی(چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور(بیستم و بیست‌ویکم)، مجید شاه حسینی(بیست‌وششم و بیست‌وهفتم) دیگر دبیران دو دوره‌ای این جشنواره بودند.اولین دوره جشنواره فیلم فجر هم در سال 1361 به دبیری حسین وخشوری برگزار شد و در کنار او مهدی فریدزاده نیز در دوره سیزدهم از دبیرانی بودند که یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشتند.در دوره دوم این جشنواره نامی به‌عنوان دبیر مشاهده نمی‌شود و کار به‌صورت گروهی انجام شده است.
مرجع : ایسنا