به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۱۶۰۶۱۰

الگوبرداری اشتباه فوتسال ایران از برزیل

گروه ورزشی: تیم ملی فوتسال ایران قرار است هر ساله ۶ بازی ثابت با ۶ تیم خاص داشته باشد؛ اتفاقی که این تیم را اسیر تکرار خواهد کرد.
الگوبرداری اشتباه فوتسال ایران از برزیل
تورنمنت چهارجانبه فوتسال این‌روزها در تبریز درحال برگزاری است و تیم ملی فوتسال ایران به‌همراه ژاپن، بلاروس و اوکراین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این تورنمنت که همچون تورنمنت اصفهان توسط عباس ترابیان هماهنگ شده است، قرار است به صورت تورنمنتی ثابت، هر ساله در تبریز برگزار شود.ترابیان به عنوان رئیس کمیته فنی فوتسال این خبر را اعلام کرده و از موافقت سه تیم ژاپن، بلاروس و اوکراین با تثبیت تورنمنت تبریز و برگزاری آن در آبان‌ هر سال خبر داده است. پیش‌تر نیز ثبت تورنمنت اصفهان با حضور چهار تیم قزاقستان،‌ روسیه، آذربایجان و ایران اعلام شده بود اما طرح این ایده از چند جهت با ایراداتی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- ثبت یک تورنمنت با تیم‌های خاص در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. شاید ایده مطرح شده، الگوبرداری شده از گرندپری برزیل باشد اما این تورنمنت نیز هر ساله با تیم‌های متفاوتی برگزار می‌شود و تنها ایران است که به صورت ثابت در آن شرکت می‌کند.

۲- برگزاری بازی‌های تکراری با فقط شش تیم خاص، نمی‌تواند انتظارات کادرفنی را از مسابقات تدارکاتی برآورده کند و منجر به پر شدن تقویم تیم ملی خواهد شد چرا که برگزاری این دو تورنمنت، مجموعا شش بازی را برای فوتسال ایران در سال به ارمغان خواهد آورد و عملا فرصت دیگری برای رویارویی با سایر تیم‌ها نمی‌ماند.

۳- انتخاب و چیدمان تیم‌های دو تورنمنت اصفهان و تبریز تمام قاره‌ها را پوشش نمی‌دهد. به عنوان مثال شاید کادرفنی تیم ملی در برهه‌ای با توجه به حریفان پیش رو در دیدارهای رسمی، نیاز به برگزاری بازی با تیم‌هایی از قاره آفریقا یا آمریکای جنوبی داشته باشد. درحالی که تیم‌های انتخاب شده برای این دو تورنمنت تنها از دو قاره آسیا و اروپا هستند.

۴- تورنمنت‌های اصفهان و تبریز با وجود تثبیت شدن، هنوز برای دومین بار برگزار نشده‌اند و با توجه به برخی موضوعات، نمی‌توان برنامه تیم ملی را به خاطر این مسابقات پر کرد. یکی از این مشکلات، نبود جذابیت مالی برای تیم‌های دعوت شده است چرا که بر خلاف مسابقات دیگر همچون جایزه بزرگ برزیل و چین، جایزه‌ای برای تیم‌ قهرمان در تورنمنت اصفهان و تبریز درنظر گرفته نشده است. حتی تکرار این مسابقات در این دو شهر نیز نمی‌تواند قطعی باشد چرا که به عنوان مثال مسئولان تبریز امسال به خاطر نام‌گذاری شهرشان به عنوان «شهر گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸» علاقه‌مند به میزبانی از این مسابقات بوده‌اند و شاید سال آینده رغبتی به برگزاری آن نداشته باشند.به نظر می‌رسد ضعف شدید روابط بین‌الملل فوتسال ایران و ناکامی در مراوده با تیم‌های بزرگ جهان، باعث شده‌ مسئولان کمیته فوتسال، راه راحت‌تری را در پیش گرفته و ترجیح‌ دهند حالا که تیم‌های خارجی در ایران حضور دارند، جواب مثبت آن‌ها را برای چند سال دیگر هم بگیرند!
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فوتسال