به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۶۰۷۹۲
مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران: پراید بیشترین آمار مردودی را در معاینه فنی دارد

معاینه فنی به معنای رفع آلودگی هوا نیست

گروه جامعه: حسینی منش گفت: طبق آمار بیشترین مراجعات ما خودروی پراید است که 26 درصد از مراجعات تهران را شامل می‌شود پس از آن 206 است و پس از آن 405 و پرشیا است.
معاینه فنی به معنای رفع آلودگی هوا نیست
سیدنواب حسینی منش (مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران) در خصوص طرح کنترل معاینه فنی شبانه‌روزی که از اول آبان سال جاری اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: ما بحث کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها را از سال 95 در قالب طرح LEZ در دستور کار داشتیم. این موضوع مهم در آبان ماه سال 95 شروع شد اما در محدوده زوج و فرد و در ساعاتی که طرح زوج و فرد اجرا می‌شد، قابل اجرا بود.وی افزود: قرار بود پس از دوماه از اجرای مرحله اول ما مراحل دو و سه را هم اجرایی کنیم اما به دلیل مشکلات فنی که وجود داشت امکان این کار فراهم نشد تا اینکه بنابر پیگیری که شهرداری تهران در بحث آلودگی و شعاری که داشت این پیگیری را با جدیت داشته و امسال از ابتدای آبان ماه انجام خواهد شد که شامل کلیه خودروهای ترددی در کل شهر تهران به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته کنترل و نظارت خواهیم کرد.

حسینی منش در ادامه تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما بر این اساس است که روزانه حدود 2 میلیون خودرو را کنترل کنیم اما صرفا این موضوع بحث جریمه نیست. ما در کنار این کار، ارسال پیامک را در ارتباطات معاینه فنی انجام می‌دهیم و قبل از اتمام معاینه فنی خودرو حدود دو هفته زودتر به صاحب وسیله نقلیه پیامک می‌زنیم و اطلاع می‌دهیم. خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند و معاینه فنی ندارند در سامانه تهران من هشدارها برای مالک خودرو ارسال می‌شود و در پیگیری‌های جدید خودروها پس از اعمال قانون هم پیامک دریافت می‌کنند اما این امر نافی مسئولیت مالک خودرو نیست.

معاینه فنی باید در کشور فرهنگ‌سازی شود
مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران در رابطه با اجرای کنترل معاینه فنی در کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا کنترل مکانیزه انجام نمی‌شود،‌ دوربین کنترل معاینه فنی وجود ندارد و پلیس بابت معاینه فنی جلوی هیچ خودرویی را نمی‌گیرد و مردم خودشان داوطلبانه هر سال بابت رجیستر کردن خودرو معاینه فنی انجام می‌دهند اما قوانین حاکم بر آنجا این روند را ایجاد کرده است.وی افزود: در این کشورها اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد و تصادف کند بیمه هیچ هزینه‌ای را تقبل نمی‌کند و مالک با ترس از این موضوع همیشه معاینه فنی را رعایت می‌کند. در ژاپن هم اوضاع به همین شکل است و معاینه فنی هم به شکل سنتی و غیر الکترونیک انجام می‌شود اما بی‌توجهی به آن صورت نمی‌گیرد که در این خصوص رسانه می‌تواند در فرهنگ‌سازی آن مارا یاری کند.

حسینی منش در رابطه با فرهنگ‌سازی انجام شده در کشور تشریح کرد: ما اقداماتی که انجام داده‌ایم با کمک صداوسیما انیمیشن‌هایی را آماده کردیم و مجموعه آموزش ترافیک شهرداری است که بر روی این موضوع هم ورود پیدا کرده است.اما ما نباید از این غافل شویم که خودروی آلاینده در شهر تردد می‌کند. تا بحث معاینه فنی مطرح می‌شود توجه عموم به آلایندگی جلب می‌شود اما مهمتر از آلایندگی در کلانشهری مانند تهران بحث ایمنی خودرو است که بسیار موضوع کلیدی است.وی افزود: میزان مردودی آلایندگی در ژاپن یک درصد است و از هر 100 خودرو یک خودرو به خاطر الایندگی رد می‌شود اما در شهر تهران 48 درصد است. ما باید تلاش کنیم تا از این موضوع گذر کنیم تا بحث آلایندگی بحث جدی خودروهای ما نباشد و بتوانیم به بحث ایمنی و کاهش تصادفات بپردازیم. در کشورهای اروپایی در بحث معاینه فنی به شعار شهر بدون تصادف رسیده‌اند اما ما هنوز درباره آلودگی بحث می‌کنیم.

احداث معاینه فنی ثابت در تهران به‌صرفه نیست
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به کمبود مراکز معاینه فنی سیار در تهران تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در این حوزه وجود دارد بحث این است که کارشناسان کشور عقیده دارند باید مراکز ثابت معاینه فنی افزایش پیداکند.به‌رغم فراخوان‌هایی که داده‌ایم تا سرمایه گذارانی را در این حوزه پیدا کنیم 90 درصد این مراکز در جنوب شهر تهران بوده در حالی که مشکل ما در شمال تهران است و راهکاری برای حل این مشکل در استفاده از مراکز ثابت که بخش خصوصی داوطلب آن باشد برایمان صرفه ندارد.وی افزود: همچین مرکزی در بهترین وضعیت کاری در سال یک میلیارد تومان درآمد کسب کند با چهار خط و فول امکانات هزینه‌ها را بگذراند تنها 30 میلیون تومان سود خواهد داشت و مقرون به‌صرفه نیست بنابراین ما تمام تلاش خود را کردیم تا وزارت کشور را قانع کردیم و امروز یکی از دست‌آوردهای ما معاینه فنی سیار است. شرکت دانش بنیان داخلی با استفاده از دستگاه‌های وارداتی آلمانی و نصب آن در یک سازه فلزی به جای بتن یک دستاورد جدید تولید کرده که می‌تواندد در کلان‌شهرها برای حل مشکل مراکز معاینهت فنی راه‌گشا باشد. مزایده آن هم برگزار شده که با سه متقاضی بازگشایی پاکت‌های قرارداد باز شده که اگر منتج به قرارداد شود ما تا آخر سال 5 دستگاه جدید به خطوط سیار اضافه می‌کنیم که در حال حاضر 4 خط در این زمینه داریم. 

پراید و پژو بیشترین مردودان معاینه فنی در تهران
حسینی منش با اشاره به آمار خودروهای مراجعه کرده به معاینه فنی در 6 ماهه نخست سال 97، اذعان داشت: نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد در مراجعات داشتیم که مراجعات کل خودروهای سبک 20 درصد رشد داشته و کل آمار مراجعات در سال گذشته 680 هزار خودرو بود که به 817 هزار خودرو رسیده است و متوسط مراجعه ما 570 هزار خودرو بوده که 18 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است اما میزان آمار مردودی 166 هزارخودرو به خاطر گازهای خروجی رد شده‌اند و 46 درصد را شامل می‌شود.وی در رابطه با موارد مختلفی که در معاینه فنی خودروها به خاطر آن رد می‌شوند، اظهار داشت: موارد رد خودروها بسیار متنوع است به عنوان مثال خودروهایی داریم که چندین مشکل را به صورت همزمان دارند. طبق آمار بیشترین مراجعات ما خودروی پراید است که 26 درصد از مراجعات تهران را شامل می‌شود پس از آن 206 است و پس از آن 405 و پرشیا است. آمار مردودی ما بعد از گازهای خروجی تست ترمز و وضعیت ظاهری است که بیشترین امار ردی خودروها را در مراکز تهران دارد.

حسینی منش افزود: تعداد مردودی تهران نسبت به وزن کشوری بیشتر است و دلیل آن جدیت برخورد در تهران است که ممکن است در شهرستان‌ها به آن توجه نشود و همین امر باعث می‌شود برخی خودروها برای معاینه فنی به شهرستان‌ها مراجعه کنند تا راحتتر بتوانند معاینه فنی دریافت کنند.مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در خصوص معاینه فنی عادی و برتر تشریح کرد: معاینه فنی عادی ما دور موتور پایین را برای تست گازهای خروجی در نظر می‌گیرد اما در معاینه فنی برتر هم دور موتور بالا و هم پایین را داریم. خودروهایی که کاتالیست آنها فعال نباشد در معاینه فنی برتر رد می‌شوند اما در تست معاینه فنی عادی کاتالیست نیمه جان هم قبول می‌شوند. در تمام مراکز تهران معاینه فنی برتر صادر می‌شود اما اگر خودرویی در معاینه فنی برتر رد بشود و در معاینه فنی عادی قبول بشود این اختیار رابه مالک خودرو می‌دهیم که ماشین را تعمیر کند و معاینه برتر بگیرد.وی افزود: میزان معاینه فنی برتر داده شده 30 درصد از مراجعات خودرویی ما بوده که در شهریور ماه به حدود 50 درصد رسیده است که به خاطر تخفیف 20 درصدی طرح ترافیک به خودروهایی است که آلایندگی کمتری دارند که از بهمن سال گذشته تاکنون نزدیک به 300 هزار خودرو معاینه فنی برتر دریافت کرده‌اند.

ممنوعیت ورود خودروهای فرسوده در فاز سوم طرحLEZ
حسینی منش بااشاره به تاثیر معاینه فنی بر آلودگی هوا خاطرنشان کرد: معاینه فنی تاثیر زیادی بر آلودگی هوا ندارد تنها نقش محرک دارد تا خودروهایی را که آلودگی دارند را اصلاح کنیم. طبق مطالعاتی که در دانشگاه‌های معتبر انجام شده نشان می‌دهد اگر تمام 3میلیون و 800 هزار خودرویی که در تهران وجود دارد در نُرم آلایندگی مصوب سازمان محیط زیست قرار بگیرند آلودگی 10 درصد کاهش خواهد داشت که تنها آلودگی از ذرات معلق است اما آلودگی از مونوکسید کربن بیش از اینها است.وی افزود: یکی از موضوعاتی که در این سال‌ها شخصا تلاش کردم تا آن را برای مردم روشن کنم این بوده که معاینه فنی را از چک کردن خودرو جدا کنیم. معاینه فنی باید به عنوان یک سازمان پالایش کننده حمل و نقلی در شهر شناخته شود. به همین جهت اجرای طرح LEZ به ستاد فنی تهران واگذار شد و دستگاه‌های دیگر برای اجرایی شدن آن به ما کمک می‌کنند. مرحله اول آن کنترل خودروهای آلاینده در محدوه زوج وفرد، مرحله دوم کل شهر تهران و پیش‌بینی ما این است که در مرحله سوم که اساسی ترین مرحله محسوب می‌شود و مرحله اول ایده‌آل LEZ محسوب می‌شود خودروهای کاربراتوری و خودروهای فرسوده اجازه تردد در شهر تهران را نداشته باشند.
مرجع : ایلنا