به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۶۰۹۲۷

نتانیاهو: وقتی ایران ۳۰ موشک به سمت ما شلیک کرد، انتظار دارید بنشینیم و نگاه کنیم؟

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل، در گفتگویی تلویزیونی با شبکه سی‌ان‌ا‌ن آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است بازرسان خود را به تهران بفرستد تا از نزدیک «انبار تجهیزات اتمی مخفی» ایران را بررسی کنند.
نتانیاهو: وقتی ایران ۳۰ موشک به سمت ما شلیک کرد، انتظار دارید بنشینیم و نگاه کنیم؟
به گزارش یورونیوز، بنیامین نتانیاهو، روز پنج‌شنبه ۲۷ سپتامبر در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشان دادن عکس‌هایی ایران را به داشتن انبار سری هسته‌ای در تهران برای اهداف تسلیحاتی متهم کرده بود. نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش پیرامون «کشف یک انبار اتمی مخفی در ایران » در سازمان ملل گفت: «از زمانی که ما آرشیو اطلاعات اتمی ایران را کشف کردیم، آن‌ها [مقامات ایرانی] در تقلا بوده‌اند تا انبار تجهیزات اتمی را پاکسازی کنند. ماه گذشته آن‌ها ۱۵ کیلوگرم ماده رادیو اکتیو را از آن محل خارج کردند و در تهران پخش کردند. من به ساکنان تهران که در خطر هستند گفتم که چنین چیزهایی را دارند مثل پنکیک می‌فروشند.»

نتانیاهو در این‌باره اضافه کرد: «ما نهاد اطلاعاتی آمریکا و شماری دیگر از نهادهای اطلاعاتی را پیشتر در جریان انبار اتمی جدید گذاشتیم و همینطور شش هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن‌را اطلاع دادیم. به نظرم ساده‌ترین راه این است که آژانس به آن‌جا برود. بازرسانش را به آن‌جا بفرستد. یادتان هست در برجام قول دادند که «بازرسی؛ هرموقع، هرجا»؟ پیشنهاد من ساده است: همان‌جا، همین الان. ایرانی‌ها خودشان دارند آنجا می‌روند. دیدید آن‌ها را؟ جوان‌های ایرانی می‌روند به آن انبار مخفی در تهران که حالا دیگر مخفی نیست جلویش همان عکسی را می‌گیرند که من در سازمان ملل نشان دادم. بازرسان را بفرستید.»

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده اتمی ایران، در مصاحبه با تلویزیون دولتی در رد اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر وجود یک انبار تجهیزات اتمی مخفی در تهران گفته بود که حدس می‌زند عده‌ای آقای نتانیاهو را «سرکار گذاشته‌اند». نتانیاهو همچنین در پاسخ به سوالی درباره عدم تمایل مقامات آمریکا به سیاست تغییر رژیم در ایران و نظر او در این‌باره گفت: « فکر نمی‌کنم اگر چنین اتفاقی بیفتد کسی اشکی بریزد. اگر کسی خوشحال شود، آن مردم ایران خواهند بود. اما اولین چیزی که ما می‌خواهیم ببینیم این است که این کمپین وحشت‌پراکنی در جهان متوقف شود.»

بنیامین نتانیاهو همچنین راجع به سقوط هواپیمای روسی بر فراز خاک سوریه و تنش میان روابط مسکو و تل‌‌آویو گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین اشاره کرد این اسرائیل نبود که هواپیما را سرنگون کرد، بلکه نیروهای سوریه بودند که اقدام به شلیک کردند. گذاشتن سلاح‌های ضد هوایی اس-۳۰۰ با برد ۲۵۰ کیلومتر در اختیار ارتش سوریه در حالیکه به همین تازگی نشان دادند تا چه حد بی‌مسئولیت هستند بسیاری از مردم و از جمله پروازهای مسافربری را در خطر قرار می‌دهد.» نخست‌وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد که این کشور علی‌رغم بروز «تنش جدی» با روسیه بر سر سقوط هواپیمای این کشور، به عملیات در خاک سوریه برای جلوگیری از اقدامات ایران ادامه خواهد داد. او در این‌باره گفت: «ایران ۳۰ موشک به سمت ما شلیک کرد. انتظار دارید بنشینیم و نگاه کنیم؟ البته که ما واکنش نشان می‌دهیم.»