به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۶۰۹۷۹
آخرین گزارش سازمان هواشناسی از خشکسالی‌ ایران

۴ استان رکورد خشکسالی را زدند

گروه جامعه: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش مربوط به خشکسالی، وضعیت ایران را از لحاظ مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی تشریح کرد و نسبت به خشکسالی‌های درازمدت در برخی استان‌ها از جمله قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری هشدار داد.
۴ استان رکورد خشکسالی را زدند
صادق ضیائیان با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور در بازه طولانی‌مدت اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI  ده ساله حدود ۹۷ درصد مساحت ایران درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بررسی‌های نشان می‌دهد که از این میزان، ۴.۶ درصد خشکسالی ضعیف، ۲۲ درصد خشکسالی متوسط، ۵۴ خشکسالی شدید و ۱۷.۲ خشکسالی بسیار شدید است.

کل مساحت ۱۴ استان دچار خشکسالی است
وی با بیان اینکه با توجه به بازه ۱۰ ساله، تنها ۱.۸ درصد مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد، تاکید کرد: ۱۰۰ درصد استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد با خشکسالی البته با درجات مختلف مواجه هستند.رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه گفت: در بین استان‌های مختلف استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در بدترین وضعیت قرار دارند چون بر اساس آمارهای خشکسالی ۱۰ ساله، به ترتیب حدود ۶۵، ۵۲ و ۵۰ درصد مساحت این استان دچار خشکسالی بسیار شدید است. این شرایط حکایت از وضعیت بد منابع آبی دارد.

خشکسالی ایران در سال آبی گذشته
ضیائیان در ادامه با اشاره به وضعیت خشکسالی کشور در سال آبی که به تازگی به پایان رسیده است، اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI کوتاه مدت یک‌ساله (از اول مهر ۹۶ تا پایان شهریورماه ۹۷) حدود ۹۲ درصد مساحت ایران با درجات مختلف خشکسالی مواجه بود که هشت درصد این خشکسالی‌ها خفیف، ۲۰ درصد خشکسالی متوسط، ۱۹ درصد شدید و ۴۵ درصد بسیار شدید است.این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین تاکید کرد: در بازه کوتاه مدت، ۱۰۰ درصد استان‌های یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، قم، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، البرز، اصفهان، سمنان و قزوین  با مراتب مختلف خشکسالی اعم از ضعیف، متوسط، شدید و بسیار شدید درگیر بودند.

۹۹ درصد مساحت استان قم درگیر خشکسالی یک‌ساله
وی استان‌های دچار خشکسالی بسیار شدید را طی بازه سال آبی ۹۷-۹۶ برشمرد و گفت: بر اساس داده‌های خشکسالی یک سال گذشته، ۹۹ درصد مساحت استان قم، ۹۴ درصد استان بوشهر، بیش از ۷۶ درصد استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی بسیار شدید، ۸۴ درصد استان‌های کرمان و خراسان شمالی با خشکسالی بسیار شدید ست و پنجه نرم می‌کردند.رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین به آمار جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در کشور در بازه بلندمدت اشاره و اظهار کرد.

وی گفت:  بالغ بر ۹۷ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است که از این میان، ۴.۴ درصد جمعیت کشور با خشکسالی خفیف، ۲۵.۵ درصد خشکسالی متوسط، ۴۹.۶ درصد خشکسالی شدید و ۱۸.۴ درصد تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید است.ضیائیان با بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت استان قم تحت تاثیر خشکسالی است و از این لحاظ بدترین وضع را در کشور دارد،گفت: در استان‌های بوشهر، خوزستان و چهار محال و بختیاری به ترتیب ۷۶ درصد، بیش از ۴۸ درصد و بیش از ۵۴ درصد جمعیت از خشکسالی بسیار شدید رنج می‌برند.

بیش از ۹۹ درصد مساحت استان تهران درگیر خشکسالی بود
این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور در پایان در مورد وضعیت خشکسالی در استان تهران گفت: بیش از ۹۹ درصد مساحت تهران در بازه یک ساله گذشته درگیر درجات چهارگانه خشکسالی بود همچنین بیش از ۹۸ درصد جمعیت این استان تحت تاثیر خشکسالی قرار داشت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: خشکسالی