به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۱۶۱۱۳۵

ماجرای عینک‌ دزدی از مجسمه‌ «گاندی»

گروه فرهنگ و هنر: یک روز صبح در تاریخ دسامبر ۱۹۹۹ یک باغبان، حین کوتاه کردن چمن‌های اطراف خیابان «مادر ترزا» در شهر دهلی ـ محلی که مجسمه «راهپیمایی دندی» در آن قرار دارد ـ متوجه یک تغییر در صورت مجسمه «گاندی» شده و سپس تشخیص داده که عینک این مجسمه گم شده است.
ماجرای عینک‌ دزدی از مجسمه‌ «گاندی»
عینک گرد «گاندی» که یکی از نمادین‌ترین سمبل‌های آمیخته شده با شخصیت «گاندی» بوده، ۱۸ سال قبل از مجسمه او جدا شده است.امروز سه‌شنبه در سالگرد تولد ۱۴۹ سالگی گاندی، «پدر ملت هند» مجسمه او یک سال دیگر را بدون عینک خود سپری خواهد کرد و پرونده عینک گم‌شده این مجسمه همچنان همانند یک یادداشت روزانه در آرشیو پلیس دهلی باقی خواهد ماند.یک روز صبح در تاریخ دسامبر ۱۹۹۹ یک باغبان که در حال کوتاه کردن چمن‌های اطراف محیط مجسمه «راهپیمایی دندی» بود، متوجه تفاوتی در این مجسمه شد. سپس تشخیص داد که عینک این مجسمه گم‌ شده است.این مشکل به اداره پلیس شهر دهلی نو گزارش داده شد اما پلیس این گزارش را جزو اولویت‌های خود قرار نداد. پلیس دهلی نو اکنون با گذشت ۱۸ سال از گم شدن عینک مجسمه گاندی دیگر جریان این شکایت را فراموش کرده است."این عینک در سنگ حک شده بود و به مجسمه متصل بود و از دو طرف، نیز شکسته شده بود. اطلاعات دیگری به خاطرم نمی‌آید، از آن اتفاق خیلی می‌گذرد". این‌ها گفته‌های باغبان ۵۶ ساله‌ای است که متوجه سرقت عینک مجسمه گاندی شده بود.

‌بازرس پلیس بازنشسته دهلی که در آن زمان در اداره پلیس استان چاناکیپور خدمت می‌کرد، گفت که پرونده آن دزدی در آن زمان قابل حل نبوده‌ است.او همچنین در این گزارش اعلام کرده: "تلاش کردیم که مجرم را دستگیر کنیم ولی هیچ ردی از او نیافتیم. با این حال یک مأمور پلیس را به‌ صورت دائم در نزدیکی مجسمه گذاشتیم تا جلوی چنین جرم‌ها و حوادثی را در آینده بگیریم."  با این حال مقامات شورای شهر دهلی نو گفته‌اند که چهار بار تلاش کرده‌اند که عینک اصلی را جایگزین کنند، اما هر بار عینک‌های موقت فلزی دوباره به‌ سرقت رفته‌اند.مجسمه راهپیمایی دندی گاندییک مقام ارشد شورای شهر دهلی نو گفت: «زمانی که عینک اصلی به سرقت رفت، ما یک شکایت‌نامه برای پلیس تنظیم کردیم. عینک‌ها با یک فریم فلزی جایگزین شدند، که البته آن هم ظرف ۲ یا سه روز بعد به سرقت رفت. تا به‌حال حداقل سه یا ۴ بار عینک را جایگزین کرده‌ایم.»

ادعای سرقت‌های بعدی قابل رسیدگی نبودند چون‌ که هیچ شکایتی به پلیس ارائه نشده بود. گفته شده که تا سال ۲۰۱۰ بازدیدکنندگان اجازه داشتند که از مجسمه بالا بروند. در محلی که مجسمه قرار دارد، اغلب عکاس‌های حرفه‌ای هستند که از مردم برای بالا رفتن از مجسمه درخواست می‌کنند که این امر موجب آسیب رسیدن به این اثر می‌شود. همچنین گفته شده که به‌ دلیل امنیت پایین محل نگهداری مجسمه «راهپیمایی دندی»، برای سارقان کار راحتی بود که به‌ راحتی از محل جرم فرار کنند.در مجسمه «راهپیمایی دندی» ۱۰ شخصیت دیگر از قبیله، دین و سابقه‌های دیگر برای نمایش تنوع فرهنگی در هندوستان وجود دارند.یک کارشناس گفته که این سرقت یک حادثه منفرد نیست. در حقیقت چندین مورد سرقت از مجسمه‌های گاندی در سراسر هند گزارش شده است. به‌ عنوان مثال مجسمه گاندی در دانشگاه لاکنو هند نزدیک به ۳۶ سال تا قبل از اینکه در سال ۲۰۱۶ برای آن یک عینک جایگزین بگذارند، بدون عینک ایستاده است.«مهانداس کارامچاند گاندی» رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگی‌اش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می‌کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: گاندی مجسمه