به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۶۱۱۵۸

بعد از نقض برجام با ظریف صحبت نکردم

گروه بین الملل: وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام با وزیر خارجه ایران صحبت نکرده است.
بعد از نقض برجام با ظریف صحبت نکردم
«جان کری»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته بعد از اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای برجام با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران صحبت نکرده است.کری، ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار با ظریف دیدار کرده است. او گفت این دیدارها در نروژ، مونیخ و سایر نشست‌های بین‌المللی انجام شده‌اند. این سخنان جان کری با واکنش‌های تند از سوی مقام‌های دولت ترامپ رو به رو شد.جان کری در مصاحبه‌ای که بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) منتشر شده گفت: «سه باری [با ظریف] دیدار کردم -یک بارش در کنفرانس صلح اوسلو بود و دو بار دیگر یکی در کنفرانس شورای امنیت در مونیخ و دیگری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود.»وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت: «او، همزمان با هیئت تحریریه روزنامه‌ها، [اندیشکده] شورای روابط خارجی و سایر سناتورهای مستقر هم دیدار می‌کرد.

بنابراین، [این دیدارها] چیز جدیدی نیستند. مهم‌تر از همه اینکه، من قبل از تصمیم دولت [ترامپ] برای خروج از توافق هسته‌ای با او دیدار کردم. هیچ چیز این مسئله، غیرمعمول نیست و من بعد از آنکه دولت آمریکا از برجام خارج شد هیچ‌وقت با او صحبت نکرده‌ام.»جان کری تأکید کرد در زمانی که او با ظریف دیدار کرده، سیاست دولت آمریکا ماندن در توافق هسته‌ای با ایران بوده است.قوانین داخلی آمریکا (قانون لوگان) مذاکره افراد غیرمجاز با دولت‌های خارجی که با این کشور درگیر مناقشه هستند را اخلال در اجرای سیاست خارجی دولت آمریکا قلمداد کرده و آن را جرم حساب می‌کند.«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.
مرجع : فارس
برچسب ها: جان کری برجام