به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۶۱۱۹۲
حریری:

روند کاهشی نرخ دلار ادامه‌دار خواهد بود

گروه اقتصادی: در کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بزرگانی ایران گفت: به همان دلایلی که دلار روند صعودی در پیش گرفت، اکنون هم کاهش یافته است. ضمن اینکه قیمت واقعی دلار برحسب منطق اقتصادی حدود ۴۰۰۰ تومان است و باید خیلی بیشتر از این‌ها از ارزشش کاسته شود که پیش‌بینی می‌شود کاهش بیشتر را تا پایان فصل پاییز داشته باشیم.
روند کاهشی نرخ دلار ادامه‌دار خواهد بود
بازار ارز که سیر صعودی در پیش گرفته بود و تا کانال ۲۰ هزار تومان هم پیش رفت، از ابتدای هفته جاری روندش معکوس شد که این کاهش قیمت روز گذشته بیشتر محسوس شد. به گفته فعالان اقتصادی، در حال حاضر تحلیل بازار ارز متفاوت‌تر از قبل است و چندان قابل پیش‌بینی نیست اما با توجه به اینکه نرخ ارز هیچ توجیه منطقی نداشته است باید کاهش یابدو در این میان تثبیت آن بسیار اهمیت و به دولت و ایجاد اعتماد مردم به توانایی در اقتصاد کشور بستگی دارد.در همین رابطه مجیدرضا حریری - نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار کرد: همان علت‌هایی که باعث بالا رفتن بی‌جهت قیمت دلار در هفته گذشته شد، سبب پایین آمدن هم شده است، چراکه هیچ منطق اقتصادی پشت این کاهش‌ها و افزایش‌ها نیست. اگر قیمت دلار افتخار است، افتخارش برای دولت است که عرضه‌کننده انحصاری است و اگر هم مسئولیت می‌آورد، بازهم به دولت برمی‌گردد.

وی افزود: هیچکس جز دولت در تعیین نرخ ارز تأثیر اساسی ندارد. البته نمی‌گوییم عوامل دیگر هیچ تأثیری ندارند اما تاثیر اساسی ندارند. زمانی که بازار آشفته می‌شود چه زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود یا پایین می‌آید، حتما عوامل بیرونی می‌تواند به بازار ارز فشار بیاورد. زمانی که ۹۰ درصد منابع ارزی ایران، مستقیم یا غیرمستقیم دست دولت است و انحصار ۹۰ درصدی دارد، کسی نمی‌تواند برای بلندمدت برای آن بازار نرخ تعیین کند و اگر هر اتفاقی بیفتد، افتخارش و انتقادش برای دولت است.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: علت چنین اتفاقاتی در بازار ارز، این است که دارندگان سپرده‌های خرد به بازار هجوم می‌آورند و در زمان افزایش قیمت خرید می‌کنند و در زمان کاهش قیمت برای فروش هجوم می‌آورند. این صف کشیدن‌ها طبیعت کناره بازار و حاشیه بازار است.

حریری اظهار کرد: برای کشوری که خرید و فروش ارز در بازارش حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است (درآمد ۵۰ میلیارد دلاری از فروش نفت و درآمد ۵۰ میلیاردی از صادرات غیرنفتی) و ذخایر ارزی بالایی دارد، با خرید و فروش دلارهای خانگی نباید تاثیر بپذیرد.نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: البته خروج دلارهای خانگی تاثیر آنی دارد و حتما تاثیرگذار خواهد بود، چراکه افرادی که نرخ بالا می‌رود یا پایین می‌آید برای خرید و فروش صف می‌کشند، جو بازار را برهم می‌زنند با وجود اینکه مجموع معامله‌شان ناچیز است.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنان معتقد است که ارزش واقعی دلار بسیار پایین‌تر از رقم‌های فعلی است. چراکه ارزش پول ملی کشور براساس ظرفیت‌های اقتصادی و داشته‌های کشور بسیار بالاتر از ارزش آن طی مدت‌های اخیر است. لذا کسانی که دنبال این هستند که نرخ ارز در بازار بیشتر شود، بیش از آن که به فکر منافع ملی باشند به فکر منافع شخصی خود هستند.

حریری با تاکید بر اینکه قیمت واقعی دلار حدود ۴۰۰۰ تومان است، گفت: بدبین‌ترین‌ها هم که مایل بودند قیمت دلار باید بالا رود، سال گذشته با منطق اقتصادی از دلار ۵۸۰۰ تومانی صحبت می‌کردند. همان‌ها با همان منطق اقتصادی اکنون می‌گویند نرخ دلار باید ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان باشد که مشخص نیست این منطق اقتصادی طی هفت - هشت ماه چقدر تغییر کرده است.وی با تاکید بر اینکه دلار در کانال ۴۰۰۰ تومان دقیق‌ترین قیمت نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی کشور است، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها متاثر از جایگاه کشور در سیاست بین‌الملل است که هرچه قوی‌تر باشد، قاعدتا تاثیرگذار در کاهش نرخ دلار خواهد بود. یعنی اگر با اروپا تفاهم‌نامه امضا یا مشکلات سیستم بانکی را حل کنیم، ارزش دلار در بازار کم می‌شود.همچنین به دلیل رفاقت‌های سیاسی داخل کشور، کسانی که با دولت زاویه دارند اگر بخواهند با نقطه ضعف‌های سیاسی برخورد کنند، نمادش اقتصادی است.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: مهمترین راهکار برای کاهش ارزش دلار بستگی به این دارد که دولت به عنوان سیاست‌گذار چقدر درست عمل می‌کند. موضوع قیمت دلار، در کشور خیلی علت اقتصادی ندارد. بنابراین اینکه در ماه‌های آینده از نظر موقعیت سیاسی و بین‌الملل در کجا قرار خواهیم گرفت و از نظر رقابت‌های داخلی تا چه مقدار حاضر هستیم برای رقابت، کشور را در معرض آسیب قرار ندهیم و همچنین در سیاست‌های مالی و پولی، چه مقدار منطق اقتصادی را در نظر می‌گیریم، تعیین‌کننده هستند که اگر دست به دست هم دهند، قیمت آینده را تعیین می‌کنند.حریری معتقد است نرخ دلار کاهشی خواهد بود و تا پایان پاییز به ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان برمی‌گردد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: نرخ دلار