به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۱۶۱۲۰۱

نشست مجلس درباره FATF متشنج شد

نشست مجلس درباره FATF متشنج شد
 
لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم که در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار داشت به دلیل جلسات غیر علنی روزهای یک شنبه و سه شنبه و حجم زیاد مواد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امروز همدر مجلس بررسی نمی‌شود.
اعتماد آنلاین: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم که در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار داشت به دلیل جلسات غیر علنی روزهای یک شنبه و سه شنبه و حجم زیاد مواد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امروز همدر مجلس بررسی نمی‌شود.
لوایح چهارگانه « الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو)»، « الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)»، « اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و « اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» باید تا 23 مهرماه به تصویب برسد و به قانون تبدیل شود که از این میان تنها لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT) که پس از جنجال نمایندگان در مجلس، به مدت دو ماه مسکوت مانده بود، در مجلس بررسی نشده است و تنها 12 روز به پایان مهلت گروه ویژه اقدام مالی FATF برای تعلیق ایران از فهرست سیاه باقی مانده است.
تلاش لاریجانی برای خارج کردن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که بعد از دو ساعت جلسه غیر علنی برگزار شد؛ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که 21 ماده آن پیش از این به تصویب رسیده بود، در دستور کار قرار داشت اما علی لاریجانی قصد خارج کردن این لایحه از دستور کار مجلس را داشت که به نظر می‌رسد به منظور بررسی هرچه سریعتر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بود.
علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس گفت: دولت بدون اینکه نظر قوه قضاییه را بگیرد لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که ماهیت قضایی دارد به مجلس ارسال کرده و در جلسه دیروز سران قوا این موضوع مطرح شد که اشکال مسیر دارد و شورای نگهبان نمی‌پذیرد. اگر ما لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کنیم شورای نگهبان اعلام می کنند که این لایحه از مسیر قانونی نیامده و نظر قوه قضاییه را ندارد. او ادامه داد: چون در مجلس چند ماده از این لایحه بررسی شده بود، در جلسه سران قوا بحث کردیم که چه کنیم. نهایتا با مشورتی که با شورای نگهبان و قوه قضاییه داشتم که تا امروز صبح هم به طول انجامید به این نتیجه رسیدیم که اگر این لایحه را در اینجا متوقف و به کمیسیون ارجاع دهیم و در کمیسیون از قوه قضاییه دعوت کنند.
لاریجانی گفت: با حضور مسئولینی از قوه قضاییه در کمیسیون آنها می توانند نظراتشان را در مورد مواد دیگر این لایحه بدهند و اگر ملاحظه ای در مورد مواد تصویب شده دارند آن ملاحظات را به شورای نگهبان بدهند.
رییس مجلس تاکید کرد: تفاهم کردیم و شورای نگهبان گفت حتما بررسی لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز متوقف شود و اگر مجلس هم بپذیرد ما این لایحه را نمی پذیریم. بنابراین تنها راهش این است که لایحه را مجددا به کمیسیون ارجاع دهیم.
جنجال در مجلس
...

پس صحبت‌های رییس مجلس، نمایندگانی از جمله دلخوش ، کاتب، ابطحی، کبیری، ادیانی راد، زهرا سعیدی، حاجی دلیگانی،پژمانفر و... به نشانه اعتراض با نظر علی لاریجانی در جلوی هیات رئیسه تجمع و مخالفت خود را اعلام کردند و نمایندگان دلواپس در این میان فریاد دو دو سر دادند.
در نهایت ارجاع این لایحه به کمیسیون با 103 مخالف، 54 موافق و 5 رای ممتنع رای نیاورد.
cft یکشنبه بررسی می شود
بنابراین فرصتی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در هفته جاری باقی نمی‌ماند و این لایحه در روز یکشنبه بررسی خواهد شد.
نامه نمایندگان برای بررسی fatf
دقایقی پس از جنجال بر سر از دستور کار خارج شدن لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی مطهری از پشت تریبون اعلام کرد که تعدادی از نمایندگان در نامه ای خواستار بررسی fatf با حضور کارشناسان شدند که این نامه را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع دادیم و قرار شد روز یکشنبه چنین جلسه ای یا در کمیسیون تلفیق و یا صحن علنی مجلس برگزار شود که این جلسه احتمالا به صورت زنده از صدا و سیما پخش می شود.
تشنج در پارلمان؛ اصرار حاجی دلیگانی برای عقب افتادن بررسی FATF
پیش از آغاز نطق یکی از ناطقان مجلس شورای اسلامی علی مطهری که ریاست مجلس را بر عهده داشت اعلام کرد که جمعی از نمایندگان خواستار ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون مربوطه و بررسی آن شدند.
بر اساس این گزارش جهانبخش محبی‌نیا پیشنهاد بازگشت این لایحه به کمیسیون را مطرح کرد. این در حالی بود که صبح امروز لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت پیشنهاد داد این لایحه به کمیسیون اقتصادی باز گردد که رای نیاورد اما هنگامی که برای بار دوم این قضیه مطرح شد، نمایندگان رای دادند.
هنگامی که نمایندگان با ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا موافقت کردند، حسینعلی حاجی‌دلیگانی خواهان اخطار شد و گفت: برای این لایحه مذکور برای فرستادن به کمیسیون را دوباره به رای گذاشتید که FATF در دستور کار روز یکشنبه قرار گیرد.
پس از این حرف، حاجی دلیگانی خود را به جایگاه هیئت رئیسه رساند و اعلام کرد که اخطار دارد اما مطهری به وی گفت که پس از نطق می‌تواند اخطار خود را اعلام کند که با داد و فریاد حاجی دلیگانی روبرو شد.
وی که از جایگاه هیئت رئیسه پایین نمی‌آمد تعدادی از نمایندگان را دور خود جمع کرد و پژمان‌فر دیگر نماینده مجلس با صدای بلند رو به علی مطهری فریاد می‌زد این کار خلاف است که باعث شد تعداد دیگری از نمایندگان دور وی و حاجی دلیگانی جمع شوند. اعضای هیئت رئیسه از حاجی دلیگانی درخواست کردند که در جایگاه خود بنشیند اما او قبول نمی‌کرد که پس از دعوت به آرامش تعداد دیگری از نمایندگان، وی بر سر جای خود نشست.
برچسب ها: لایحه FATF