کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سردیس استاد شجریان رونمایی می‌شود

ایران , 12 مهر 1397 ساعت 10:46

گروه فرهنگ و هنر: مراسم رونمایی از سردیس برنزی خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان، به هنرمندی امیرباقری امروز پنجشنبه (12 مهرماه)، ساعت 17 در فرهنگ‌خانه مرعشی (خیابان پاسداران، خیابان شهید عراقی، نبش صفا، پلاک 22) برگزارمی شود.


امیرباقری درمورد ساخت این اثربه «ایران» گفت: بزرگداشت استاد شجریان درواقع بزرگداشت موسیقی کهن ما است؛ البته همه بزرگان هنر دراین عرصه تلاش‌های بسیاری داشته‌اند اما کیست که انکار کند تأثیرگذارترین هنرمند موسیقی معاصرایران استاد شجریان هستند که نقش بزرگی دراشاعه موسیقی ارزشمند ایران داشته‌اند.باقری ادامه داد: من به‌عنوان یک فعال هنری این دین را به گردن داشتم و وظیفه خود می‌دانستم که دراین باره قدمی بردارم تا آرزویی را که سال‌ها به دنبالش بودم و آن ساخت سردیس استاد شجریان بود، جامه عمل بپوشانم. اوافزود: شاید جالب باشد بدانید که من هیچ تجربه‌ای درمجسمه‌سازی نداشتم.و رشته تحصیلی‌ام مهندسی طراحی صنعتی از دانشگاه هنربود که چندان مرتبط با مجسمه‌سازی نیست اما عشق به استاد سبب شد به این حیطه ورود پیدا کنم و اولین مجسمه من سردیس استاد شجریان است که امیدوارم مورد پسند دوستداران و خانواده ایشان قراربگیرد و ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر استاد شجریان سلامتی دوباره خود را به‌دست آورند و به صحنه آواز برگردند.

باقری درساخت این سردیس همفکری و گفتمانی هم با خانواده استاد شجریان داشته و دراین باره افزود: بواسطه برادر و خواهر استاد شجریان، ایشان عکس سردیس را ملاحظه کرده‌اند و خوشحالم که نسبت به این کار رضایتمند بودند.امیرباقری در مورد رونمایی این اثر گفت: حدوداً دو سال پیش ساخت این سردیس را آغاز کردم که رونمایی ابتدایی آن با حضور برخی هنرمندان بزرگ کشور درهمایش سالانه انجمن‌های دوستداران حافظ در شاهرود برگزار شد. استاد شجریان از هنرمندانی هستند که بیشترین نقش را در ارائه اشعار حافظ و تلفیق آن با موسیقی و آواز داشته‌اند.

بعد از آن تصمیم گرفتیم به علت آسیب پذیر بودن خمیر، مجسمه را به برنز تبدیل کنیم اما نوسانات قیمت کمی کار ما را با مشکل و کندی مواجه کرد و سرانجام این توفیق را پیدا کردم که با حضور استادان بزرگ موسیقی و دوستان و شاگردان ایشان این رونمایی برگزار شود. بعد از پایان مراسم، سردیس استاد شجریان به خانواده ایشان تقدیم خواهد شد تا هرجا که به صلاح و سلیقه‌شان است آن را نصب کنند.این تندیس ازطرف تمام مردم ایران به استاد عزیز تقدیم می‌شود. البته پیشنهاد من این است که سردیس استاد در مجموعه «باغ هنر بم» کرمان که پیش از این استاد شجریان ایده آن را مطرح کرده بودند نصب شود یا آنکه در ورودی تالار وحدت قرار بگیرد، که البته این کار نیاز به مجوز دارد و باید ببینیم در آخر این کار صورت می‌گیرد یا خیر.

باقری علاقه‌مند است این کارادامه داشته باشد و سردیس‌های دیگر بزرگان موسیقی را هم بسازد. او دراین باره گفت: ساخت مجسمه دیگرهنرمندان موسیقی به نوعی کمک به نکوداشت این بزرگان است که دراین باره تعلل بسیاری داشته‌ایم و به نظرمن این کار می تواند نگاه جامعه جوان امروز را که به سمت موسیقی‌های مبتذل و بی‌محتوا گرایش پیدا کرده تغییر بدهد.او درادامه افزود: همه هنرهای ما قابل تقدیرهستند اما از نگاه من یکی ازماندگار‌ترین هنرها مجسمه است، همان‌طور که در تخت جمشید می‌بینیم و شناسنامه یک ملت شده است. بنابراین دوستداران هنر و موسیقی و مسئولان شهری دراین باره باید حمایت‌های لازم را داشته باشند و سردیس بزرگان هنر را در هر شهری نصب نمایند تا نسل جوان ما آشنایی بیشتری با تاریخ فرهنگ و هنر کشورشان داشته باشند.


کد مطلب: 161244

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/161244/سردیس-استاد-شجریان-رونمایی-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir