به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۱۶۱۴۰۵
ولیعهد عربستان سعودی: خاشقجی را پنهان نکرده‌ایم

کاهش تولید نفت ایران را جبران می‌کنیم

گروه بين‌الملل: ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید با کاهش فروش نفت ایران، کشورش به همراه سایر اعضا کشورهای عضو اوپک، نفت مورد نیاز بازار جهانی را تأمین می‌کند.
کاهش تولید نفت ایران را جبران می‌کنیم
محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه‌ای که متن آن روز جمعه ۱۳ مهر در پایگاه خبری شبکه بلومبرگ منتشر شد، گفته است که ایالات متحده آمریکا از دولت ریاض خواسته است در مورد تأمین نفت بازار جهانی تضمین بدهد. او در پاسخ به پرسشی در مورد همکاری مقام‌های سعودی با دولت دونالد ترامپ گفت: «ایالات متحده عملاً از عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک خواست که به آنها اطمینان بدهند که کاهش تولیدی از جانب ایران نخواهد بود و ما آن را جبران خواهیم کرد. همین اتفاق هم افتاد. ما به ازای هر بشکه نفت حذف شده ایران، ۲ بشکه نفت صادر کردیم.»

ولیعهد عربستان در پاسخ به پرسشی در مورد ناپدید شدن خبرنگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول گفت کشورش چیزی برای پنهان کردن ندارد. این خبرنگار منتقد که «جمال خاشقجی» نام دارد روز سه‌شنبه گذشته برای ثبت طلاق همسر پیشین خود وارد کنسول‌گری عربستان شد، ولی از زمان به بعد دیگر خبری از وی در دسترس نیست. مقام‌های ترکیه می‌گویند در دوربین‌های مداربسته به جز خودروهایی که از درب کنسول‌گری عربستان خارج یا به آن وارد شده‌اند، هیچ تصویری مربوط به خروج خاشقجی از این ساختمان دیده نشده است. اما سعودی‌ها می‌گویند خاشقجی مدتی کوتاه پس از ورود به کنسول‌گری، از آنجا خارج شده است. وزارت خارجه ترکیه سفیر عربستان در این کشور را احضار کرده و از وی خواسته که این مسئله را حل کند.
 
محمد بن‌سلمان در پاسخ به پرسش صریح خبرنگار بلومبرگ در مورد سرنوشت خاشقجی گفته که حاضر است اجازه ورود نیروهای امنیتی ترکیه به کنسول‌گری عربستان در استانبول و تفتیش این مکان را صادر کند. بن‌سلمان گفت: «این ساختمان [کنسول‌گری] بخشی از اماکن تحت حاکمیت ماست، ولی ما به آنها اجازه می‌دهیم که وارد شوند، جستجو کنند و هر آنچه می‌خواهند انجام دهند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.»

واکنش به سخنان ترامپ
خبرنگار بلومبرگ همچنین در مورد سخنان اخیر دونالد ترامپ راجع به عربستان، نظر محمد بن‌سلمان را جویا شده است. ترامپ اخیراً گفته بود که در تماس با پادشاه سعودی به او گفته که در صورت قطع حمایت‌های نظامی واشنگتن از ریاض، ایرانی‌ها ظرف ۲ هفته این کشور را فتح می‌کنند. بن‌سلمان در این زمینه گفت: «عربستان پیش از ایالات متحده وجود داشت. ما از سال ۱۷۴۴ میلادی وجود داریم و فکر کنم که این یعنی بیش از ۳۰ سال قبل از به وجود آمدن آمریکا.»

وی همچنین در توضیح این سخنان که خبرنگار بلومبرگ آن را «گستاخانه» خوانده گفته است: «من عاشق همکاری با او [ترامپ] هستم. باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که صد در صد چیزهای خوبی درباره شما بگویند.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه خود گفته بود به پادشاه عربستان هشدار داده که بدون حمایت نظامی آمریکا، دو هفته بیشتر در قدرت باقی نخواهد ماند. وی ضمن یادآوری علاقه خود به پادشاه سعودی گفته بود که عربستان باید در قبال حمایت شدن از سوی آمریکا هزینه نظامی بیشتری بپردازد.

بن‌سلمان در این زمینه به بلومبرگ گفته است: «ما هر سلاحی از آمریکا خریده‌ایم، پولش را داده‌ایم و مجانی نبوده. از همان ابتدا هر سلاحی که از ایالات متحده خریده‌ایم بهایش را با پول پرداخته‌ایم». محمد بن‌سلمان همچنین در مورد سرنوشت شاهزادگان سعودی که در جریان برنامه دولت برای مبارزه با فساد اقتصادی دستگیر شدند و مبالغی از آنان دریافت شده گفت: «مطمئن نیستم که عدد دقیق چه مقدار است اما فکر می‌کنم که تا امروز حدود ۳۵ میلیارد دلار از آنها گرفته شده است.»

هتل ۵ ستاره ریتز کارلتون& محل نگهداری شاهزادگان سعودی متهم به فساد مالی

 
سال گذشته شماری از اعضای خاندان سلطنتی عربستان که از منتقدان بالفعل یا بالقوه بن‌سلمان محسوب می‌شدند در چهارچوب قانون موسوم به مبارزه با فساد به دست داشتن در فساد مالی متهم و دستگیر شدند. آنها در هتلی به نام «ریتز کارلتون» مجبور به پس دادن بخشی از اموال خود به دولت شده بودند.
ولیعهد عربستان در همین زمینه افزود: «فکر می‌کنیم که این روند احتمالاً طی دو سال آینده نهایی شود. ۴۰ درصد از مبلغ فعلی (۳۵ میلیارد دلار) به صورت نقد گرفته شده و ۶۰ درصد مابقی به صورت دارایی‌های غیرمنقول است.» به گفته ولیعهد عربستان سعودی، هشت تن از شاهزادگانی که در پیوند با پرونده‌های فساد مالی دستگیر شده‌اند، هنوز در بازداشت به سر می‌برند.