به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۱۶۱۴۱۶
یک کارشناس تاکید کرد:

صادراتی خوب است که سودآور باشد!

گروه اقتصادی: یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم واقعی کردن هزینه‌های تولیدی در کشور، صادرات محصولات کشاورزی و اقلام اساسی را در شرایط فعلی، به صرفه ندانست.
صادراتی خوب است که سودآور باشد!
در روزهای گذشته افزایش قیمت اقلامی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که جزو اقلام بسیار پرمصرف شهروندان است، باعث شد تا توجه‌ها به سمت افزایش میزان صادرات این محصولات جلب شود. اقلیم جغرافیایی ایران به‌دلیل وجود خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌های همیشگی با مساله کمبود محصولات کشاورزی روبه‌روست، به‌طوری که حتی بسیاری از جغرافی‌دانان توصیه می‌کنند که در کشور به‌جای کاشت برخی محصولات کشاورزی، آن‌ها را از خارج از کشور وارد کنیم تا بتوانیم منابع آبی‌مان را حفظ کنیم.با این حال در چنین شرایطی به‌خاطر افزایش قیمت دلار و به‌صرفه‌شدن صادرات در روزهای اخیر، شاهد خروج برخی محصولات کشاورزی از کشور هستیم. محصولاتی که به گفته کارشناسان، بازار داخلی حالا بیش از هر زمان دیگری به آن‌ها نیاز دارد چراکه در  شرایط تورمی که قدرت خرید شهروندان بسیار کمتر از گذشته می‌شود، تقاضا برای استفاده از محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی بیش‌تر از گذشته خواهد بود.در این رابطه علی مزیکی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید سعی کنیم تا جلوی صادارت محصولات کشاورزی مورد نیاز را به خارج از کشور گرفته شود گفت: محصولات کشاورزی در کشور ما که با مشکل کم‌آبی هم مواجهیم، اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند، اینکه بخواهیم اقلامی مانند گوجه، سیب زمینی یا هندوانه را که مصرف آب زیادی را نیاز دارند، بدون هیچ محدودیتی صادر کنیم، اصلا نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی منطقی باشد. 

او با بیان اینکه باید در بلندمدت سعی کنیم هزینه‌های تولید در کشور را واقعی کنیم ادامه داد: هزینه‌های تولید باید در کشور واقعی شود، اینکه بخواهیم به تولیدات‌مان یارانه بدهیم و بعد آن‌ها را به خارج از کشور صادر کنیم، نمی‌تواند سودآور باشد. اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند با دستکاری نرخ ارز می‌توان صادرات را افزایش دادف فرض نادرستی است چراکه اساسا صادرات نیازمند برنامه‌های بلندمدت و ایجاد زیرساخت‌های تولیدی است.  به نظر می‌رسد حضور و اقدام به موقع دولت برای کنترل سازوکار عرضه و تقاضا در کشور در شرایطی که مسائل مختلف اقتصادی همچون تحریم و تورم در اقتصاد  بوجود آمده، ضروری‌تر از همیشه باشد. افزایش قیمت ارزهای خارجی در کشور باعث شده است تا بسیاری از شهروندان کشورهای همسایه برای خرید اقلام مصرفی خود به مناطق مرزی هجوم بیاورند، این مساله مخصوصا در مورد کالاهای اساسی و کشاورزی که یا یارانه دریافت می‌کنند و یا از منابع آبی تغذیه می‌کنند، بسیار مشهودتر در از بقیه اقلام صادراتی دیگر است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: صادرات