به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۶۱۴۶۵

محبوبیت صدراعظم آلمان رو به کاهش است

گروه بین الملل: آنگلا مرکل از جانب حزب خود و دو حزب دیگر دولت ائتلافی در حالی تحت فشار قرار گرفته که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت او نیز پیوسته کاهش می‌یابد.
محبوبیت صدراعظم آلمان رو به کاهش است
آنگلا مرکل به تازگی در نشست شاخه‌ی جوانان حزب دموکرات مسیحی آلمان که او رهبری آن را به عهده دارد، سخنرانی کرد. او ضمن اشاره به تنش میان احزاب تشکیل‌دهنده‌ دولت ائتلافی، یعنی احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات، از ناکامی تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی متشکل از احزاب مسیحی، سبزها و لیبرال‌های آزاد پس از انتخابات ابراز تاسف کرد و گفت این ناکامی از منظر سیاست دولتی نیز اشتباه بود. او همزمان تاکید کرد که هر کاری خواهد کرد تا دولت ائتلاف بزرگ دوباره خود را معطوف به موضوعات اصلی کند.در آخرین انتخابات آلمان هیچ‌کدام از احزاب شرکت‌کننده اکثریت مطلق را کسب نکرد. این باعث شد که دو حزب مسیحی با احزاب سبز و لیبرال‌های آزاد هفته‌های متوالی برای تشکیل دولت مذاکره کنند. در نهایت این مذاکرات بی‌نتیجه ماند و به این ترتیب دولت ائتلافی فعلی پدید آمد.مرکل در سخنرانی خود در جمع جوانان حزبش تنش‌های درونی دولت و به‌ویژه میان دو حزب مسیحی را امری عادی نشان داد که باید روزی پایان یابند تا راه برای همکاری سازنده هموار شود.او به انتخابات پیش رو در دو ایالت بایرن و هسن اشاره کرد و گفت:«پرداختن به خود بس است و بیایید به مطالبات رای‌دهندگان بیندیشیم.ناظران سیاسی معتقدند که سخنرانی مرکل نوعی انتقاد به خود است و صدراعظم با بیان مشکلات درون‌حزبی و درون دولتی تلاش کرده است که از میزان فشارهایی که در ماه‌های اخیر به او وارد شده بکاهد.

مرکل بزرگ‌ترین شکست سیاسی درون‌حزبی را در هفته‌ی آخر سپتامبر تجربه کرد. در این روز اکثریت فراکسیون احزاب مسیحی فولکر کاودر، رئیس فراکسیون را که "دست راست" مرکل به‌شمار می‌رفت، برکنار کردند و رالف برینک‌هاوس را به جای او برگزیدند؛ سیاستمداری که از محبوبیت بسیار کمتری برخواردار است اما پیرو بی‌چون وچرای رهبر حزب نیست.پیش از این اتقاق، مرکل مزه‌ی شکست کوچکتری را چشیده بود. او که خواستار ماندن هانس گئورگ ماسن در پست ریاست سازمان امنیت داخلی آلمان بود، در روز ۱۸ سپتامبر زیر فشار حزب سوسیال دموکرات به برکناری ماسن تن درداد.نظرسنجی‌هایی که در دو سال اخیر صورت گرفتند نشان داده‌اند که بحث و مجادله بر سر سیاست پناهجویی مرکل باعث کاهش شدید رضایت بخشی از طرفداران دولت و کاستن محبوبیت صدراعظم شده بود. در ماه‌های اخیر تنش‌های درون حزبی و درون‌دولتی باعث کاهش محبوبیت بیش از پیش آنگلا مرکل شده است.او اوایل مهرماه به روزنامه‌ی "آگسبورگر الگماینه" گفت، قصد کناره‌گیری از مقام خود را ندارد و تا پایان این دوره انتخاباتی همچنان به عنوان صدراعظم به کارش ادامه خواهد داد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آنگلا مرکل