به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۶۱۵۴۴

تسهیل درمان برای "روستاییان" و "عشایر"

گروه جامعه: معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای دسترسی بهتر روستاییان و عشایر به خدمات بهداشتی و درمانی، گفت:‌ در حال حاضر ۳۳۸۴ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲۴۶ بیمارستان در ۲۳۸ شهر کمتر توسعه یافته و محروم حضور دارند و همگی آنها در بیمارستان‌های دولتی تمام وقت شده‌اند تا خدمات درمانی را به مردم این مناطق ارائه کنند.
تسهیل درمان برای "روستاییان" و "عشایر"
دکتر قاسم جان‌بابایی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای ارائه خدمات درمانی به روستاییان و عشایر، گفت: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که دارای دفترچه بیمه روستایی هستند و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، تنها پنج درصد از هزینه خدمات درمانی را از جیب‌شان و به عنوان فرانشیز می‌پردازند.وی افزود: در عین حال در قالب طرح تحول سلامت برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز برای ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور اجرا شد. هدف از اجرای این برنامه افزایش دسترسی مردم به خدمات و مراقبت‌های سلامت در سطح دوم و سوم خدمات و جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته بود. با تدوین و اجرای برنامه ماندگاری و تقویت آن از طریق پرداخت‌های تشویقی در مناطق کمتر توسعه یافته، زمینه‌ تمام‌ وقتی پزشکان و در نهایت کاهش پرداخت از جیب مردم، فراهم ‌شد.

استقرار بیش از ۳۰۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص در مناطق محروم
جان‌بابایی با بیان اینکه جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، منجر به ارتقاء عدالت در دسترسی و بهره‌مندی مردم به خدمات سلامت در مناطق محروم شد، گفت: در حال حاضر ۳۳۸۴ پزشک متخصص و فوق تخصص  در ۲۴۶ بیمارستان در ۲۳۸ شهر کمتر توسعه یافته و محروم حضور دارند و همگی آنان در بیمارستان‌های دولتی تمام وقت شده‌اند که این مهم از اهداف برنامه پنجم توسعه است که تا حد زیادی محقق شده است. افزایش دسترسی مردم به خدمات سطح دو و سه در مناطق محروم کشور شامل رشد حدود سه برابری در خدمات سرپایی و رشد ۶۵ درصدی خدمات بستری و حذف کامل زیرمیزی در مناطق محروم از دستاوردهای این برنامه بوده است. جان‌بابایی در ادامه صحبت‌هایش به ساماندهی مناسب‌تر نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق کمتر توسعه یافته اشاره و اظهار کرد: در عین حال در حوزه سرپایی هم وزارت بهداشت مکلف بود که برای مردم محروم و طبقاتی که نمی‌توانند از خدمات سرپایی بخش خصوصی استفاده کنند، امکان برخورداری از خدمات سرپایی را ایجاد کند. بر این اساس کلینیک‌های‌ تخصصی را ایجاد کردیم تا مردم مناطق محروم و اقشار کم‌ درآمد جامعه بتوانند تحت پوشش بیمه و با پرداخت حداقل حق ویزیت به  پزشک متخصص مراجعه کنند.

بهره‌برداری از دوسوم کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت
وی تاکید کرد: اولویت وزارت بهداشت در ایجاد کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، مناطق محروم، مناطق پرجمعیت حاشیه شهر و مناطقی بود که دسترسی مردم به خدمات سرپایی محدود است. در برنامه تحول نظام سلامت برای ساخت و توسعه ۲۴۹ کلینیک ویژه برنامه‌ریزی شد که دو سوم آن به بهره‌برداری رسیده است.معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفت: حذف پرداخت‌های غیررسمی در مناطق روستایی، اجرای صحیح نظام سطح‌بندی در بخش نیروی انسانی و خدمات سرپایی و بستری این مناطق و ساخت واحدهای زایمانی در مناطق کمتر توسعه یافته و رایگان کردن زایمان طبیعی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای تسهیل ارائه خدمات درمانی به مردم مناطق روستایی، عشایرنشین و محروم بوده است.جان‌بابایی تاکید کرد: در عین حال در حوزه فوریت‌های پزشکی نیز اقدامات خوبی برای خدمت‌رسانی به مردم این مناطق انجام شده است؛ به‌طوریکه ناوگان آمبولانس زمینی اورژانس کشور با به کار گیری ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس پیشرفته توسعه یافته و نوسازی شد و تاکنون ۳۹ پایگاه اورژانس هوایی نیز برای امدادرسانی به مصدومان و مجروحان در مناطق صعب‌العبور راه‌اندازی شده است.
مرجع : ایسنا