به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : ۱۶۱۶۰

30 درصد بارداری‌ها منجر به سقط می‌شود

گروه جامعه: دبیرعلمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه 30 درصد بارداری‌ها منجر به سقط جنین می‌شود، گفت: سقط جنین شایع ترین عارضه بارداری است و 70 درصد سقط ها بدلیل اختلالات کروموزومی ایجاد می‌شود.
30 درصد بارداری‌ها منجر به سقط می‌شود
دکتر شهلا چایچیان در نشست خبری دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران که از چهارم تا هفتم مهرماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می شود، افزود: در حال حاضر در 3 بیمارستان در کشور فلوشیپ‌های لاپاراسکوپی تربیت می‌شوند، اما شاهد هستیم که لاپاراسکوپی بیشتر توسط جراحان عمومی به کار گرفته می‌شود و انتظار داریم مخاطبان ما که زنان هستند برای انجام جراحی‌های لاپاراسکوپی خود به متخصص زنان مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه امروز شاهد بروز خشونت در حین انجام لاپاراسکوپی بر روی اعضای حساس اندام زنان توسط جراحان عمومی از جمله تخمدان و رحم هستیم، اظهار کرد: این مسئله باعث می‌شود برخی از آنها برای انجام IBS در آینده دچار مشکل شوند یا زود یائسه شوند که این خود نیز باعث بروز مشکلاتی برای آنها خواهد شد به همین دلیل باید اعمال جراحی رشته زنان فقط توسط متخصصان زنان انجام شود.

وی در مورد تاثیر عوامل آلودگی‌های محیطی بر بروز سقط جنین، گفت: به هر حال آلودگی‌های محیطی، استفاده از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی در بروز مشکلاتی در بدن انسان بی‌تاثیر نیستند اما هنوز تحقیقات محکمی در خصوص نقش قطعی این آلودگی‌ها در بروز سقط جنین انجام نشده است. دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران درباره مصرف دارو در دوران بارداری نیز گفت: داروها در دوران بارداری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، اما بیشتر داروهایی که در این دوران مورد مصرف قرار می‌گیرند، داروهایی هستند که هنوز ضرری برای مادر باردار در خصوص مصرف آنها مشاهده نشده است. با این حال برای مادرانی که در دوران بارداری دچار مشکل می‌شوند، داروهایی از سوی متخصصان ذیربط تجویز می‌شود، اما قطعا توصیه می‌کنیم هیچ دارویی را به طور خودسرانه مورد مصرف قرار ندهند؛ مگر اینکه لازم و ضروری باشد.

وی با بیان اینکه دیده شده است برخی از مادران باردار از مکمل‌های امگا 3 ،6 و 9 استفاده می‌کنند، در صورتی که ابتدا باید دید آیا مصرف این مکمل‌ها لازم و ضروری است یا خیر؟ اظهار داشت: حتی با وجود اینکه به مادران باردار توصیه می‌کنیم از گوشت ماهی استفاده کنند، اما باید مراقب باشند که در مصرف آن افراط نکنند. چایچیان در مورد دیابت در دوران بارداری نیز گفت: کشور ما روی خط قرمز دیابت است و هر چه بر وزن افراد اضافه‌ می‌شود، دیابت نیز شایع‌تر خواهد شد. زمانی افرادی که در دهه پنجم زندگی خود قرار داشتند، دیابت را تجربه می‌کردند اما متاسفانه اکنون شاهد هستیم که دیابت به دهه سوم زندگی رسیده است و همه اینها به علت کیفیت بد زندگی و نوع تغذیه است.

به گفته وی، مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده باعث شده است چاقی و دیابت، زنان را در دوران بارداری نیز هدف قرار دهد. توصیه می‌کنیم افراد سعی کنند زندگی خود را با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای اداره کنند. رژیم و ورزش را نیز فراموش نکنند و به هیچ عنوان قرص‌های لاغری را مورد استفاده قرار ندهند. وی با بیان اینکه متاسفانه دیده شده در برخی آرایشگاه‌ها اقدام به توزیع قرص‌های لاغری می‌کنند که حاوی شیشه هستند، گفت: نتیجه استفاده از این قرص‌ها که حاوی شیشه هستند، سقط جنین و بروز مشکلات عدیده برای جنین از جمله خونریزی مغزی است. متاسفانه برخی مادران ما حتی برای اینکه در دوران بارداری خود اضافه وزن پیدا نکنند، بدون مشورت با پزشک از این قرص‌ها استفاده می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره میزان مرگ و میر زنان،‌ توضیح داد: امروز علل مرگ و میر در زنان نیز بیشتر به دنبال بروز برخی بیماری‌های زمینه‌ای اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال مادران بارداری را داریم که ممکن است از قبل به بیماری‌های قلبی، فشار خون و ... مبتلا باشند و بعد یک خونریزی باعث مرگ آنها شود. چایچیان با بیان اینکه چاقی بیش از هر چیز دیگری باعث بروز مشکلاتی برای زنان می‌شود، عنوان کرد: چاقی، کم‌زایی را به دنبال دارد و باعث بروز سقط، ناهنجاری‌های جنینی و عوارض بارداری بیشتری در زنان خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم زنان همیشه وزن خود را در حد متعادل نگه دارند و تغذیه خوبی داشته باشند.
مرجع : مهر

امید
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۰۱:۳۷
شاید یکی از دلایلش این پارازیتهای ویران کننده باشه
شاید هم به خاطر نداشتن اعصاب و روان درست به خاطر فقر باشه (128595)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۰۷:۵۹
به خاطر عدم تحرک در خانمها است (128631)
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۰۲:۰۲
با این اوضاع و احوال اقتصادی و گرانی و بیکاری بسیاری از مردم توان بزرگ کردن بچه را ندارند و اصلا بچه نمی خواهند دیگر کسی به فکر این مسایل نمی افتد؛ (128603)
فردوس توسی
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۰۶:۵۶
سقط های خودخواسته چطور؟ (128622)