به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۱۶۱۶۳۱

بورس مقداری جان گرفت

گروه اقتصادی: شدت افت قیمت‌ها بر صف‌های فروش امروز نسبت به روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران کاهش یافت، اما همچنان خودرویی‌ها با افت فزاینده در قیمت سهام مواجه شدند، همچنین در گروه بانک و موسسات اعتباری و محصولات شیمیایی سهم‌ها کاهش قیمت داشتند.
بورس مقداری جان گرفت
امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با باز شدن معاملات روند نزولی در پیش گرفت و تنها در نیم ساعت ابتدایی به زیر کانال ۱۷۴ هزار واحدی رسید، اما در ادامه با شیب ملائمی رشد کرد و در نهایت با ۱۲۳۳ واحد کاهش نسبت به روز گذشته در تراز ۱۷۵ هزار و ۱۸۵ واحدی ایستاد.در روز گذشته قیمت سهم‌ها به شدت کاهشی بود و شاخص کل افت بیش از ۷۰۰۰ واحدی را تجربه کرد، اما امروز روند افت قیمت‌ها به مراتب کندتر شده و بازار به شدت دیروز کاهشی نیست.روز گذشته CFT در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این موضوع می‌تواند فعالان بازار سرمایه را به سمت خوش‌بینی پیش ببرد، اما احتمال رد آن در مجلس شورای نگهبان نگرانی‌های بازار از افزایش ریسک‌های سیستماتیک و کاهش قیمت سهم‌ها را بالا برد، در نتیجه فعالان بازار سهام در مجموع به این خبر واکنش مثبت نشان ندادند.

علاوه بر این از دیگر دلایل افت قیمت‌ها در روز گذشته خبری بود که گفته می‌شد سازمان بورس نامه‌ای داده که کارگزاری‌ها نمی‌توانند اعتباری با مشتریان خود کار کنند. اما مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد که دستور العمل معاملات اعتباری همچنان پابرجاست و هرگونه تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از بازار خواهد بود. ظاهرا سازمان بورس به تعدادی از کارگزاری های پر ریسک اعلام کرده مقدار اعتباری که به برخی از مشتریان خود تخصیص میدهند زیاد است و باید این اعتبارات کاهش یابد.جدا از این در چند روز گذشته فشار عرضه حقوقی‌ها در برخی شرکت‌ها به کاهش قیمت سهم‌ها دامن زده، به طوری که کفه عرضه بر تقاضا به شدت فزونی یافته است. اما در حال حاضر عرضه‌ها کمتر شده است.شاخص کل هم وزن نیز ۶۱۵ واحد افت کرد و به رقم ۳۰ هزار و ۱۸۹ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز ۱۲۵۴ واحد افت کرد و تا رقم ۱۸۸ هزار و ۴۸۰ واحدی پایین رفت. اما شاخص بازار اول توانست ۱۴۳ واحد رشد کند و تا رقم ۱۳۲ هزار و ۲۹۸ بالا رود در عین حال شاخص بازار دوم با افت ۷۵۱۰ واحدی همراه شد و تا رقم ۳۳۳ هزار و ۳۵۰ پایین رفت.صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی جم و مخابرات ایران سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را روی شاخص کل داشتند. هر یک از این نمادها ۴۳۶، ۱۴۴ و ۱۳۹ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص داشتند.

از طرفی فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی و معدنی گلگهر و توسعه معادن و فلزات هر یک به ترتیب ۲۶۳، ۱۹۵ و ۱۸۲ واحد تاثیر افزایشی روی شاخص داشتند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی نماد توسعه معادن و فلزات که بیشترین تاثیر را روی شاخص داشت با صف خرید همراه شد، اما در این گروه اکثر نمادها پنج درصد در قیمت پایانی کاهش را تجربه کرد.همچنین در گروه محصولات شیمیایی قیمت سهم‌ها کاهش یافت، هر چند که این کاهش‌ها به شدت روز گذشته نبود.در گروه خودرو و ساخت قطعات امروز نیز شاهد افت شدید قیمت‌ها همراه با صف فروش با حجم زیادی بودیم. بیشتر سهم‌ها با روند کاهشی مواجه شدند. در عین حال در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با افت یک دست قیمت‌ها روبه‌رو بودیم.ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۱۸۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳.۲ میلیون سهم و اورق مالی را رد کرد. همچنین آیفکس که سابقا توانسته بود برای اولین بار در تاریخ فرابورس رقم ۲۰۰۰ واحدی را رد کند با ۴۰ واحد عقب‌نشینی تراز ۲۰۰۰ واحدی را ترک کرد و تا رقم ۱۹۸۰ پایین آمد. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۴۴۱ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد یک میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس