کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابراز نگرانی ترامپ درباره خاشقجی

ایسنا , 17 مهر 1397 ساعت 9:39

گروه بین الملل: مقام‌های ارشد آمریکا در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به ابراز نگرانی پرداختند.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، شنیدن خبرهای مربوط به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی «مایه نگرانی» است. معاون ترامپ نیز در این زمینه گفت: جهان آزاد حق دارد که پاسخی بشنود. در همین حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات نیز به گزارش‌ها درباره کشته‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی واکنش نشان داده‌اند.دونالد ترامپ در واکنش به رخدادهای پیرامون ناپدید شدن خاشقجی گفت: نگران هستم. دوست ندارم این چیزها را بشنوم. امیدوارم مسائل حل شود.او افزود: در حال حاضر کسی چیزی در این مورد نمی‌داند. داستان‌های خیلی بدی در مورد این قضیه گفته می‌شود. من آن‌ها را دوست ندارم.همچنین مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواستار حمایت از انجام تحقیقات گسترده درباره ربوده‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی شد.وی خواستار تحقیقات شفاف عربستان در این زمینه شد.یک هفته از ناپدید شدن جمال خاشقجی پس از ورود او به کنسولگری عربستان در استانبول می‌گذرد. ماجرای ناپدید شدن این روزنامه‌نگار زمانی ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفت که رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های پلیس ترکیه این احتمال را مطرح کردند که او در کنسولگری به قتل رسیده‌ است. مقام‌های سعودی این اظهارات را «بی‌اساس» نامیده‌اند. ریاض در عین حال گفته است یک تیم سیاسی را به آنکارا فرستاده و ولیعهد این کشور دستورات لازم را برای همکاری با ترکیه صادر کرده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است، این ماجرا «عمیقا مایه نگرانی» است. پنس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اگر درست باشد، روز اسف‌باری‌ست. خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، تهدیدی علیه آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر است. جهان آزاد حق دارد که پاسخی بشنود.باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توئیتر خود نوشته است: شخصا در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی با سفیر عربستان گفت‌وگو کرده‌ام. در حالی‌که منتظر پاسخ هستیم، بدانید که ما به هر کشور خارجی که روزنامه‌نگاران را هدف قرار دهد، واکنش درخور نشان خواهیم داد.سناتور باب منندز، عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته سیاست خارجی سنا هم در توئیتر نوشت: اگر ماجرا حقیقت داشته باشد، جامعه بین‌الملل باید به‌شکل یک‌پارچه دست به مجازات بزند.سناتور منندز در عین حال تأکید دارد که مایک پامپئو، وزیر خارجه کشورش باید به‌روشنی و با قدرت علیه خاموش کردن کنشگران، مخالفان و روزنامه‌نگاران عرب موضع بگیرد.سناتور جمهوری‌خواهاه، لیندسی گراهام گفته اگر ماجرای کشته‌شدن خاشقچی واقعیت داشته باشد، بهای سنگینی در انتظار آن خواهد بود؛ «چه از نظر اقتصادی و چه به شکل‌های دیگر».سناتور گراهام تصریح کرد: ارزش‌های ما باید سنگ بنای روابط خارجی ما چه با دشمنان و چه با هم‌پیمانان باشد.


کد مطلب: 161654

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/161654/ابراز-نگرانی-ترامپ-درباره-خاشقجی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir