به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۷ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۶۱۶۹۶
سردار مؤمنی:

قوانین و مقررات رانندگی باید بازدارنده باشد

گروه جامعه: جانشین فرمانده ناجا بر ضرورت بازدارندگی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد.
قوانین و مقررات رانندگی باید بازدارنده باشد
سردار اسکندر مؤمنی در مراسم طرح ارتقاء رانندگان که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر با اقدامات انجام شده در پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین تغییراتی که در قانون راهنمایی و رانندگی در سال ۸۹ رخ داد توانستیم تا امروز تعداد جان باختگان حوادث ترافیکی را کاهش دهیم. به طوریکه امروز میانگین تعداد این جان باختگان کمتر از میانگین جهانی است.وی با بیان اینکه میانگین جان باختگان حوادث ترافیکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر در دنیا ۷ نفر، در آسیا ۱۰ نفر و در اروپا ۲.۷ نفر است، گفت: این میانگین در ایران پنج است که نشان می‌دهد ما وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و آسیا داریم.جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه شمار جان باختگان حوادث رانندگی در جهان با سه شاخص سنجیده می‌شود، گفـت: معتبرترین شاخص تعداد جان باختگان به ازای هر ۱۰ هزار نفر است.

سردار مؤمنی با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم که هر ساله تعداد کشته‌های حوادث رانندگی کم شود، اظهار کرد: اما این کاهش با نسبت تعداد سنجیده نمی‌شود، بلکه با نسبتی بر اساس هر ۱۰ هزار خودرو سنجیده می‌شود که بر اساس آن تعداد جان باختگان حوادث ترافیکی در کشورمان کاهش یافته است. وگرنه اگر بخواهیم تنها تعداد کشته‌ها را در نظر بگیریم در کشور آمریکا سالانه حدود ۳۶ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مولفه‌های مختلفی در کاهش تصادفات موثر است گفت: ایمنی خودرو، امداد و نجات جاده‌ای، ایمنی جاده‌ها و وضعیت رانندگان از جمله مسائل موثر در کاهش تصادفات رانندگی است؛ اما یکی از مولفه‌هایی که به نوعی مولفه زیرساختی محسوب می‌شود قوانین و مقررات است؛ چرا که در صورت اصلاح قوانین و مقررات قطعا از وقوع بسیاری از حوادث کاسته می‌شود.سردار مؤمنی با اشاره به تغییر قانون راهنمایی و رانندگی در سال ۸۹ گفت: در قانون جدید ویژگی‌های خوبی پیش بینی شد که هم برای مردم تسهیل کننده بوده و هم سبب افزایش ایمنی خودروها و راه‌ها شد. علاوه بر آن برای متخلفان و قانون شکنان نیز ویژگی بازدارندگی داشت.

وی با تاکید بر اینکه هنوز با کنترل مکانیزه ترافیک فاصله داریم، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای پلیس راهور باید کنترل هوشمند و مکانیزه ترافیک باشد چرا که این امر سبب تغییر رفتار مردم نیز می‌شود که نمونه آن را می‌توان در تونل نیایش یا پل صدر مشاهده کرد که مردم چطور قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند و همین امر سبب تغییر رفتار رانندگان شده است.جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه امروز با رشد فزاینده تعداد خودروها و رانندگان دیگر امکان کنترل دستی ترافیک وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سالانه یک تا دو میلیون راننده به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شوند و اینها همه نشان می‌دهد که لازم است بازدارندگی قوانین بالا باشد و ما نیز باید تلاش کنیم تا قوانین بازدارنده‌تر باشد.وی درباره بازدارندگی قوانین نیز گفت: به عنوان مثال در برخی از کشورها کسی که اقدام به مصرف مواد مخدر یا الکل کرده باشد ۶۰۰۰ دلار جریمه می‌شود. اگر در حین مصرف تصادف کند ۲۰ هزار دلار جریمه می‌شود که اینها نشان می‌دهد که مبلغ جریمه از درآمد ماهانه متخلفین نیز بیشتر است. همین امر نیز سبب بازدارندگی می‌شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ناجا