به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۱۶۱۸۰۵

چشم سهامداران به ریسک‌های بازار سهام

گروه اقتصادی: این روزها بیش از گذشته معامله گران بازار سهام چشم به ریسک‌های سیستماتیک بازار دارند. قیمت ارز و بررسی لوایح FATF بر تصمیم بازیگران بورسی تاثیرگذار است.
چشم سهامداران به ریسک‌های بازار سهام
بازار سهام مدتی است بیش از گذشته تحت تاثیر آثار روانی مربوط به اخبار مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی قرار گرفته است. یکی از موضوعات مهم نوسانات قیمت دلار است. از طرفی ریسک‌های سیستماتیک بازار نیز دادوستدها را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی لوایح مربوط به FATF در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیز به نوبه خود تاثیر بسزایی در رفتار معامله‌گران بازار سرمایه داشت.امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با نوسان‌هان‌های زیادی مواجه شد به طوری که در ۱۰ دقیقه ابتدایی معامله با شیب تندی رشد کرد و در ادامه با کاهش مواجه شد و بعد از آن نیز  فرازونشیب‌هایی را تجربه کرد و در نهایت با ۱۶۸ واحد رشد نسبت به روز گذشته در تراز ۱۸۱ هزار و ۱۵ واحدی قرار گرفت.شاخص کل هم وزن نیز با ۵۴۹ واحد افت تا رقم ۲۹ هزار و ۴۳۹ پایین رفت. شاخص آزاد شناور نیز با ۲۴۱ واحد کاهش مواجه شد و رقم ۱۹۳ هزار و ۸۴۴ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز با کاهشی ۱۰۲ واحدی مواجه شد و شاخص بازار دوم رشد ۱۴۲۱ واحدی را تجربه کرد.

گروه مپنا، مخابرات ایران، بانک صادرات و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هر یک به ترتیب با ۳۸۱، ۹۴، ۸۴ و ۸۲ واحد تاثیری کاهنده روی شاخص کل سعی کردند شاخص‌های بازار را به سمت پایین هدایت کنند، اما پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی پارس بیشترین تاثیر افزاینده را روی شاخص کل داشتند. این نمادها به ترتیب ۲۱۱، ۲۰۶، ۱۸۳ و ۱۵۶ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص داشتند.بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز به صورت یکدست شاهد کاهش قیمت سهام‌شان بودند. در این گروه سهامداران برای فروش سهم‌هایشان به صف شدند. در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات نیز شرایط مشابه بود و به جز سه نماد مابقی بیش از چهار درصد افت قیمت را تجربه کردند.در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قیمت تعدادی از سهم‌ها با شیب ملایمی افزایش یافت و در نماد تاثیرگذاری همچون پالایش نفت اصفهان شاهد صف خرید بودیم.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرایط مانند روزهای گذشته نبود. برخی از سهم‌ها مقداری افزایش قیمت و برخی با کاهش قیمت شدید مواجه شدند. در این گروه ۹۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۶۶ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.محصولات شیمیایی نیز عمدتا با کاهش قیمت مواجه شده‌اند هر چند که در برخی از سهم‌ها همچون تاپیکو که روی شاخص نیز تاثیر بسزایی داشتند شاهد صف خرید بودیم. اما امروز برای سهامداران گروه خودرو روز مناسبی نبود این گروه بار دیگر یکدست قرمز شد و بسیاری برای فروش سهام‌شان در صف ایستادند.ارزش معاملات بورس تهران امروز به ۱۳۱۷میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. آیفکس نیز با ۱۸.۶ مواجه شد و به رقم ۲۱۲.۴ رسید. ارزش معاملات این بازار رقم ۶۰۹ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات از رقم ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی گذشت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس