به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۹ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : ۱۶۱۸۲۰

پروین بختیارنژاد پروانه‌گون پر کشید و رفت

پروین بختیارنژاد پروانه‌گون پر کشید و رفت
گروه سیاسی: پروین بختیارنژاد روزنامه‌نگار و محقق و فعال حوزه زنان در سن ۵۵ سالگی در تهران درگذشت.

رضا علیجانی همسر او که چند سالست پس از سالها حبس در ایران  در خارج از کشور اقامت دارد در این باره نوشت: «پروین بختیارنژاد هم پروانه‌گون پرکشید و رفت. تنها بخت پروین در این دوران سخت این بود که سر بر خاکی نهد که دوستش داشت. در کنار مردمی که به آنها عشق می ورزید.»

پروین بختیارنژاد که در دهه ۶۰ با فرزند یک ساله‌اش مدتی را در زندان اوین بازداشت بود کار روزنامه‌نگاری را از سال ۷۴ و در نشریه «ایران فردا» به مدیر مسئولی مرحوم عزت‌الله سحابی آغاز کرد. پس از توقیف نشریه ایران فردا، به ماهنامه «جامعه نو» رفت و پس از بسته شدن آن در روزنامه‌های خرداد، آفتاب امروز، صدای عدالت، یاس نو، نوروز، وقایع اتفاقیه، شرق، اعتماد و کارگزاران مشغول به کار شد.

او بعد از تعطیلی روزنامه‌ها، در سایت‌های روز، گویا، مدرسه فیمنیستی، جرس، ملی-مذهبی و زیتون یادداشت‌هایی در حوزه حقوق زنان منتشر می‌کرد. بختیارنژاد همزمان با روزنامه‌نگاری به کارهای پژوهشی نیز مشغول بوده است و اولین تحقیق خود را در مورد خودسوزی زنان در ایران در سال ۸۰ به چاپ رساند. در سال ۸۴ شروع به نگارش کتاب دوم‌اش کرد که تحقیقی در مورد موانع درون ساختاری سازمان‌های غیر دولتی در ایران بود و به مشکلات درونی نهادهای مدنی می‌پرداخت.

کتاب سوم‌اش نیز پژوهشی در مورد قتل‌های ناموسی در ایران بود، در سال ۸۹ و بعد از اینکه این کتاب ۹ ماه در وزارت ارشاد برای ممیزی منتظر ماند، نهایتا به ناشر اعلام شد که به این کتاب مجوز چاپ نمی‌دهند. بختیارنژاد در همان سال اقدام به چاپ اینترنتی این کتاب در سایت مدرسه فمینیستی کرد. کتاب مذکور در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات «آرش» در استکهلم به چاپ رسید. او که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به همراه همسر و فرزندش از ایران خارج شده بود٬ سال گذشته به ایران بازگشت.