کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دیابت؛ شایع‌ترین علت نابینایی

ایسنا , 20 مهر 1397 ساعت 11:59

گروه جامعه: رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمام بیماری‌های چشمی در افراد دیابتیک از افراد عادی بیش‌تر است؛ شایع‌ترین علت نابینایی دیابت است.


رئیس انجمن چشم‌پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت چشم، گفت: بیش از 50 درصد مغز ما درگیر با بینایی است. محمدرضا صداقت در همایش سلامت بینایی و جامعه که در دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا چشم مهم است، اظهار کرد: چشم تصویرسازی می‌کند و کار بسیار بی اهمیت چشم تصویرسازی است، اما کار پراهمیتی که چشم انجام می‌دهد وسیله تصویرسازی است که به مغز شما مراجعه می‌کند و از طریق ارتباطات آن بر احساسات و بسیاری از استدلال‌های شما و... بسیار اشراف دارد.

صداقت تصریح کرد: چشم یک عضو حسی است که بجز تبدیل نور به تصویر و فرستادن به مغز، پردازشگر بسیار مهمی در مغز دارد که کار چشم را تمام می‌کند. اکثر مردم مشکل بینایی را بزرگ‌تر از مشکل قلبی می‌دانند و هم‌چنین بزرگ‌ترین اضطراب مردم از دست دادن بینایی است. لذا بینایی است که می‌تواند ما را دچار مشکل کند.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی خراسان رضوی با اشار به نقش بینایی در موفقیت شغلی افراد، بیان کرد: بر اساس تحقیقات اگر کسی دید بدی داشته باشد افت 20 درصدی در کارایی دارد. ممکن است که در ایران بگوید 20 درصد مهم نیست، اما در دنیا 20 درصد یعنی میلیاردها دلار پول بنابراین اهمیت چشم بسیار بالاست. وی اضافه کرد: اطلاعات ما در خصوص اهمیت بینایی بسیار پایین است و بسیاری از مردم به چشم بسیار کم اهمیت می‌دهند.

هم‌چنین در ادامه این مراسم علی طلایی، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین اطلاعات از طریق چشم به مغز می‌رسدو اگر ما وجود داریم و فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم بخش عمده آن مربوط به داده‌هایی است که چشم به ما می‌دهد. 

وی ادامه داد: بر این اساس باید به شدت مراقب چشم خود باشیم و اجازه ندهیم هنگامی دچار معضل شود.
طلایی با بیان این‌که «حساسیت مردم نسبت به اهمیت چشم باید ارتقا پیدا کند»، تصریح کرد: این وظیفه همه ماست، نه فقط وظیفه چشم پزشکان و مسئولان دانشگاه و مسئولان کشوری بلکه وظیفه تک تک افراد است که مراقب خود و عزیزان خود باشند و به موقع مراجعه کرده و اقدامات موثر را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، محمد خواجه‌دلویی نیز در این همایش اظهار کرد: طبق آمار حدود ۳۱۴ میلیون نفر در دنیا از مشکلات بینایی رنج می‌برند. ۹۰ درصد این موارد در کشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود. در طی چند سال گذشته روند مشکلات بینایی رو به کاهش بوده  اما تعداد افراد رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۵۰ تعداد افراد نابینا به حدود ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. این امر دلایل متعددی دارد. اولین دلیل افزایش جمعیت است. نکته بعدی افزایش امید به زندگی در بسیاری از کشورها و افزایش سن است. افزایش سن عامل بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود. رییس دانشکده پیراپزشکی تصریح کرد: تمام بیماری‌های چشمی در افراد دیابتیک از افراد عادی بیشتر است؛ شایع‌ترین علت نابینایی دیابت است. 

خواجه‌دلویی با اشاره به این‌که «خوب دیدن، خوب زندگی کردن است»، خاطرنشان کرد: نقص در بینایی فعالیت‌های روزمره را که با موارد ظریف سروکار دارد مختل می‌کند و سبب انزوای اجتماعی فرد می‌شود. در افراد کم‌بینا و نابینا افسردگی از اختلالات روانی دیگر شیوع بیشتری دارد. ذکر شده است که افراد سالمندی که به سوانح و حوادث دچار می‌شوند به مشکلات بینایی دچار بوده‌اند. وی تصریح کرد: به‌طور کلی میزان مرگ در افراد نابینا نسبت به افراد عادی بیشتر است. مشکلات بینایی در تولید اقتصادی تاثیر می‌گذارد. هزینه پزشکی افراد مبتلا به اختلال بینایی دو برابر افراد عادی است.

رییس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به این‌که «بار اقتصادی که برای درمان بیماری‌ها در نظر می‌گیریم شامل سه مورد می‌شود»، ادامه داد: هزینه مستقیم، هزینه غیرمستقیم از کار افتادگی و هزینه‌های نامحسوس این موارد هستند. هزینه‌های غیر مستقیم بیش از هزینه‌های مستقیم هستند. خواجه‌دلویی اضافه کرد: سالیانه ۸۰ میلیارد دلار صرف پیشگیری از ابتلا به اختلالات نابینایی می‌شود. این مبلغ باید دو برابر شود تا اهداف ما محقق شود.


کد مطلب: 161903

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/161903/دیابت-شایع-ترین-علت-نابینایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir