به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۰ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۱۶۱۹۰۶
اشکالات سیستم مالیاتی کشور ربطی بهCFT ندارد

ناچاریم به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه مشکلات کشور ایران با پذیرش FATF حل نخواهد شد، گفت: مشکلات کشور ما برمی‌گردد به مدیریت اقتصادی ما و اصلاحات اقتصادی که باید در اقتصاد ایران صورت بگیرد، اما برای اینکه بتوانیم با سیستم بانکی دنیا کارکنیم باید به این مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم.
ناچاریم به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم
مهدی پازوکی با بیان اینکه CFT به افزایش شفافیت کمک کرده تا سیستم مالی و بانکی ما بتواند با دنیا کار کند، گفت: سیستم مالیاتی کشور ما دچار مشکل است و این موضوع ربطی بهCFT ندارد و باید با مدیریت آن را درست کنیم بنابراین انتظار اینکه مشکلات کشور ما با تصویب این لایحه حل خواهد شد درست نیست چراکه مشکلات ما به خودمان بازمی‌گردد.

وی بابیان اینکه به هر جهت اگر بخواهیم با دنیا کارکنیم باید سیستم بانکی ما با دنیا در تعامل باشد، گفت: با توجه به اینکه یکی از لوایح چهارگانه FATF همین CFT بود و این لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم است و به جهت اینکه ایران خود یکی از قربانیان تروریسم است؛ بنابراین پذیرش این مقررات بین‌المللی و پذیرش گروه اقدام مالی برای شفافیت که همان FATF است کمک می‌کند سیستم مالی و بانکی ما بتواند با دنیا کار کند.
پازوکی افزود: برای اینکه بتوانیم با دنیا کارکنیم نیاز به این تعامل داریم.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که ما با آن‌ها ارتباط داریم و جزء شرکای اقتصادی ما هستند مانند روسیه، چین، ترکیه و عراق همه این‌ها مقررات این سازمان بین‌المللی را پذیرفته‌اند، گفت: چین و روسیه رسماً اعلام کردند که اگر می‌خواهید با ما کارکنید باید مقررات مربوط به FATF را بپذیرید؛ بنابراین موافقت نمایندگان با این لایحه علامت مثبتی برای ارتباط مالی و بانکی ما با دنیا است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه مشکلات کشور ایران با پذیرش FATF حل نخواهد شد، گفت: مشکلات کشور ما برمی‌گردد به مدیریت اقتصادی ما و اصلاحات اقتصادی که باید در اقتصاد ایران صورت بگیرد، اما برای اینکه بتوانیم با سیستم بانکی دنیا کارکنیم نیاز داریم به اینکه به این مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم و در چارچوب منافع ملی عمل کنیم و این ‌یک سیگنال مثبت به جامعه جهانی است که ایران می‌خواهد با جهان کار کند چراکه دشمنان ما مثل آمریکا و اسرائیل و کشورهای منطقه مثل عربستان به دنبال این هستند که ما از جامعه بین‌المللی به دور باشیم. وی افزود: هرچه فاصله ما با جهان‌ خدشه ببیند به نفع دشمنان خارجی ما خواهد بود.

پازوکی با تأکید بر سخنان وزیر امور خارجه که رسماً اعلام کردند پیوستن به CFT کاری نخواهد کرد بلکه نپیوستن به آن موانعی را ایجاد خواهد کرد، گفت: مسئله CFT ربطی به برجام ندارد و اگر آمریکا از برجام هم خارج نشده بود ما برای اینکه بتوانیم با بانک‌های خارجی کارکنیم نیاز داریم به اینکه مقررات بین‌المللی را خصوصاً درزمینهٔ پول‌شویی و مبارزه با تروریسم رعایت کنیم که این موضوع به نفع ما است.

پازوکی در ادامه با تأکید بر اینکه حل مشکلات کشور ربطی به CFT ندارد ،گفت: مثل این می‌ماند که سیستم مالیاتی کشور ما دچار مشکل است و این موضوع ربطی به CFT ندارد و باید با مدیریت آن را درست کنیم تا جلوی دلالان، واسطه گران و کلاه‌برداران را بگیریم؛ بنابراین اینکه فرار مالیاتی در ایران بالا است ربطی به CFT نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حل مشکلات اقتصادی ایران ربطی به FATF و برجام ندارد، گفت:  برای اینکه ما بتوانیم با سیستم بانکی دنیا کارکنیم نیاز داریم به اینکه سیستم بانکی شفاف داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی ما از دنیا عقب است و بخشی از پول‌های کثیف وارد کشور می‌شود، گفت: بنابراین اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم مقررات FATF به ما در این زمینه کمک خواهد کرد وگرنه اداره کشور ما دست خودمان است و ربطی به کشورهای خارجی ندارد.
مرجع : ایلنا