به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۱۶۲۰۱

واكنش‌هاي نمايندگان به مستند تازه BBC

گروه سياسي-رسانه‌ها: روزنامه بهار در گزارشي نوشت: پخش یک مستند در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، اعتراض نمایندگان مجلس نهم را برانگیخت. در این مستند حضور فعال و تاثیر‌گذار بخشی از اعضای سپاه در سوریه به نمایش گذاشته شد. تصاویری که نشان می‌داد تعدادی از اعضای سپاه پاسدران ایران در شهر «حلب» در کنار زندگی به ظاهر عادی، لباس فرم سپاه می‌پوشند، اسلحه حمل می‌کنند، تجهیزات نظامی در اختیار دارند و به نفع دولت بشار اسد، با مخالفان به مبارزه می‌پردازند. پخش این مستند که نشان‌دهنده درگیری مستقیم اعضای سپاه در مبارزه با مخالفان سوری بود، صدای اعتراض بعضی از نمایندگان مجلس را بلند کرد.

اسماعیل کوثری نماینده مجلس‌های هشتم و نهم روز گذشته در گفت‌وگویی با خانه ملت، ادعای بی‌بی‌سی فارسی درباره حضور سپاه در سوریه را دروغ محض خواند. کوثری تاکید کرد: حمایت جمهوری‌اسلامی از دولت سوریه در بعد نظامی و سیاسی و محدود به مسائل طراحی انتقال تجربه است. کشورهای غربی و بخشی از مخالفان دولت بشار اسد، طی دوسال گذشته همواره تلاش داشته‌اند که حمایت جمهوری‌اسلامی و سپاه را از دولت بشار اسد، پررنگ و تاثیر‌گذار جلوه دهند. سوریه یکی از مهم‌ترین متحدان استراتژیک جمهوری‌اسلامی است؛ اما اکثر مقامات سیاسی هرگونه حضور نیروهای سپاه را در سوریه تکذیب کرده‌اند.

اسماعیل کوثری که از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، با اشاره به تلاش‌های بی‌بی‌سی برای القای این باور که سپاه پاسداران جمهوری‌اسلامی ایران در سوریه علیه معارضان دولت سوریه می‌جنگد، گفت: «بی‌بی‌سی سابقه راه‌اندازی جنگ روانی دارد و همه دنیا نیز این رسانه را می‌شناسد و دروغ‌گویی رویکرد کاری و رسانه‌ای این بنگاه سخن‌پراکنی است.»

سردار اسماعیل کوثری، با اشاره به این‌که ملت سوریه به خارجی بودن دشمن خود به‌خوبی اشراف دارد، تصریح کرد: انگیزه ملت سوریه برای مقابله با خارجیان به اندازه‌ای زیاد است که هیچ احتیاجی برای حضور نیروهای سپاه پاسداران برای مقابله با معارضان در این کشور نیست. وی ضمن تاکید بر بی‌نیازی سوریه از کمک‌های ایران برای مقابله با معارضین گفت: «جمهوری‌اسلامی ایران تنها تجربه‌های خود را به سوریه انتقال می‌دهد و ما نیروی نظامی برای آن‌ها نمی‌فرستیم.»

او دولت سوریه را بی‌نیاز از دریافت کمک از فرد یا نهادی جز ارتش و ملت سوریه دانست و در مقابل، مخالفان سوریه را متهم به دریافت حمایت از جمهوری‌اسلامی ایران می کنند. تهیه‌کنندگان این مستند با معرفی فردی به عنوان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در سوریه، سعی می‌کنند این‌گونه نشان دهند که حضور جمهوری‌اسلامی ایران و سپاه، در سوریه در بالاترین سطح خود است. ابراهیم آقامحمدی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در واکنش به پخش این مستند به خانه ملت گفت: «شیوه غرب و به‌خصوص دولت انگلیس همواره جعل واقعیت‌هاست و دروغ‌ها را به اندازه‌ای بزرگ بیان می‌کنند که بعضا خود نیز باور می‌کنند این دروغ‌ها حقیقت است.»

این نماینده مجلس تاکید دارد: «به قطع یقین آنچه در سوریه می‌گذرد، مقاومت ملت سوریه در برابر معارضان و تروریست‌هایی است که قصد براندازی دولت قانونی سوریه را دارند.» آقامحمدی برای روشن‌تر شدن عدم دخالت نظامی جمهوری‌اسلامی در سوریه گفت: «مگر ممکن است ملتی علیه دولت خود باشد و دیگری را که متعلق به آن مملکت نیست تایید کند و مجوز ورود به آن‌ها بدهد.»

این نماینده مجلس نیز همچون اسماعیل کوثری، دولت بشار اسد را بی‌نیاز از کمک‌های خارجی برای مبارزه با مخالفان می‌داند. گویا این مستند که بسیار کوتاه نیز هست، تنها به‌عنوان گواهی بر حضور فرماندهان سپاه در سوریه ساخته شده است. طی این مستند هفت دقیقه‌ای، شخصی که به‌عنوان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه معرفی می‌شود به تشریح نحوه آموزش و تجهیز نیروهای نظامی حامی دولت بشار اسد، می‌پردازد.