به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۱۶۲۱۱۴

روحانی: نقد بیش از حد مانند نمک است!

روحانی: نقد بیش از حد مانند نمک است!
گروه سیاسی: رییس‌جمهور تاکید کرد: ما هر چقدر از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم ضرر کرده ایم، عیبی ندارد دانشجو و دانشگاه به احزاب کمک کنند اما دانشگاه نباید محل فعالیت احزاب باشد چون علم چهارچوب نمی‌شناسد و باز است.
 
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» صبح یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی 98- 1397 دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید افزود: این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز هستند. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه نقش بسیار مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان و انضباط و قانون مداری دارد و دانشجویان از این محیط بسیار می آموزند. رییس جمهوری با تاکید براین که دانشگاه و مراکز تولیدی باید باهم در ارتباط باشند، یادآور شد: دانشگاه ها باید با فناوری و پارک های علم وفناوری مرتبط باشند. ما هر چه از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم ضرر کرده ایم، عیبی ندارد دانشجو و دانشگاه به احزاب کمک کنند اما دانشگاه نباید محل فعالیت احزاب باشد چون علم چهارچوب نمی شناسد و باز است.

روحانی افزود: قرآن می گوید پیامبر از خدا بخواه دانش و علمت را زیاد کند. علم چیزی نیست که بگوییم یاد گرفتم، ما تا آخر عمر باید بیاموزیم، زگهواره تا گور دانش بجوی. وی در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب لایحه در هیات دولت برای تسهیل آموزش عالی اشاره و تاکید کرد: این لایحه هجدهم شهریورماه به تصویب رسید که برمبنای آن هرکس بخواهد می تواند در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیل کند. رییس قوه مجریه ادامه داد: در این لایحه گفتیم اساس سنجش ها و ورودی ها در همه مقاطع تحصیلی جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود. تنها فرد در جرائم سنگینی چون تروریسم، قاچاق انسان و جرایم سازمان یافته و... به شرط داشتن تبعات اجتماعی در احکام دادگاه از تحصیلات تکمیلی محروم می شود.

**آسمان پُرستاره را برداشتیم
روحانی با بیان این که شما می خواستید ستاره کم شود ما آسمان پُرستاره را برداشتیم، افزود: این مهم ترین لایحه دولت دوازدهم برای دانشجویان دانشگاه ها است. همانطور که وعده دادیم ما دانشگاه امن می خواهیم، دانشگاه امنیتی نمی خواهیم دانشگاه قانونمند، با نظم و انضباط می خواهیم، حزبی و جناحی نمی خواهیم. دانشگاه باید از این قیود آزاد باشد. رییس جمهوری با بیان این که دانشگاه محل علم، پژوهش، پرسشگری و نقد است، تصریح کرد: دوستان نصیحت کردند ارتباط دولت با دانشگاه باید بیشتر شود ، خدا به ما توفیق دهد عامل به این نصیحت باشیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، برتر یادآور خاطرات شیرین دوران دانشجویی است. روحانی به خاطرات دوران دانشجویی خود اشاره کرد و گفت: به 50 سال پیش بر می گردم آن زمانی که با همکلاسی ها وارد این دانشگاه تهران شدیم، اساتید مبرز، فرهیخته و به نام و دانشجویان پرتلاشی در اینجا وجود داشته و دارد.

وی یادآور شد: برای مثال در همین دادگاه اخیر لاهه برخی از چهره ها از همین دانشگاه تهران بودند و یکی از همان افرادی که به وکالت از ایران سخن می گفت، جزو همکلاسی های ما در دوران دانشجویی در دانشگاه حقوق بود. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانشگاه می تواند همان طور که امام راحل فرمودند مبدا تحولات باشد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند، دانشگاه می تواند مظهر اقتدار باشد. روحانی ادامه داد: در حال حاضر به مدیریت‌های جامعه که نگاه می کنیم از میز هیات دولت گرفته تا در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مختلف، اکثریت قاطع آنها پرورش یافته دانشگاه هستند، عده ای هم پرورش یافته حوزه و دانشگاه و عده ای هم پرورش یافته فقط حوزه هستند. وی تاکید کرد: دانشگاه نقش بسیار مهمی در مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران جدید گرفته و نقد واردی مطرح می‌شود باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست، چون این افراد در همین مراکز تربیت شده‌ و دانش آموخته و فرهیخته شده‌اند، با ورود به دانشگاه احساس شخصیت بیشتر و نشاط بیشتر کرده اند.

رییس جمهوری استاد و دانشجو را دو واژه بسیار زیبا و غرور آفرین ذکر کرد و یادآور شد: البته استاد که ما می‌گوییم به معنای عام کلمه است. روحانی با بیان این که نقش دانشگاه بسیار مهم است، اضافه کرد: علت موفقیت ما در دولت یازدهم از امید به آینده شروع شد، نه با کار و با برنامه‌ریزی، قبل از برنامه و کار و تلاش ما، دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه را در مسیر جدیدی قرار داد. وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ که من انتخاب شده بودم، بنا بود دو ماه بعد دولت تشکیل دهیم، به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت و بازار آرام شد، با انتخاب، امید افزایش پیدا کرد ما هنوز کاری نکرده بودیم. رییس قوه مجریه با طرح این سوال که چرا مردم به آینده بهتر با تعامل بیشتر با جهان، با آرامش بیشتر، با فضای امن تر و نه امنیتی تر امیدوار شده بودند، ادامه داد: هنرپیشه سینما، کارگردان، نویسنده کتاب و دانشجو هم امیدوار شده بود، چون می دانستند از سال ۹۲، دیگر 16 آذر آزاد است، نقد آزاد است، می توانند حرف بزنند، سخن بگویند و نقد کنند.

** نقد بیش از حد مانند نمک است
روحانی تصریح کرد: گاهی وقت ها برای انسان پذیرش انتقاد زیاد از لحاظ عاطفی ممکن است، سخت باشد، من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی ۱۰ تا ۱۲ انتقاد می خوانم، می گویم امروز بس است، زیرا هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد، نقد در حد خود هم مفید و هم لازم است. روحانی یادآور شد: اگر کسی برادر مومن خود را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت کند به او زینت داده و مشکل را حل کرده است اما اگر همین نقد را در جمع عمومی بیان کند، او را نگران و شرمسار کرده است، در زندگی جمعی، خانوادگی و اجتماعی نیز چنین است، در زمینه دولت و حکومت هم می تواند تا اندازه ای صادق باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر اساتیدی در کشور مقاله اقتصادی می‌نویسند و در آن زمینه مصاحبه و نقد می کنند، عده ای از اساتید نیز اصلا صحبت یا مصاحبه نمی‌کنند اما برای من نامه می نویسند، این اقدام تاثیرگذارتر است.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد، برای من مستقیم نامه می‌نویسد و من هم به دقت می خوانم و پیام تشکر برای او ارسال می‌کنم. روحانی با بیان این که کسی هم مصاحبه می‌کند و من هم آن را می شنوم، تصریح کرد: گاهی وقت ها نقد و اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مانند نمک است، اگر بیش از اندازه باشد، نمی توان آن را خورد. روحانی گفت: دانشگاه ها باید نقاد و پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند و هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد؛ البته خواهش می کنم که این اقدام با اطلاعات کافی باشد. وی به جلسه خود با اساتید اقتصاد که فردا برگزار می شود، اشاره کرد و افزود: عده ای از اساتید اقتصاد را فردا دعوت کرده ام که با آنها رودرو بنشینم و صحبت کنم، برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و عده‌ای به صورت خصوصی برای من نامه نوشتند، حرف‌هایی با آنها دارم که به صورت مستقیم می‌گویم.

**برای همه نمی‌توان یک نسخه ورزشی نوشت
رییس جمهوری تاکید کرد: وقتی ما از موضوعی نقد می‌کنیم باید شرایط کشور را دقیقا بدانیم که کجا هستیم، شما وقتی دستور ورزشی به یک نفر می دهید، سلامت و سن او را هم در نظر می گیرید؛ به همه نمی‌توان یک نسخه ورزشی داد، شرایط کشور شرایط یکسانی نیست. روحانی با بیان این که امید مردم به آینده کلید دولت یازدهم و دوازدهم است، گفت: مردم فضا را روشن می دیدند و مشاهده می کردند، هر روز گره ای گشوده می شود. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: بهترین عمل امید به گشایش ها است. یعنی ما بدانیم گره ها باز می شود، بن بست ها از بین می رود. اینکه ما نسبت به آینده امیدوار باشیم انتظار فرج است. وی ادامه داد: به جای گفتار درمانی باید امید درمانی کنیم، نیاز امروز جامعه ما امید به فردا است. نمی خواهم بگویم مردم امروز مشکلی ندارند به عنوان رییس جمهوری هر روز لیست قیمت اجناس را می بینم و مشاهده می کنم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند. رییس جمهوری تاکید کرد: چه خوشحال یا ناامید یا غصه دار باشیم از این مسیر عبور می کنیم اگر به انتظار روز بهتر و امید به شرایط خوب باشیم این راه کم هزینه تر می شود.

**در تاریخ آمریکا تیمی کینه توز تر از تیم فعلی کاخ سفید نبوده است
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براین که در تاریخ آمریکا تیمی کینه توزتر از تیم فعلی کاخ سفید نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی نبوده است، تصریح کرد: آنها با جنگ روانی شروع کردند، هدف بعدی آنها جنگ اقتصادی و سپس تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن است و هدف نهایی آنها مشروعیت زدایی برای تغییر رژیم در ایران است. وی با تاکید بر این که از نظر سیاسی و سیاست خارجی قطعا ایران پیروز ماجرا و آمریکا شکست خورده است، گفت: فکر نمی کنم کسی در این تردیدی داشته باشد. رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: همه می دانند آمریکا از نظر حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی دچار شکست شده و ما موفقیت و پیروزی به دست آورده ایم.

روحانی ادامه داد: هدف نهایی آنان مشروعیت زدایی از نظام جمهوری اسلامی ایران است، از کجا این کار را شروع کردند، این کار را از جنگ روانی شروع کردند، وارد جنگ اقتصادی شدند و برای مشروعیت زدایی با ما می جنگند. وی افزود: ما از همه این موارد می توانیم با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور کنیم و در بسیاری از موارد می توانیم آمریکا را شکست دهیم، شاید عده ای بگویند چرا شعار می دهید، شما با این همه قدرت، نفوذ اقتصادی و سیاسی آمریکا در دنیا چه طور می خواهید آنان را شکست دهید. وی با طرح این سوال که آمریکا از نظر سیاسی در این چند ماه در برابر جمهوری اسلامی ایران شکست خورده یا پیروز شده است؟، افزود: در دنیا جز چند کشور معدود هیچ کشوری نیست که در برابر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بگوید که این کشور کار درستی انجام داده است، آنها که خیلی احتیاط می کنند، اظهار تاسف می کنند، آنها که صریح تر حرف می زنند می گویند آمریکا اشتباه کرده است، آنها که صریح تر حرف می زنند می گویند کار خلاف قانون انجام داده است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: آقای ترامپ تلاش کرد از شورای امنیت به ریاست خود برای ضربه زدن به ایران و تایید سیاست هایش درباره ایران استفاده کند، اما چه پاسخی گرفت؟ همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند و ترامپ نتوانست به نتیجه برسد، آقایی که به ظاهر میزبان سازمان ملل بود، سازمان ملل در کشور اوست و او به سران کشورهایی که وارد این کشور می شوند ویزا می دهد و رییس دوره ای شورای امنیت است، اما دست خالی از شورای امنیت بیرون می آید. روحانی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا آمریکا دست خالی بیرون آمد؟ می گویم حقانیت و تدبیر ما در این مساله ما را پیروز کرده است، روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود (البته به وقت ما شب بوده است) توقع آمریکایی ها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج شده ایم، نتیجه چه می شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت باز می گشت، همه قطعنامه ها علیه ایران می شد و ما در دنیا تنها می شدیم و همه طرفدار آمریکا می شدند.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد، عجله نکرد، بدون عجله و دستپاچگی اعلام کرد که یک مهلت چند هفته ای می دهیم ببینیم بقیه کشورها چه می کنند؟ این چند هفته هنوز ادامه دارد، آیا ما ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج می شویم، خارج شدن مثل خراب کردن دیوار است، ساختن سخت است. رییس جمهوری ادامه داد: شما برای خروج مشکل ندارید، هر وقت می توانید خارج شوید، این که منفعت شما و کشور در کدام است مهم تلقی می شود، ماندن یا نماندن، برجام مهم نیست، منافع، امنیت و مصالح ملی ما مهم است. روحانی خاطرنشان کرد: ما همیشه افتخار می کردیم که در دوران مرحوم مصدق، انگلیس از ما در دادگاه لاهه شکایت کرد، تیم دکتر مصدق در لاهه اعلام کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد، در مساله صلاحیت در نهایت دادگاه به نفع ایران رای داد. وی افزود: دادگاه نیز گفت که صلاحیت ندارم، زیرا یک طرف دولت و یک طرف شرکت است، البته توصیه های اجرایی کرد که به ضرر ما بود، اما امروز چگونه شد؟ امروز ما شکایت کردیم و شاکی هستیم که هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت موفق شدیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه بدست آوردیم که بدست تحصیلکردگان دانشگاه تهران و حقوقدانان و دیپلمات های خودمان به دست آمد، امیدواریم موفقیت هایی در دادگاه بین المللی دیگر داشته باشیم، حال ما موفق هستیم یا آمریکا؟ البته که ما موفق هستیم. روحانی گفت: مشکل ما از از اینجا ناشی می شود که آمریکا بر خلاف توافق و معاهده خود و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، از یک توافق نامه چند جانبه، بی دلیل خارج شده است. وی افزود: حَکَم در اختلاف ما و آمریکا دبیرخانه سازمان ملل و از آن بالاتر آژانس بین المللی انرژی اتمی است، این دو می‌گویند حق با ایران است و آمریکا اشتباه کرده است؛ ما از نظر سیاسی، نهادهای بین المللی، حقوقی و افکار عمومی موفق شده ایم؛ حتی در خود آمریکا برای دولت آمریکا این یک پیروزی نیست. وی با بیان این که آمریکا از نظر روانی و اقتصادی و بر خلاف قانون و ظالمانه وارد عمل شده است، افزود: شرکت های اروپایی آنهایی که با ما کار می کنند، اگر ادامه کار را با ما قطع کنند، توسط دادگاه اروپا جریمه می شوند و اگر توافق با ما را قطع نکنند توسط آمریکا جریمه می شوند، اصلاً چنین مقوله ای در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون دیده نشده است.

رییس جمهوری یادآور شد: اکثر رهبران اروپا در سفر نیویورک وقتی که فرصت بازتر بود با من مفصل صحبت کردند، یک نخست وزیر کشور مهم اروپایی گفت «اگر پنج سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا اتحادیه اروپا پشت ایران قرار می‌گیرد، می‌گفتم از محالات تاریخ است؛ ما متحد آمریکا هستیم و امنیت ما به آمریکا گره خورده، اقتصاد ما به آمریکا گره خورده است؛ اینکه یک روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند، ما پشت سر ایران قرار بگیریم، امکان ندارد» روحانی تاکید کرد: امروز این مساله ممکن شده و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است، در روزی که ترامپ می خواهد جلسه شورای امنیت تشکیل دهد روز قبل اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران می نشینند و علیه آمریکا جلسه می گذارند، این حادثه کمی نیست، ما این موضوع را باز نمی کنیم، صدا و سیما این موضوع را برای مردم باز کند و دانشگاه باید باید به میدان بیاید و برای مردم توضیح بدهد.

وی همچنین گفت: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی اتفاق افتاده، شما ممکن است بگویید اروپایی‌ها شرکت های خودشان را نمی‌توانند راضی کنند، بله این ممکن است؛ اما دولت ها همه پشت سر ایران هستند. وی افزود: گاهی ما هم حریف شرکت‌های خودمان نمی شویم، نه فقط شرکت های خصوصی گاهی حریف شرکت های دولتی هم نمی شویم، در همین ماجرای ارز هر روز با شرکت‌های خصوصی و دولتی مساله داریم؛ در دنیای امروز این گونه نیست که دولت آن هم در اروپا تصمیم گرفت، تمام شرکت های اروپا و بانک های اروپایی که اکثریت قریب به اتفاق آنها خصوصی هستند و بسیاری این بانک ها خود سهام آمریکایی‌ها دارند به راحتی بتوانند پشت سر آمریکا، سود و زیان خود را حساب کند، منافع خود را حساب می کند.

**دانشگاه باید دولت را متعلق به خود بداند
رییس جمهوری در ادامه با طرح این سوال که چرا امیدوار نباشیم که در بسیاری از قدم ها موفق بوده ایم؟ اظهار داشت: امروز اشکال از سوی بسیاری از روزنامه ها، فضای مجازی و صدا و سیما است که وقتی شرکت ها به ایران می آیند، آن را اعلام نمی کنند و خبری منتشر نمی شود، اما اکنون که در حال خارج شدن هستند، آنها را شمارش می کنند، چرا آن روز که این شرکت ها آمدند، خبرش را ندادید و منکر بودید؟ روحانی افزود: امروز مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما می توانیم بهترین راه حل ها را پیدا کنیم و در این جا این دولت نیست که بهترین راه حل را پیدا می کند، همه ما هستیم که باید بهترین راه حل را پیدا کنیم. وی خطاب به دانشگاهیان گفت: اگر شما می دانید، راهکار ارائه دهید، تا کنون چندین نامه اساتید دانشگاه را خوانده ام، باید رو در رو بنشینیم و صحبت کنیم، یک بار هم در ماه رمضان این کار را انجام دادیم، باید ببینیم آنها چه می گویند. وی تصریح کرد: ما از دانشگاه انتظار بیشتری داریم، دانشگاه باید دولت را متعلق به خود بداند زیرا این دولت برای مردم است، چون این مردم هستند که به دولت رای داده‌اند.

رییس جمهوری گفت: شما دانشگاهیان در همه دوره های انتخابات نقش بسیار ارزشمند و بالایی داشته اید، در انتخابات اخیر هم همینطور، مهم نیست که طرفدار کدام رقیب بودید، اصل حضور، تشویق و حضور مردم مهم است. روحانی ادامه داد: اگر دانشگاه در انتخابات حضور نداشته باشد، انتخابات گرم نمی شود، این دانشجویان دانشگاه ها هستند که در انتخابات حضور پیدا کرده و نقش ایفا می‌کنند. وی از همه دانشگاهیان برای شرکت در ادوار مختلف انتخابات بویژه در اردیبهشت 96 که کار بسیار بزرگ و مهمی انجام دادند، تشکر کرد و اظهارداشت: دولت برای شما است. ما همه باید به هم کمک کنیم تا راه بهتر را برای حل مسائل کشور پیدا کنیم . رییس جمهوری گفت: دولت تمام کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و ضروری را در نظر گرفت و 25 قلم کالا را به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومان در اختیار آنها قرار داد، این اراده دولت است و اجرا نیز کرده است و تا آخر سال نیز به آن عمل می‌کند .

روحانی خاطرنشان کرد: احتمالاً و تقریبا حدود 14 تا 15 میلیارد دلار تا آخر سال هزینه خواهیم کرد البته حداقل 13 میلیارد دلار نیاز است اما پیش‌بینی می کنم 15 میلیارد دلار نیاز است، ما تعهد کرده ایم و تعهد و خواهیم داد که این مبلغ تامین می شود. وی افزود: حال چگونه این ارز تامین و به کالا تبدیل می شود و چگونه در بازار توزیع شده و به دست مصرف کننده می‌رسد، همه باید به هم کمک کنیم دولت به تنهایی قادر نیست در این مسیر همه درها را باز کند، همه باید دست به دست هم دهیم. وی یادآور شد: اگر بنا باشد با یک شایعه در فضای مجازی که بگویند یک جنس کم شده است، جنسی که ما به طور طبیعی آماده کرده ایم تا مردم در فروشگاه ها آن را بخرند، اگر آن جنس را در دو روز خریدند ، 28 روز قفسه ها خالی می ماند، بعد دوربین ها می‌آید روی قفسه وعکس می‌گیرند؛ رییس جمهوری گفت: مردم جنسی را که برای یک ماه تولید و توزیع شده ظرف سه روز خریده اند و قفسه های خالی شده است پس باید دوباره کالا تولید شده و آن را حمل و نقل کرده و به انبار برسانیم ؛ چه کسی این کار را کرده است، آیا مشکل از دولت یا از مردم یا از توطئه بیگانگان است؟ روحانی ادامه داد: من نمی خواهم بگویم درصد مشکلات متعلق به چه کسانی است، باید مشکل را حل کنیم و دست به دست هم دهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید.

وی یادآور شد: ما اعلام کردیم برای نیازهای ضروری جامعه بجز کالاهای اساسی در یک سامانه ای به نام سامانه نیما ارز را تامین کرده و باز هم حدود 7500 تومان با اندکی بیشتر یا کمترتامین می کنیم. وی افزود: نیازمندی های دیگری هم ممکن است به حق یا ناحق وجود داشته باشد مانند این که من مسافرم و می خواهم پولی را از بازار آزاد تهیه کنم یا مریض دارم – گرچه وزیر بهداشت گفته اند نیازی نیست هیچ مریضی به خارج برود حال کسی می خواهد مریض خود را به خارج ببرد. - یا من می خواهم پول جمع کنم و در فلان کشور آپارتمان بخرم، اولی را من به جا و حق است می دانم ولی دومی را در شرایط کشور به جا نیست، اما تشخیص این آسان نیست و نمی شود اگر دستگاهی داشتیم که از پیشانی مردم می خواندیم که که چه در فکر آن ها است، دنیا به گونه ای دیگر می شد، خود پیغمبر گفت « و لو کنت اعلم الغیب لاستکثرت من الخیر و ما مسنی السوء» من هم اگر غیب بلد بودم نمی گذاشتم مشکلی برای من پیش آید. رییس جمهوری همچنین گفت: غیب هایی هست که ویژه خدا است که حتی انبیا هم نمی دانند و ما نمی توانیم ور اه آن کمک به همدیگر است و راه آن این است که در کنار هم قرار گیریم و به هم کمک کنیم و در راس آن دانشجویان ، اساتید و دانشگاه ما است، حال باید در این رابطه بین دانشگاه و دولت چکار کنیم.

روحانی ادامه داد: رفع مشکلات اقتصادی فعلا اولویت نخست ما است و محیط زیست و آب برق هم جزو موارد بعدی است؛ خیلی مسائل داریم، شدت مصرف انرژی از آن دسته مشکلاتی است که باید از آن کم کنیم، دهها مشکل داریم که باید از آنها کم کنیم، اما فعلا مشکل اول ما این مساله است که با آرامش و امید بیشتر باید حل شود. وی یادآور شد: برخی ها در اذهان این شبهه را ایجاد کردند که دولت می گوید کالاهای اساسی را تامین می کنم از کجا این اتفاق می افتد؟ اگر دشمنان ما این شبهه را ایجاد کرده اند که وضعیت خیلی بد می شود. وی افزود: یک روز ناجوری به نام 13 آبان در پیش رو شما است، حال من رییس جمهوری می گویم که روز 13 آبان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت، آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است و نه قبل از 13 آبان که قبل از 13 مهر همه کارها را کرده است و چیزی به 13 آبان وجود ندارد که مردم را نگران کند.

**فضای مجازی شمشیر دو لبه است
رییس جمهوری در ادامه به تبلیغات این موضوع در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به هر حال تبلیغات وجود دارد، فضای مجازی ضمن همه خوبی هایی که دارد- دولت یازدهم و دوازدهم این فضا را ایجاد کرده است. روحانی تصریح کرد: فضای باز مجازی را ما دنبال کردیم ؛ اول به خاطر شما دانشگاهیان و در ادامه برای علم این کار را انجام دادیم؛ در دنیای امروز علم و پیشرفت علمی بدون آشنایی به فن دیجیتال -که زیر ساخت آن را دولت باید بیشتر فراهم کند و نرم افزارهای آن را دولت وشرکت ها با هم - و سواد فنآورانه آن را همه یاد بگیریم و درست استفاده کنیم؛ اگر این نباشد دانشجو ناموفق خواهد بود. وی افزود: در کشورهای اروپایی دانشجوی رده تحصیلات تکمیلی بدون دو تا امتحان نمی تواند وارد شود، نخست باید به فضای مجازی مسلط و دوم این که باید شیوه تحقیق را بلد باشد و اصلا راه ندارد که جز این دو امتحان را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ دانشگاهی این را نمی پذیرد، ما برای بعضی از امتحانات می گوییم زبان انگلیسی یا یک زبان خارجی را یاد بگیرد چون فضای مجازی هم به زبان دیگر نیاز دارد و همه چیز به فارسی نیست. رییس جمهوری زبان فنآورانه را شرط اصلی برای فضای مجازی دانست و تصریح کرد: این شرط اصلی است، شرط اصلی نه برای فارغ التحصیل شدن که برای ورد به کارشناسی ارشد و دکتری است و این شرط لازم است؛ البته ممکن است برخی فناوری های دیگر برای بعضی از رشته ها ضروری باشد که به آن وارد نمی شوم. روحانی گفت: در این شرایط که فضای مجازی را باز کردیم؛ ببینید پهنای باند، شرایط و زیر ساخت ها چه تغییری کرده، به زندگی، رفاه و کسب و کارر مردم کمک کرده است. وی با بیان این که فضای مجازی شمشیر دو لبه است، عنوان کرد: برخی شایعات در همین فضای مجازی فربه و بزرگ می شود و همه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ ما باید در این شرایط حواسمان را جمع کنیم.
رییس جمهوری گفت: نخست بحث روانی است و دیگر این که از امکانات به بهترین وجه استفاده کنیم؛ این که گفته شد دانشگاه کوتاه ترین راه و راه مستقیم را نشان می دهد درست است، البته علم هم این گونه است، علم و دانش راه کوتاه را به ما نشان می دهد.

روحانی افزود: ما باید از این فضا و امکانات استفاده کنیم تا بتوانیم تحولی در مسائل اقتصادی و زندگی مردم هم بوجودبیاوریم. وی با بیان این که چند نکته مهم است، یادآور شد: نکته اول این که در مشکلات اقتصادی ما آغازگر جنگ اقتصادی و مقصر جنگ هم نبودیم و این معنای بسیار مفصلی دارد. رییس جمهوری ادامه داد: اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، چیز دیگری رخ می‌داد؛ همین حادثه و مشکلات به دست خودمان رخ می‌داد و به جای اینکه ما در برابر آمریکا مواجه باشیم، در برابر جهان مواجه می شدیم. روحانی با بیان این که در این زمینه یک کار سیاسی دقیق و عمیقی به خوبی انجام گرفت، افزود: این که این مشکلات مربوط به مدیریت است یا مربوط به تحریم ها می شود، من از شما می‌پرسم؛ همه اشخاصی امروز مدیر هستند، در دولت یازدهم هم مدیر بودند.

**راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است
وی تاکید کرد: من شهادت می دهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است؛ چرا ما در دولت یازدهم مشکل نداشتیم ولی در دولت دوازدهم برای ما مشکل ایجاد شد؟ دلیل آن چیست؟ مدیرهایی که تغییر کردند اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبودند، حداقل مانند مدیرهای قبلی بودند. رییس جمهوری با یادآوری این که من نمی توانم بگویم که مشکلی نداریم، اضافه کرد: حتما اشکال داریم، حتما هم نقد داریم و حتما هم ممکن است یک اشتباه داشته باشیم، من منکر نیستم، اما مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم و دوم فشار روانی است، این دو مورد وارد و تاثیرگذار شده است. روحانی خاطرنشان کرد: البته اگر همه کمک می کردیم این گونه نمی شد؛ اگر وارد کننده با ارز 4200 تومانی که برای واردات جنس به او دادیم، تقلب نمی‌کرد -که در حال حاضر پرونده آن در دادگاه است - شرایط دیگری داشتیم، عده ای سوء استفاده گر وجود دارند که منافع شخصی خود را بر مردم و نظام ترجیح می دهند.
وی ادامه داد: بسیاری از طرح هایی که ما ایجاد می کنیم، ممکن است در آن سوء استفاده و رانت ایجاد شود که ما مجبوریم بخشنامه را تغییر دهیم و مسیر را اصلاح کنیم.

رییس جمهوری گفت: در این شرایطی فعلی اگر امید را در جامعه ایجاد کرده و اگر دست به دست هم بدهیم، از این مشکلات عبور خواهیم کرد؛ ضمن این که این شرایط می‌تواند در بعضی از جهات برای ما فرصت باشد. روحانی خاطرنشان کرد: در گذشته در دولت یازدهم تولیدات تولید کننده را کسی نمی خرید، همه انبارها پر از کالا بود، در نتیجه ما ناچار می شدیم به مردم وام بدهیم زیرا تمام تولید به دلیل کاهش تقاضا مانده بود اما در حال حاضر عکس این مسئله را نشان می دهد، در انبار کارخانه ها چیزی باقی نمی ماند و بلافاصله به فروش می‌رود. وی با بیان این که تولید یک سری مشکلات پیدا کرده است، تصریح کرد: امروز در حوزه صادرات، برای صادر کننده شرایط بهتر شده است؛ به گونه‌ای که ما برخی کالاها را نمی‌خواهیم صادر کنیم اما به دلیل تفاوت قیمت دلار این کالاها قاچاق می شود به نحوی کوله بری جهت معکوس پیدا کرده است. البته ما مسائل و مشکلات جدیدی داریم اما فرصت‌های جدید هم داریم. رییس دولت دوازدهم با طرح این سوال که خواهش من از دانشگاه چیست، گفت: امروز در این شرایط خاص اقتصادی بعضی از گره ها در اقتصاد وجود دارد که شما می توانید آن را حل کنید.

روحانی اضافه کرد: در موضوعاتی که وجود دارد برخی از مواد و برخی از قطعات را ناچاریم از خارج وارد کنیم، در هر دو بخش می توان آنها را در داخل تولید کرد اما ما باید به آن جهت بدهیم تا کارشناسی های ارشد و دکترای ما در این مسیر قرار بگیرند. وی یادآور شد: در تعدادی از رشته‌ها ما خودکفا هستیم و به اندازه کافی استاد، دبیر، کتاب و دانشجو داریم اما در بعضی از رشته ها آن را کم داریم، باید در آن سرمایه گذاری کنیم. رییس جمهوری تصریح کرد: می گویند دانشجو چرا بیکار است؛ این تقصیر همه ماست، تقصیر دولت، دانشگاه و غیره است، همه باید دست به دست هم بدهیم، دانشگاه فقط علم آفرین نیست، دانشگاه باید کارآفرین هم باشد، علم آموز نیست، مهارت آموز هم باید باشد، خلاقیت باید به وجود آورد. روحانی اظهار داشت: دانشگاه برای این است که دانشجو خلاق شود، این خلاقیت و مهارت از بین نمی رود. مهم این است که ما چطور دانشجو را تربیت کنیم تا او به یک انسان فرهیخته کاربلد و مسئول تبدیل شود، ما چنین کسی را می خواهیم. علمی خوب است که با رفتار، اخلاق و کار کار توام باشد. به گزارش ایرنا، مراسم آغاز سال تحصیلی 98- 1397 دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان علمی و فناوری و حقوقی رییس جمهوری و جمعی از شخصیت های دانشگاهی و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.